Bukefalos 28 år!

Hornhinnesår åter igen!! Helt osannolikt.

M

mis

Hur tusan kan en häst få ett hornhinnesår som är väldigt stort - två år på raken. Det är min fråga! Läs nedan om kommentera gärna eller skriv annat.

Förra året det hände så sa veterinär att det var 2,5 cm x 1 cm och nu denna gång 0,5 cm x 0,4 cm.
Hade samma veterinär som förra året.
Nästan exakt ett år sedan sist.
Varför varför varför frågar jag mig!

Hur vanligt/ovanligt är det att en häst får hornhinnesår? Själv vet jag ingen annan genom åren (ca 25 inom hästbranschen) som jag har hållt på.
Dock läst om en del på nätet om det, efter att det hände förra året.

Om någon har problem med att ta ögondroppar på hästen så är jag faktiskt expert på detta numera. Jag har skrivit här tidigare och bett om råd. Detta funkar jättbra för min del nu!!!!


Kan skriva vad min veterinär skrev för utlåtande i måndags (en del av det)

Häst med hornhinnesår på höger öga, också svullen runtomkring själva vävnaden, det fäster fluorescein på ögat ca en halvmåne på ca 0,5x3-4 mm långt. Hästen verkar ha ont och är mycket besvärlig med ögat att handskas med trots sedering, tyvärr det blir inte lätt att droppa, men måste göras, ska kollas om ca 7-10 dagar igen. Recept på Isoptoatropin och Fucitalmic/Cloromycetin droppar samt Fenylbutazon.

Veterinär är väldigt duktigt, men jag gjorde om en del ord för han är inte svensk.

Jag kom på ett knep förra gången han fick denna (jävlans, onda) skada.
Veterinär önskade mig så lycka till med mitt jobb med att ge ögondroppar och butta till hästen. Som tur är så har det gått mycket bra nu i två dagar. Jag väntar mig att fylla bensintanken extra mycket och åka dit mer nu, trots att han står på en gård med hästkunnig människa med sina hästar.

Kommer bli en jobbig tid igen. Förstår inte varför det händer mig och min häst?! Nu tänker jag gå ut i skogshagen och såga ner varenda gren jag ser!
 
Sv: Hornhinnesår åter igen!! Helt osannolikt.

En häst i vårt stall fick ett sår på hornhinnan i somras.
Hästen behandlades bla med sitt eget blodserum som droppades i ögat. Ögat läkte jättefint. Hästen fick stå mörkt en period.
 
Sv: Hornhinnesår åter igen!! Helt osannolikt.

Hej!

Jag vet inte hur det funkar med ögon på hästar, men har han normal form på hornhinnan?

Min sambo hade förut (innan operation) konformade hornhinnor och fick sår på dom mest hela tiden, eftersom det längst ut på konen blev väldigt tunt.. Fast det kan kanske hästar inte få?

Lider med er iaf, onda ögon är inte skoj alls!

/ Lavinia
 
Sv: Hornhinnesår åter igen!! Helt osannolikt.

Har precis haft min häst på Skara i två veckor för sår på hornhinnan.Det var från början 1*1,5 cm stort.Hon var väldigt svullen och rinnig.Från början trodde vi att det var en ögoninfektion som satt sig på hornhinnan,men efter 9 dagar på Skara hittade dom ett litet frö som satt på insidan ögonlocket och skavde på hornhinnan.Det var djupt inbäddat därav upptäckde dom det väldigt sent.Jag har köpt en galopp huva till henne som har två utbuktande bubblor i hårt metallnät runt ögonen för att hålla borta insekter,grenar,fröer och lite vind.Dom behandlade henne med Fenylbutazon,chloromycetin (mm) samt serum gjort av hennes eget blod.Hon har fortfarande ett litet sår kvar på hornhinnan som nu ska få läka utan mediciner (hon får enbart Fenylbutazon hemma nu)Räkningen var inte kul:crazy: 35.000,tur att man har försäkring!
 
Sv: Hornhinnesår åter igen!! Helt osannolikt.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=982224

Här finns bilder på huvan.Gallret ska tydligen vara så hårt att dom kan gå emot vad som helst utan att den bucklas.

PS.Du vet att du måste hålla ögat i totalt mörker när du ger Atropin va? Annars gör det vansinnigt ont..det gör ju så att pupillen vidgas hela tiden..Jag sydde på en svart lapp på en flughuva som hon hade dygnet runt.Hon stod ändå inne dagtid och fick gå ute nattetid.
 
Senast ändrad:
Sv: Hornhinnesår åter igen!! Helt osannolikt.

Detta har jag med mycket erfarenhet av, då min en häst led av detta i många år. Det kom tillbaka varje vår. Vi åkte in, skrapade ögat, behandlade... Tillsist så tog de i stället för det gröna fluorescein, något rött medel, kommer inte ihåg va det hette (detta gjordes i Hbg djursjukhus, pm:a mig om du vill veta mer)och då kunde man se att såret va djupare än vad man sett med det gröna, mer som ett sticksår. De fick då "skala" av mera från ytan från ögat än innan. Finns ett speciellt verktyg för det med nu, typ som en osthyvel.
I alla fall, han sproblem återkom aldrig efter det!

Så det kan ju va ne ide att låta kolla upp det närmare.

Och det är jätteviktigt med lapp för ögat hela tiden, men det vet du nog redan.

Lycka till!
 
Sv: Hornhinnesår åter igen!! Helt osannolikt.

Kan hästar ha herpesvirus? Det kan börja "äta" på hornhinnan och kommer i skov så som du beskrivit.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en shettis som skadat ögat och nu har ett hornhinnesår. Droppat ögondroppar och serum i 10 dagar. Har återbesök på måndag till...
Svar
2
· Visningar
430
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 728
Senast: Egonson_
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 574
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Om ni haft häst med den skada, hur lång behandlingstid med mediciner har ni fått? Min ponny får återkommande ögonskador och på min...
2
Svar
21
· Visningar
8 770
Senast: Hanna_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp