Horse Reality II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Föddes ett Mustangföl hos mig idag som jag lär visa
https://www.horsereality.com/horses/243708/
Alltså Mamman har 646 i GP och Pappan har 656 i GP, o så får fölet 672 i GP! Första gången jag har varit med om en så hög höjning på GPn😊

Nu har jag ingen data att gå efter , men håller med dig @Hedinn ang. om GPn på föräldrarna och hur det nedärvs. Tycker Deloryan har fått till avelsdelen riktigt bra, känns väldigt realistiskt😁
 
Föddes ett Mustangföl hos mig idag som jag lär visa
https://www.horsereality.com/horses/243708/
Alltså Mamman har 646 i GP och Pappan har 656 i GP, o så får fölet 672 i GP! Första gången jag har varit med om en så hög höjning på GPn😊

Nu har jag ingen data att gå efter , men håller med dig @Hedinn ang. om GPn på föräldrarna och hur det nedärvs. Tycker Deloryan har fått till avelsdelen riktigt bra, känns väldigt realistiskt😁
Det där var ju riktigt intressanta siffror. Nu är väl visserligen mustangerna en rätt spretig ras vad gäller GP, men när föräldrar med 60 respektive 65 för acceleration kan ge ett föl med 74 på samma punkt så fattar man ju att fölen kan bli lite "vad som helst" ibland. :D Där har du ju en klar fördel, för det där fölet har ju uppenbarligen fått båda föräldrarnas högre siffror, vilka ju borde ligga ganska "stabilt" över 70. :)
 
Jag sällar mig till kören som fått minst sagt blandat resultat i mina föl. Men det är bara några enstaka bottennapp GP-mässigt, de flesta ligger runt eller precis över föräldrarna och några har blivit mycket bättre.
Jag klurar mer kring exteriören... jag försöker bli av med de förhatliga An en del av mina har, med minst sagt varierande resultat. Ett enda fantastiskt där det gick från mammans 4G8A till 11G1A (med en 4VG8G-hingst), annars har min exteriöravel mest blivit blaha. De jag trott ska bli fina och få höga utställningssiffror har blivit ok men inte mer, och de jag trott mindre på har förvånat med lite högre siffror. De jag inte trott alls på har dock infriat mina förväntningar ;D
 
Ja alltså, nu har ju jag väldigt lite data att gå på, men betäcker jag ett sto med lågt GP med en hingst med hög GP tycker jag generellt fölen ofta får GP i nivå med stoets (strax över eller strax under). Nu har jag börjat betäcka de ston med lägre GP med hingstar med medel GP (alltså högre än stoets, men inte extremt mycket högre) och där verkar det vara större chans till att få föl med GP i nivå med hingstens (även över). Som sagt, extremt lite att gå på ännu, men väntar några fler såna kombinationer under veckan, så får vi se. :D
Det där är intressant, och låter logiskt nu när jag fått grunna lite på det. Med stor skillnad så verkar risken öka för att avkomman får vissa anlag lite bättre medan andra är kvar på moderns nivå.
Fast hur det kommer sig att avkomman kan, i fallen med föräldrar med nära i nivå till varandra, få t.o.m bättre GP än bägge föräldrarna förstår jag inte riktigt (tillägg: eller jo jag förstår hur det går till, men tycker att det inte borde hända så "ofta" som det gör även om det är trevligt).

Kanske intressant information om tre hingstar jag har (av olika raser) som har fått två avkommor var med olika ston:
Led Zeppelin har 698 i GP,
föl 1s mamma har 687GP - fölet 694.
föl 2s mamma har 684GP - fölet 676.

The Who har 681 i GP,
föl 1s mamma har 689GP - fölet 687.
föl 2s mamma har 685GP - fölet 692.

Elvis Presley har 690 i GP,
föl 1s mamma har 657 - fölet 656.
föl 2s mamma har 650 - fölet har 652.

Det är ganska intressanta siffror tycker jag, men med stora variationer. Det är nog alltför få föl för att kunna jämföra riktigt ännu. Fast Elvis har fått en hel del föl nu så han borde man kanske kunna kolla över, om man orkade :p
 
Senast ändrad:
Det där är intressant, och låter logiskt nu när jag fått grunna lite på det. Med stor skillnad så verkar risken öka för att avkomman får vissa anlag lite bättre medan andra är kvar på moderns nivå.
Fast hur det kommer sig att avkomman kan, i fallen med föräldrar med nära i nivå till varandra, få t.o.m bättre GP än bägge föräldrarna förstår jag inte riktigt.

Kanske intressant information om tre hingstar jag har (av olika raser) som har fått två avkommor var med olika ston:
Led Zeppelin har 698 i GP,
föl 1s mamma har 687GP - fölet 694.
föl 2s mamma har 684GP - fölet 676.

The Who har 681 i GP,
föl 1s mamma har 689GP - fölet 687.
föl 2s mamma har 685GP - fölet 692.

Elvis Presley har 690 i GP,
föl 1s mamma har 657 - fölet 656.
föl 2s mamma har 650 - fölet har 652.

Det är ganska intressanta siffror tycker jag.
Fast att kolla på den totala GPn tror jag generellt blir förvirrande. Det är flera olika delsiffror som bildar det och vardera av dem är ett medeltal av två dolda siffor, som jag förstått det. Det är ju därför fölen både kan få sämre och bättre siffror än föräldrarna, de kan ärva de sämsta från båda eller de bästa från båda, eller en av varje. Har föräldrarna då jämna siffror ökar chansen för att fölets blir bättre än de båda, eftersom chansen att fölet får bådas bästa siffror på respektive GP-del är 25%. Är det däremot stor skillnad på föräldrarnas siffror kan fölet ärva bådas bästa men ändå inte nå över den med högst - för att den andra partens högsta siffra är såpass mycket lägre att medeltalet som blir synligt för oss ändå inte blir så högt.
 
Fast att kolla på den totala GPn tror jag generellt blir förvirrande. Det är flera olika delsiffror som bildar det och vardera av dem är ett medeltal av två dolda siffor, som jag förstått det. Det är ju därför fölen både kan få sämre och bättre siffror än föräldrarna, de kan ärva de sämsta från båda eller de bästa från båda, eller en av varje. Har föräldrarna då jämna siffror ökar chansen för att fölets blir bättre än de båda, eftersom chansen att fölet får bådas bästa siffror på respektive GP-del är 25%. Är det däremot stor skillnad på föräldrarnas siffror kan fölet ärva bådas bästa men ändå inte nå över den med högst - för att den andra partens högsta siffra är såpass mycket lägre att medeltalet som blir synligt för oss ändå inte blir så högt.
Jag tror att jag hängde med :o:up::bow:
 
Kan jag säga hur stolt jag blir när ens enda tävlande häst hamnar på första plats över andra hästar som man vet kommer från bra uppfödare :o:angel:
(Min norman körhingst hamnade på första plats med 23.82p :love:)
 
Exempel:

Sto 1:
65 (60+70)

Hingst 1:
68 (65+71)

Möjliga utfall:
63 (60+65)
66 (60+71)
68 (70+65)
71 (70+71)

Alltså 50% chans till att landa på hingstens poäng eller över.

Om istället stoet betäcks med en hingst med betydligt högre poäng:
Sto 1:
65 (60+70)

Hingst 2:
75 (70+80)

Möjliga utfall:
65 (60+70)
70 (60+80)
70 (70+70)
75 (70+80)

Bara 25% chans till att landa på hingstens poäng, ingen möjlighet till högre.

Och då är ju det för varje del, vilket gör att det kan bli väldigt svårt att öka den generella GP:n om man inte matchar individuellt. Jag tänker även att det blir lättare att förutse aveln med kommande generationer om man har någorlunda jämna hästar bakom, då jag tänker att det bör vara mindre ovisshet i GP-poängen som ärvs ned.
 
@Murray Jag håller på för fullt med mitt exceldokument (tack för merjobbet :cautious::p) men kom på nu ... om jag flyttar runt på raderna, kommer formlerna också ändra siffror? Eller måste jag ändra på dem för hand? :nailbiting:

Tillägg: Nej vänta, kom på att det gör ju inget om jag flyttar runt på hästarna - formlerna är ju samma för dem alla :idea: Never mind! :angel:
 
@Murray Jag håller på för fullt med mitt exceldokument (tack för merjobbet :cautious::p) men kom på nu ... om jag flyttar runt på raderna, kommer formlerna också ändra siffror? Eller måste jag ändra på dem för hand? :nailbiting:
Härligt :laugh::laugh:
Inte riktigt säker på vad du menar, men om du tex tar bort en rad så följer allt annat med upp sas. Så du ska inte behöva göra något för hand eller så. Samma när du "drar ner" nollorna/formeln så följer den med och hänvisar till cellerna på samma rad hela tiden. Om du vill dubbelkolla kan du alltid klicka på cellen med formeln och sedan längst upp raden där formlen står skriven (såsom jag gjorde i första bilden jag visade) så visar excel med färg vilka celler formeln använder, typ :D:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Måste vara fler än jag på Buke som tittar på skräp-TV! :D Vad kollar ni på nu, några tankar om säsonger eller personligheter? En ny...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 015
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Göteborg Horse Show närmar sig sitt slut. Men helgens stora hopptävling återstår.
Svar
0
· Visningar
93
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det vankas hästfest i Göteborg. SVT sänder hela helgen från Göteborg Horse Show. I kväll är det dags för de svenska stjärnorna i...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter SMHI har utfärdat gul varning för stormbyar över stora delar av västra Sverige, som riskerar att påverka Gothenburg Horse Show.
Svar
0
· Visningar
141
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp