Horse Reality II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är ett exempel när ungen verkligen måste plockat det bästa av sin mor och säkert ofta även från hingsten för att kunna få ihop poängen. Fallet är precis som antytts ovan rätt ovanligt. Tyvärr tog han inte med sig exteriören också (den där med 23 utställningar innan den fick en stjärna)
hr17.jpg
 
Åh nej åh nej... Datorn verkar ha hängt sig och jag hade inte sparat dokumentet .... Det dokument jag har suttit vid hela kvällen och fixat på :nailbiting::nailbiting::nailbiting:
 
Åh men tack! Jag slänger ut alla hästar på tävlingar i morgon när jag vaknar! Det brukar bli en skön slant in😊Du får såklart betalt för besväret som sagt!
Nu står han och vilar upp sig i mitt stall efter en låååång resa. ;) Vad heter du i spelet? Ska jag slänga ut honom på en utställning så att conformationen är redo imorgon? :)
 
När jag nu ändå sitter fast i Sydamerika så kikade jag in de andra hästarna på foundationen... och ser den här: https://www.horsereality.com/horses/245226/foal-doe-245226
Måste ha, måste ha, måste ha! Tar bort en häst till försäljning, skickar den till retirement, går tillbaka till foundation, klick! Jag tror faktiskt inte att jag har en enda häst som är släkt med henne, så det är ju också ett plus. Dessutom ser hennes conformation ut som att det inte ska bli fullkomlig katastrof. :D
Nu ska jag bara vänta på att få ställa ut henne och akhal-teken, sedan måste jag sova...
 
Lyckades köpa på mig två halvbra Trakheners, tyvärr betydligt sämre än dem jag redan har, så dem åker nog ut på försäljning ikväll, synd bara dem hade tråkig färg dessutom, känns som det är avgörande för priset många gånger :down:
 
När jag nu ändå sitter fast i Sydamerika så kikade jag in de andra hästarna på foundationen... och ser den här: https://www.horsereality.com/horses/245226/foal-doe-245226
Måste ha, måste ha, måste ha! Tar bort en häst till försäljning, skickar den till retirement, går tillbaka till foundation, klick! Jag tror faktiskt inte att jag har en enda häst som är släkt med henne, så det är ju också ett plus. Dessutom ser hennes conformation ut som att det inte ska bli fullkomlig katastrof. :D
Nu ska jag bara vänta på att få ställa ut henne och akhal-teken, sedan måste jag sova...
Klirr i kassan efter morgonens tävlingar! Men ska du inte ha nåt för hjälpen?Du hade lagt upp honom för bara 5000, du får gärna lägga honom för 6000 så du får betalt med!
 
Exempel:

Sto 1:
65 (60+70)

Hingst 1:
68 (65+71)

Möjliga utfall:
63 (60+65)
66 (60+71)
68 (70+65)
71 (70+71)

Alltså 50% chans till att landa på hingstens poäng eller över.

Om istället stoet betäcks med en hingst med betydligt högre poäng:
Sto 1:
65 (60+70)

Hingst 2:
75 (70+80)

Möjliga utfall:
65 (60+70)
70 (60+80)
70 (70+70)
75 (70+80)

Bara 25% chans till att landa på hingstens poäng, ingen möjlighet till högre.

Och då är ju det för varje del, vilket gör att det kan bli väldigt svårt att öka den generella GP:n om man inte matchar individuellt. Jag tänker även att det blir lättare att förutse aveln med kommande generationer om man har någorlunda jämna hästar bakom, då jag tänker att det bör vara mindre ovisshet i GP-poängen som ärvs ned.

Det finns så klart alltid undantag, men jag fick en fölunge för ett tag sedan som landade på GP 706, där mamman har 674 och pappan 705.
https://www.horsereality.com/horses/222033/chip-crescendo
 
Det är så himla roligt att tävla :laugh:
Har inte riktigt förstått när ni pratat om avla mot tävla osv, tjusningen med det liksom. Men nu har några av de vuxna börjat tävla och det är ju superroligt! Jag har hittills inte avlat stenhårt på GP och tävling men ändå försökt hålla en hög lägsta nivå och det verkar löna sig. Oldiesarna vinner ju hoppning hela tiden. Fälttävlan är underhållande, ena gången vinner man och nästa utesluten. Dressyr är konkurrensen hård, speciellt för welsharna. Reining trist, så många som tävlar och resultatet verkar lotto hela tiden :confused: Tar såå lång tid innan man får se resultatet av aveln mot tävling bara - otålig deluxe.
 
Jag gillar min trakehnerhingst skarpt! :love: Han har fått tre föl med mina egna ston än så länge. Hingsten har GP 87, 84, 83 för dressyr. Sto 1 har 90, 89, 81. Deras första föl var en fullträff med 91, 91, 85, alltså samtliga siffror bättre än båda föräldrarna. :up: Deras andra föl fick 87, 91, 84 - alltså två är bättre än båda föräldrarnas.
Sto 2 är bara halvbra (men RN :angel:) med 83, 89, 73. Deras föl som kom i natt fick 85, 89, 80 och därmed lika hög sammanlagd dressyrpoäng som hingsten. (Och jaaa! Hon ärvde mammas RN också! :banana:)
 
Det är så himla roligt att tävla :laugh:
Har inte riktigt förstått när ni pratat om avla mot tävla osv, tjusningen med det liksom. Men nu har några av de vuxna börjat tävla och det är ju superroligt! Jag har hittills inte avlat stenhårt på GP och tävling men ändå försökt hålla en hög lägsta nivå och det verkar löna sig. Oldiesarna vinner ju hoppning hela tiden. Fälttävlan är underhållande, ena gången vinner man och nästa utesluten. Dressyr är konkurrensen hård, speciellt för welsharna. Reining trist, så många som tävlar och resultatet verkar lotto hela tiden :confused: Tar såå lång tid innan man får se resultatet av aveln mot tävling bara - otålig deluxe.
Det är ju mycket roligare nu när det liksom lönar sig också... :D Det är dessutom bra att det premieras att försöka avla fram bra tävlingshästar. Är hästen bra kan man t o m kanske lyckas sälja en HINGST! :eek:
 
Är hemma sjuk så dagen kommer antagligen spenderas i intervaller. Sova en stund, leta potentiella hingstar till en tvååring, sova en stund till, leta efter potentiella hingstar till nästa tvååring...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Måste vara fler än jag på Buke som tittar på skräp-TV! :D Vad kollar ni på nu, några tankar om säsonger eller personligheter? En ny...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 038
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Göteborg Horse Show närmar sig sitt slut. Men helgens stora hopptävling återstår.
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det vankas hästfest i Göteborg. SVT sänder hela helgen från Göteborg Horse Show. I kväll är det dags för de svenska stjärnorna i...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter SMHI har utfärdat gul varning för stormbyar över stora delar av västra Sverige, som riskerar att påverka Gothenburg Horse Show.
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp