P

pampen

Har en hosthäst som jag funderar på att ge Horsehage, nån som kan ge för/nackdelar med det? Alternativet är småbalar ensilage.

Tack :bow:
 
Sv: Horsehage

Det är inte riktigt småbals ensilage. Det är en blandning av hö och ensilage.

Dam fritt
90 % av alla proteiner kvar
Oöppnad förpackning räcker ca 18 månader.
Öpnnar förpackning i ca 6 tror jag??

Det räcker till ca 3-5 dagars fodring av normalstor häst.

Det går att köpa året runt

[Läste allt i deras brochyr här om dagen, det finns fler grejer men kommer inte ihåg mer :o :crazy: ]

Funderar på att köpa det till min häst också...
Fast är det någon som har koll på priserna??

MvH//TheHunted1
 
Sv: Horsehage

Vi betalade 2,80:-/Kg för ett par månader sedan, 35 g smrp och 5,9 g mj/kg foder.Plus frakt, kommer inte ihåg exakt hur mkt den var på, men några hundralappar.

Vill man ha horsehage med högre smrp-värden (tror det fanns med 55 g smrp/kg foder) så skulle det kosta 3,40:-/kg om jag inte minns galet.

Men priserna varierar säkert lite beroende på vem man köper av.
 
Sv: Horsehage

En öppnad säck ska förbrukas inom 3-5 dagar, samma som för "vanligt" hösilage ;)
 
Sv: Horsehage

HorseHage är som flera skrivit hösilage, och oftast så är det både dyrare och har sämre värden än man kan få tag i på småbalshösilage, så för mig är det aldrig ett alternativ. Om man däremot bara har en häst som inte hinner äta upp en småbal vanligt hösilage, så kan HorseHages mindre säckar vara bra.
 
Sv: Horsehage

Min ena inackordering har börjat ge Horsehage till sin häst utöver ensilaget som de får av mig. Deras häst äter hellre ensilaget än Horsehaget och det har jag märkt tidigare med mina hästar också. Kanske är bra för matvrak men inte för mina ponnisar. Vill ju gärna att de ska äta upp den dyra maten :crazy:
 
Sv: Horsehage

Jag håller med dig Alexandra!
Värdena är usla med tanke på priset, jag fattar bara inte att "alla" höjt det till skyarna :confused:

Bra annonsering??
 
Sv: Horsehage

TheHunted1 skrev:
Det är inte riktigt småbals ensilage. Det är en blandning av hö och ensilage.

Dam fritt
90 % av alla proteiner kvar
Oöppnad förpackning räcker ca 18 månader.
Öpnnar förpackning i ca 6 tror jag??

Det räcker till ca 3-5 dagars fodring av normalstor häst.

Det går att köpa året runt

[Läste allt i deras brochyr här om dagen, det finns fler grejer men kommer inte ihåg mer :o :crazy: ]

Funderar på att köpa det till min häst också...
Fast är det någon som har koll på priserna??

MvH//TheHunted1

Hallå?!
1) Blandning av hö och ensilage - torde väl vara ett torrt ensilage d v s hösilage alltså. Förpackat i småbalar. Småbalsensilage med hög ts alltså.
2) 90 % av vad? Vilka proteiner försvinner? De i hö? De i annat ensilage? Hur i hela friden skulle det gå till? Och exakt VAD säger den meningen om näringinnehållet?
3) Öppnad förpackning håller i 6 månader? Bedrägeri eller bara felskrivning?
4) Går att köpa året om - vilket småbalsensilage går inte att köpa året om förutsatt att man som hästägare räknat rätt och bokat upp tillräckligt stort parti?

Jag tycker att ovanstående inlägg är ett levande bevis på att hästägare är otroligt lättlurade och att det med rätt marknadsföring går att sälja på dem vad som helst.

Otroligt!
 
Sv: Horsehage

Alexandra_W skrev:
HorseHage är som flera skrivit hösilage, och oftast så är det både dyrare och har sämre värden än man kan få tag i på småbalshösilage, så för mig är det aldrig ett alternativ. Om man däremot bara har en häst som inte hinner äta upp en småbal vanligt hösilage, så kan HorseHages mindre säckar vara bra.

Å andra sidan är det säkert olika beroende på vilken HorseHage producent man kontaktar. Den närmast mig hade många olika skördar att välja på, och därmed också olika näringsvärden. Inga problem att tillgodose mitt önskemål om över 50gSRP/kg foder (kvoten hamnade på 9 nånstans).
 
Sv: Horsehage

*knapplån*

Jag ger HH för att det inte fanns några andra alternativ i vårt stall med tanke på hökvalitet och innehåll. Jag beställde ett ridhästsilage i småbalar med kvot på 6,7 vilket är fullt tillräckligt för min gubbe. Han tycker att det är smaskigt och har bara lämnat en gång då jag misstänker att balen kan ha varit dålig (luktade lite konstigt men jag hittade inget mögel eller jästprickar). Jag betalade inkl ALLT (frakt, pallar osv) lite drygt 3 kr/kg. Helt överkomligt det här året men ska man ge mycket (jag ger fn 10 kg + 3 kg hö i hagen = ganska lite men tillräckligt) så är det nog bättre med annat. Det bästa vore ju om alla hö/hösilageproducenter kunde lära sig att göra BRA hö som inte är mögligt! :devil:
 
Sv: Horsehage

Vid ensileringen kan mikroorganismer bryta ned proteiner. Förmodligen ingte en större proteinförlust än vad som går förlorat i form av tappade blad vid höbärgning, dock.
 
Sv: Horsehage

Det kan jag hålla med om. Att bara skriva att 90 % av proteinerna finns kvar ger naturligtvis ingen som helst vägledning. Jag undrar också av vad!?

Min gissning (vilket inte framgick) är att personen som skrev detta kan ha hämtat information från någon HorseHagetillverkare som har som försäljningsargument att en stor del av proteinmängden i HorseHage är bevarat.

Det vill säga: Jag försöker gissa varifrån ett lösryckt påstående har sitt ursprung... Gissning på gissning ger ganska dålig debatt, men å andra sidan är det ingen ovanlighet att debatter på forumet bygger på just rykten och rappakalja.

(Att det sker förluster vid såväl hö- som ensilagebärgning är dock sant.)
 
Sv: Horsehage

Jag har funderat på att ge det till min hosthäst också. Han har ätit det förut och måt bra av det. De har ju väldigt bra värden på höet och det känns lockande nu faktiskt, då vi har väldigt dåliga värden på vårat nuvarande hösilaget...
 
Sv: Horsehage

Viss förlust kan jag räkna med, frågan är hur stora de i praktiken är. T ex hur mycket det diffar vad gäller analysvärden (provet tas innan plastning och viss proteinförlust sker vid ensileringen).

Nu brukar ju hästfolk vilja ha så torrt material att det inte är tal om någon ensilering varför diskussionen nog är väldigt hypotetisk (men inte mindre intressant för det, men kanske fall för en annan tråd).
 
Sv: Horsehage

Ja, jag tänkte snarare på skillnaden mellan den nyslagna grönmassan och den färdiga produkten!

Men jag ska sluta gissa varifrån TheHunted fått sin uppgift. Hon kanske kan återkomma med det själv??
 
Sv: Horsehage

Magdalena skrev:
Å andra sidan är det säkert olika beroende på vilken HorseHage producent man kontaktar. Den närmast mig hade många olika skördar att välja på, och därmed också olika näringsvärden. Inga problem att tillgodose mitt önskemål om över 50gSRP/kg foder (kvoten hamnade på 9 nånstans).

Ah, det är ju jättebra om man kan välja! Det jag hade problem med när jag kollade upp (men strök) HorseHage var inte proteinet, det gick utan problem att få på 55 g SRP/kg foder (t ex), men då 'följde' energin med så det blev för mycket energi per kg/foder (och lägre kvot än jag ville ha)

Mitt 'drömfoder' har ju de värden jag har nu (fast på det skulle jag önska bättre mineralvärden men man kan ju inte få allt), 6 MJ/kg foder och 42 gr SRP/kg foder. Dvs kvot på 7 och 6 i MJ. Jag vill ju kunna ge fri tillgång och helst utan att en viss förtidspensionär rullar fram =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
667
Senast: warg
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp