Horse reality VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har formler! De räknar ut alla de där automatiskt. Men jag har inte dem i huvudet, därför så behöver jag dokumentet :D
Oh jag upptäckte att jag kunde nå dokumentet i mobilen. Får se om jag kan få tag på formlerna...
Ok. Så om vi börjar med dressyr.
Formel: =MEDEL(X3;Y3;AE3)
De tre är egenskaperna från GP. Dvs agility, balance, strenght. Bokstäverna är ju vilken kolumn de är från och siffrorna från vilken rad. Det beror ju på var du har dina siffror för de egenskaperna. Men du behöver bara ändra bokstäverna en gång, siffrorna ändras automatiskt när du drar ned den gröna markeringen till nya rader (siffran 3 här är pga att det är den första raden med en häst).
Det räknar alltså ut medeltalet för GP.
Sen medeltalet av confon för dressyr (Här fick jag hjälp av @Murray , formeln är lååång): =(OM(AG3="VG";85;0)+OM(AG3="G+";84;0)+OM(AG3="G";70;0)+OM(AG3="A";60;0)+OM(AG3="BA";40;0)+OM(AH3="VG";85;0)+OM(AH3="G+";84;0)+OM(AH3="G";70;0)+OM(AH3="A";40;0)+OM(AH3="BA";40;0)+OM(AI3="VG";85;0)+OM(AI3="G+";84;0)+OM(AI3="G";70;0)+OM(AI3="A";60;0)+OM(AI3="BA";40;0)+OM(AK3="VG";85;0)+OM(AK3="G+";84;0)+OM(AK3="G";70;0)+OM(AK3="A";60;0)+OM(AK3="BA";40;0))/4
Också beroende på var du har dina rutor för de egenskaperna för confon.
Sen en som räknar ut medeltalet av GPn och confon: =(I3+AS3)/2
Den tar bara rutan där de andra formlerna finns och räknar ut medeltalet från de två.

Man klistrar bara in formeln i rutan så sköter programmet det själv.

Det ser komplicerat ut men när man förstår var alla siffror och bokstäver kommer ifrån så fattar man. Sen behöver man aldrig mer titta på formlerna utan man drar bara ned dem till nya rader och nya hästar.

Men detta var alltså bara för dressyren. ;)

Oj vad jobbigt detta lät :rofl: Men då måste man alltså kopiera till varje ny rad och ny häst? Jag trodde att jag kunde få alla rader i en hel kolumn att agera för dem själva genom att markera hela kolumnen, men så enkelt är det kanske inte :angel: Då fattar jag varför det inte funkar. Jag testar just nu Numbers som finns på laptopen redan, ska se om jag kan få det att fungera annars får jag gå tillbaka till excel. Medeltalet var ett bra tips jag ska lägga in:up: men confon tror jag att jag håller mig borta från :D det är lite för avancerat för mig haha.
 
Men mina hingstar är rätt billiga så jag tror att det lockar och gör att det inte är en så stor förlustaffär för stoägarna.

Kanske ska sänka på just den hästen då. Surt bara för den ger mest betäckningar, men samtidigt surt om alla kastar :o Äsch jag vet inte hur jag ska göra.
 
Oj vad jobbigt detta lät :rofl: Men då måste man alltså kopiera till varje ny rad och ny häst? Jag trodde att jag kunde få alla rader i en hel kolumn att agera för dem själva genom att markera hela kolumnen, men så enkelt är det kanske inte :angel: Då fattar jag varför det inte funkar. Jag testar just nu Numbers som finns på laptopen redan, ska se om jag kan få det att fungera annars får jag gå tillbaka till excel. Medeltalet var ett bra tips jag ska lägga in:up: men confon tror jag att jag håller mig borta från :D det är lite för avancerat för mig haha.
Nej det är just det man inte behöver! Man klickar på rutan med formeln och en mörkgrön markering dyker upp, i ena hörnet så kan man dra ned markeringen till de nya raderna under. Och då ändrar formeln också automatiskt siffrorna för raderna som de ska räkna från. Dvs om man drar den från 3 ned till raden under så ändrar formeln från 3 till 4 tex.
 
Vill för övrigt tipsa om en rätt fin vuxen dun quarter på market, självklart bättre än min :cautious:, har köpt tre stycken i rad nu för att "uppgradera" min dunhäst. Tror det även fanns en och annan CH och SW1 som inte var skit, men dom såg jag igårkväll så vet inte om de finns kvar.
 
Nej det är just det man inte behöver! Man klickar på rutan med formeln och en mörkgrön markering dyker upp, i ena hörnet så kan man dra ned markeringen till de nya raderna under. Och då ändrar formeln också automatiskt siffrorna för raderna som de ska räkna från. Dvs om man drar den från 3 ned till raden under så ändrar formeln från 3 till 4 tex.

Men åååååh vad bra! Tack!
 
Oj vad jobbigt detta lät :rofl: Men då måste man alltså kopiera till varje ny rad och ny häst? Jag trodde att jag kunde få alla rader i en hel kolumn att agera för dem själva genom att markera hela kolumnen, men så enkelt är det kanske inte :angel: Då fattar jag varför det inte funkar. Jag testar just nu Numbers som finns på laptopen redan, ska se om jag kan få det att fungera annars får jag gå tillbaka till excel. Medeltalet var ett bra tips jag ska lägga in:up: men confon tror jag att jag håller mig borta från :D det är lite för avancerat för mig haha.
Medeltalet använder man eftersom de olika tävlingarna har olika antal egenskaper som de räknar från. Så medeltalet behövs för att det ska jämnas ut och man kan jämföra rättvist mellan grenarna utan att tänka på det.
Jag tycker att confon är rätt bra, för den spelar en viss roll och ibland slår det över till en annan gren som de kan vara bäst på. Men det är ju såklart upp till var och en :D
 
Medeltalet använder man eftersom de olika tävlingarna har olika antal egenskaper som de räknar från. Så medeltalet behövs för att det ska jämnas ut och man kan jämföra rättvist mellan grenarna utan att tänka på det.
Jag tycker att confon är rätt bra, för den spelar en viss roll och ibland slår det över till en annan gren som de kan vara bäst på. Men det är ju såklart upp till var och en :D

Får se om jag lägger till confo såsmåningom, först måste jag se om jag ens kan göra en fungerande lista övht:D
 
Vad är smidigast vid levande föl garanti när stoet kastar? Blev precis tillfrågad utav en person jag inte vet vem det är (inte bukt alltså)och självklart vill jag ju ge ny betäckning om det händer något, tydligen var det ju vanligt att ston kastar med just den hingsten :meh:. Ska man bara försöka fixa snabbt när man ser att båda är inloggade och sänka priset en kort stund? Eller hur gör ni?
Jag har inte plats att transportera ston fram och tillbaka för betäckning.
Jag brukar sänka snabbt. Har funkat bra hittills. Är beredd med att nolla HRC igen och uppdaterar ett annat fönster konstant. Så fort jag får en not så höjer jag direkt.
 
Hur puckad får man vara. Igår bestämde jag mig för att sälja ett AT sto då ungen blir avvand. Jag tänkte inte betäcka men så gjorde jag det ändå och nu vill jag ju se om ungen blir något :banghead: Hoppas det blir en hingst för då kan jag sälja utan problem. Någon som vill ha en Sol?
https://www.horsereality.com/horses/181098/sol
 
@Shaggy känner för övrigt igen problemet... går regelbundet igenom alla mina ston, och bestämmer vilka jag ska sälja när fölen är avvanda. Lik förbannat lyckas jag betäcka dem ändå och sen går det ju inte att sälja. :banghead::o:D
 
Det här tyckte jag var snyggt. Förstapriset i alla klasser på samma gång
hr33.jpg
 
Vill för övrigt tipsa om en rätt fin vuxen dun quarter på market, självklart bättre än min :cautious:, har köpt tre stycken i rad nu för att "uppgradera" min dunhäst. Tror det även fanns en och annan CH och SW1 som inte var skit, men dom såg jag igårkväll så vet inte om de finns kvar.
Så tipsar du utan länk :rage::D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 719
Senast: Iamia
·
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
100 101 102
Svar
2 021
· Visningar
59 802
Senast: igbest
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
101 102 103
Svar
2 054
· Visningar
58 657
Senast: liwhoj
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
63 314
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp