Horsemanship eller horsmanshit?

Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Håller absolut med! Men liksom det finns olika temperament på människor finns det så på hästar, så att rakt av säga att det är människan som har problem är lite för enkelt, tycker jag.

Vi har t ex två ponnyer som är helt olika i sitt sätt mot människor. Vi gör likadant hela tiden, men den ena är mycket kaxigare än den andra, försöker hela tiden ta sig mer friheter (lyckas dock inte).

Då beror deras beteende på t ex deras mamma, stoet, eller på hur de hanterades som föl? Men går det inte att påverka senare?

Den "kaxiga" ponnyn har blivit bättre, men vi har haft den i fem år!
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

oj, när inte ens ridsport kan hålla sig till det rätta fackmannaspråket så är det illa.. :(

jag befarar att det dom talar om häst Natural Horsemanship, som är en annan sak är Horsemanship som helt enkelt är hästhantering, onaturligt, bra, dålig, snabb eller långsam vilket som.. Horsemanship = Hästhantering helt enkelt..
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Har man ett gott Horsemanship så menas det bland annat att man har ett sunt ledarskap med hästen. Så dom har inte blandad ihop uttrycken.
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Då beror deras beteende på t ex deras mamma, stoet, eller på hur de hanterades som föl? Men går det inte att påverka senare?

Den "kaxiga" ponnyn har blivit bättre, men vi har haft den i fem år!

Kan vara mycket svårt, ibland omöjligt att få ur ett oönskat beteende.
Inte sagt att ingen kan hantera just den aktuella "svåra" hästen men han som kan kanske inte kan för att han inte finns att tillgå i området, landsändan eller ens världsdelen!

Jag höll på att köpa en häst för ungefär 6 år sedan som var totalt hopplös, inte för att hon var viljestark och kaxig utan för att hon var så vek, undertryckt och kuvad.
Hon var ingen rolig häst att ha för inför varje ny situation blev det disskusioner och jag orkade faktiskt inte med (det gör jag ibland men inte med alla hästar) att försöka stärka en häst till att klara minsta lilla lus-grej.
Som att gå över en väg, ta sig nedför en stig med en stor sten i, gå förbi ett hus med en stor fönsterruta..

Hon åkte till Uppsala istället.
Mycket med hästande och ett bra hästägande är faktiskt beroende av hur väl man kommer överens, jag vill inte ha en häst som frågar "varför då??" när man presenterar en ny uppgift eller en ny miljö utan jag vill ha en häst som kanske tvekar men som litar på att säjer jag att någonting är okej, så är det det.

Sen finns det kanske ryttare och hästmänniskor som i sitt horsemanship passar urbra med en stissig häst.
Jag gillar tuffa kaxpellar :D
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Har man ett gott Horsemanship så menas det bland annat att man har ett sunt ledarskap med hästen. Så dom har inte blandad ihop uttrycken.
ja vad sa jag då :smirk:

och nej, horsmanship är inte ledarskap enbart, ledarskap är en del av horsemanship..

en ledarhäst skulle aldrig lyfta bakhovarna på en ranglåg häst.. det nersätter ledarhästen direkt.. för att inte tala om hur onaturligt det är..

människor är människor och vi befäster ledarskap som en del av hästhanteringen..
dåligt, bra, sunt, tokigt, snabbt, långsamt horsmanship, vilket som.. alla är de hästhantering..

Natural horsemanship..
Good horsemanship..
Bad horsemanship..

alla olika men alla är horsemanship..
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Äntligen... önskar jag varit där:)
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Jag tycker att horsemonship är UNDERBART!! Fattar inte folk att det är det absolut bästa sättet att komunicera med hästen, prata så att det förstår? Jag har en ponny som har en otrolig vilja, som hade bestämt över mig i 4 år! I höstas visade min kompis mig hur jag genom natural horsemonship kunde träna bort det, det var inte precis lätt, me han gav sig och nu följer han efter mig överallt, gnäggar alltid när jag kommer och galopperar fram till mig i hagen för att mysa! Det hade ingen kunnat trott om honom innan jag började med horsemonship. :crazy: Jag fattar mej verkligen inte på folk spom säger att det är skit osv, dom kan väll inte säga nått om saker dom inte har provat, eller??? Min häst är ett tydligt exempel på hur bra det verkligen funkar, jag har blivit ledare över honom och han är mycket lugnare också, i min närvaro. Han har också blivit lägre i rang i hagen, förut bestämde han och nu är han lägst! Han tittar heller inte på hinder mera och vi har klättrat i klasserna i alla grenar från LB dressyr till LA:2 (FEI på träning), från LB hoppning till msvb och vi har kvalat till lätt fälttävlan. Allt beror på bandet vi har fått os emellan och ingen kan komma och säga att det är skit! INGEN!:banana:
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

jodå.
jag kan och jag står för det också.

Nh är inte ridrelaterat för det första.
Förhoppningsvis blir alla bättre och bättre oavsett hanteringen.
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Har man ett gott Horsemanship så menas det bland annat att man har ett sunt ledarskap med hästen. Så dom har inte blandad ihop uttrycken.

Nu minns jag itne exakt vad det står i Hästhållning i pratktiken (somjag tror det var) men om jag inte minns fel så jämfördes Horsemanship med hästmannaskap, elelr sportmanship, där man ska vara just med hästen.

Som jag förstod dte när jag gick naturbruks med hästinriktning (fast det avr 9 år sen hej och hå gammal tant) så var dte inte per automatik något alls med ledarskap. Utan hanndlade mer om att ta hand om hästarna påett just sätt.




ursäkta den dåliga stavningen, har lånat dator och tangentbordet är lite hmm trasigt...
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

*Kl*

Ur reportaget: Samtidigt poängterade panelen att hästar aldrig ser människan som människa, utan beter sig på samma sätt mot oss som mot andra hästar.

Jag hoppas skribenten skrivit fel här. :eek:

För övrigt undrar jag hur Natural Horsemanship kom in i det här? Det finns inte med i reportaget.

LIA
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

NH och horsemanship ska inte blandas ihop.
All god horsemanship är inte NH, man kan ha ett gott horsemanship utan att syssla med horsemanshit! :smirk:
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

*Kl*

Ur reportaget: Samtidigt poängterade panelen att hästar aldrig ser människan som människa, utan beter sig på samma sätt mot oss som mot andra hästar.

Jag hoppas skribenten skrivit fel här. :eek:

För övrigt undrar jag hur Natural Horsemanship kom in i det här? Det finns inte med i reportaget.

LIA



Ja! Det reagerade jag över också...

Hästen ser oss som ett rovdjur...som den kan lära sig att leva med. Inte som en annan häst. :S
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Det kan jag inte hålla med om.

De hästar jag träffat på har snarare om man ska hårddra det hela behnadlat mig som häst snarare än rovdjur.

hade de trott att jag var ett rovdjur hade jag troligtvis inte kommit i närheten av dem överhuvudtaget.
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Jag pratar om den naturliga instinkten, alla hästar skulle om de fötts upp utan mänsklig kontakt, se oss som rovdjur.

Nu är de uppväxt med människan och människan introduceras tidigt i dess liv (oftast). Detta innebär att hästen fortfarande ser oss som ett rovdjur, men ett rovdjur den kan leva med.

Hur vi än beter oss har vi alltid kvar en viss del av rovdjursbeteende i oss, och vi luktar som ett rovdjur.
Visst kan vi maskera lite av det, men inte allt.


Däremot har hästen Lärt sig att behandla oss som en annan häst, eftersom den måste leva med oss. Med det sagt betyder det inte att den ser oss som en häst, den ser oss snarare som ett "det", en blandning av en häst och ett rovdjur.
Ändock, ett rovdjur.


Skall tillägga att jag har arbetat med hästar som fötts upp under vilda förhållanden. De var de lättaste hästarna jag haft med att göra, när dte gäller att etablera sociala regler och rang.
Trotts att de när de kom var så rädda att de kastade in sig i väggen när man kikade på dom utanför boxen.

Efter 3 dagar jagade de efter mig för att få vara så nära mig som möjligt, och kivades mellan varandra om vem som skulle få gå närmast.

Från rovdjur till en varelse de förstod sig på, och som de kände förstod dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Hästar som fött vilda är i regel lättare å¨så vis att de saknar förutfattade meningar..


Skulel vara intressant och se om det verkligen gick att få hästar at acceptera riktiga rovdjur fullt ut.
Bo tillsamman med leon eller en hel flock vargar tex.
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Jag är fullt medveten om att vilda hästar saknar förutfattade meningar, det var just det jag pålyste...

Och det är nog snarare svårt att få ett lejon eller en varg att inte äta upp hästen, än att få hästen att acceptera rovdjuret.


En vildhäst ser oss just som ett rovdjur, det är ingen större skillnad för den på ett lejon och oss.
Att vi är mer civiliserade än ett lejon innebär inget för hästen...



Det är ju just det där med att få en vildhäst att bo med rovdjur som säger att hästen inte ser människan som hästar.

En vild häst väljer inte att vara med en främmande okänd människa hellre än med en ko, om den inte har en anledning som triggar den.
Den söker sig till en flock, (eftersom flock innebär trygghet) och i detta fall väljer den troligast ett annat bytesdjur.
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Oavsett var på skalan bytesdjur - rovdjur hästen tycker vi är, så förstår jag inte hur man kan påstå: "hästar aldrig ser människan som människa, utan beter sig på samma sätt mot oss som mot andra hästar."
Är inte det att förolämpa hästars intelligens?
Är inte det att säga att: jag fattar inget av hästars beteende?

Därför hoppas jag innerligt att skribenten har skrivit fel!

LIA
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Oavsett var på skalan bytesdjur - rovdjur hästen tycker vi är, så förstår jag inte hur man kan påstå: "hästar aldrig ser människan som människa, utan beter sig på samma sätt mot oss som mot andra hästar."
Är inte det att förolämpa hästars intelligens?
Är inte det att säga att: jag fattar inget av hästars beteende?

Därför hoppas jag innerligt att skribenten har skrivit fel!

LIA


Jag tycker också att det låter konstigt. Hästar har ju inga problem att skilja på individer - oavsett om de är hästar, katter eller människor. Sen vet man ju självklart inte hur hästens definition av människa ser ut - men att de kan skilja oss från hästar och andra djur är helt klart.
 

Liknande trådar

Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 364
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
906
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Bilderna i följande inlägg har jag hittat på googel - vet inte om det är okej, vi får väl se... Jag vet att iaf en av bilderna har...
2
Svar
21
· Visningar
5 242
Senast: Yrja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har påbörjat att skriva flera blogginlägg de senaste veckorna, men inte lyckats slutföra ett enda. :p Är inne i en “de e mycke...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp