Horse saver Island och flatback

S

__Stilett__

Funderar på att köpa mig en skogsadel. (syntet)
är inte ut efter efter wow sadel men den ska iaf va bekväm att sitta i (och inte trycka på hästen).

Funderat på Horse saver flatback eller Island.
Det står på sidan att bomvidderna är normal till vid.
och på isladsadeln motsvarnde 105 grader.
hur upplever ni dessa sadlar?
 
Har aldrig ridit i en sådan, men vidden skulle inte räcka till mina pållar som håller 119 resp 115 grader.
 
Hade en allround till min häst förut, bra kvalitet och låg super på hästen min, ända tills hon fick för sig att vidda ryggen ordentligt.

Dessa sadlar är helt okej (om än väldigt hårda i sitsen :crazy:)

Bomvidden är iallafall 95 grader.
 
aha. är det bara islandsadeln som är 105 då?

ngn som rek. andra bra men billiga syntetsadlar?
 
aha. är det bara islandsadeln som är 105 då?

ngn som rek. andra bra men billiga syntetsadlar?
 
Bomlöst! 4500:- för en helt ny sadel. Så slipper du bekymra dig om bomvidd och annat elände...
 
jag har kollat bomlöst men man får ej tävla på dom.
denna sadel jag ska köpa nu i så fall kommer bara agera som skogsadel (jag har redan en passande lädersadel) då det tex regnar och sånt. plus att jag ska slänga den på ryggen för åringen som ska sadelvänjas och då gör det inget om sadeln repas eller dylikt eftersom det bara är en "slit och släng sadel" och då vill jag nog ha en syntet. plus att dom är bra på vintern om man fryser om rumpan (vissa iaf) :-)

Bomlöst, ska jag köpa en sådan funderar jag i så fall på Freeform, den dyrare.
(ni som fått prova den nu, hur är den??)

är det barefootsadeln du skrev om??
 
va är det för gradantal på typ griffin haflinger;
vid samt x-vid?
 
Det står att det är 105 grader på x-vid bomm (som jag har), men jag tyckte den låg bra på vår fjorda som är ngt vidare än så. Tror bara den finns i x-vid bomm nu? Min är 17" i alla fall. Läs mer på Hööks hemsida om den!
 
jag har en HS island, den ligger bra på vårt sto kunde dock önska lite längre sadelgjordsstroppar och kåpor men är man van vid dressyrsadel så blir man bortskämd..
den är sklön att rida i men det känndes lite konstigt första gången när man var van vid lädersadlar..
men den är absolut prisvärd=)
 
Men ska du bara ha den i skogen så gör det väl inget att du inte får tävla i den? Den kommer du ju kunna ha på båda hästarna sedan när unghästen är inriden. Den är ju lätt också, så den borde passa bra som sadel att vänja in en häst på... Den passar bra året om, även på sommarrunda hästar.
 
fast sadeln kostar ju inte 4500, man måste köpa padden oxå för nästan 2000 kr !? så det blir ju ca 6500 kr. och det vill jag nog inte ha som slit och slängsadel på en häst som ska sadelvänjas och som ska ridas i mest regn/snö... :confused:
 

Liknande trådar

R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 442
Senast: Freazer
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 167
Senast: Lyxzen
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 187
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp