Bukefalos 28 år!

Horsemanship lekar/hinder

AnNanmandrus

Trådstartare
Hej!
Håller på med NH med min ponny hemma och hon klarar det mesta utan problem, men hon tycker att det mesta är för lätt och inte speciellt nödvändigt att träna, som att följa efter mej, flytta från tryck, beröring osv. Allmänt tråkigt enl henne!
Däremot tycker hon att det var väldigt spännande när jag byggde en bana med lastpallar, portaler med snören hängandes ner, presseningar och bommar, alltså klättra, krypa och hoppa.
Har någon några idéer på vad man kan lägga till för hinder på sådana banor? för ju roligare hon tycker att det är, desto mer motiverad blir hon att träna, och jag att träna henne!
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Hej!
Håller på med NH med min ponny hemma och hon klarar det mesta utan problem, men hon tycker att det mesta är för lätt och inte speciellt nödvändigt att träna, som att följa efter mej, flytta från tryck, beröring osv. Allmänt tråkigt enl henne!
Däremot tycker hon att det var väldigt spännande när jag byggde en bana med lastpallar, portaler med snören hängandes ner, presseningar och bommar, alltså klättra, krypa och hoppa.
Har någon några idéer på vad man kan lägga till för hinder på sådana banor? för ju roligare hon tycker att det är, desto mer motiverad blir hon att träna, och jag att träna henne!

Hej :)
Du verkar ha bra fantasi själv:) Det verkar som ni kommit långt, du och din ponny.

En slalom bana är jätte kul att träna på både ifrån marken och att rida.

Lägg in lite övningar med att flytta henne t ex i sidled mellan koner, tunnor, så tycker hon kanske det blir roligare.. Variera och lägg in övningarna ute i skogen på ängen och inte bara hemma.

Tror att du har med en klok häst att göra som gillar lite utmaningar och tröttnar snabbt när hon kan utföra vad du bett henne om:)
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Horsemanship innehåller inte hinder och lekar.

Med hinder menar jag att bygga förtroende, krävs ju en del sådant för att hästen ska vilja passera "läskiga hinder" (broar, färgglada skrämmande saker osv.) den typen av hinder
Och med lekar menade jag det kanske andra kallar övningar

Tror att du har med en klok häst att göra som gillar lite utmaningar och tröttnar snabbt när hon kan utföra vad du bett henne om:)

Haha jadu, klok är hon allt! Och man blir rätt utskrattad av henne då man kommer med en övning man tror ska bli en utmaning som hon sedan klarar galant, utmaningen blir istället att komma på en svårare övning:D
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Horsemanship är fortfarande ingenting av det:D
Horsemanship är att behandla hästen sportsligt.

According to the dictionary, horsemanship is “the riding, training, or management of horses.”
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Men du Älgen du verkar ha en fast åsikt vad NH är.
Men du måste ju träna dig själv och hästen till att få tillit till varandra genom NH. Då är sådana där "lekar" en bra idé
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

...fast den här gången skrev ju inte TS Horsemanship utan NH, och NH-tränare lär ut just övningar.
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Inte om man läser rubriken.
Där står det horsemanship lekar/hinder

men tack för påpekandet.:D

Är jättebra om det skiljs på NH och horsemanship osv eftersom det inte alls är samma sak.
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Ah, den missade jag. ^^


Till TS:
Överträna inte! Om din häst vet vad du vill när du ber den flytta undan för tryck förstår jag att hon blir sur om du fortsätter tjata. Använd träningen från marken med de moment hon tycker är kul som omväxling till annan träning. Annars blir det som att sitta och harva samma dressyrmönster dag ut och dag in.
Mitt tips är att goggla agility för häst, om du vill utveckla den biten. Om det är en liten ponny som ingen rider rekommenderar jag att träna dressyr från marken via tygel eller tömm, samt att köra in henne.
Då har du tre "ämnen" att variera mellan för att behålla hennes arbetsglädje.
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Men du Älgen du verkar ha en fast åsikt vad NH är.
Men du måste ju träna dig själv och hästen till att få tillit till varandra genom NH. Då är sådana där "lekar" en bra idé

Tänk att det MÅSTE jag faktiskt inte alls.:D
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Horsemanship innehåller inte hinder och lekar.

Nähe? då vet du nog inte vad du pratar om. ALL horsmanship är väl ändå uppbyggt på lekar, friendly game, de heter ju vänskaps lek!
Porcupine Game , piggsvins LEK!
det där är parelli. men alla är väl lika?
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Jo, faktiskt så vet jag vad jag pratar om.
Om du däremot lär dig vad de olika begreppen innebär och vad de står för så förstår du nog också.

Horsemanship och NH är INTE samma sak.

Horsemanship innehåller inga övningar eller lekar på något sätt.
NH är natural horsemanship och det MR sysslar med. Mer en helhets filosofi än övningar.
Parelli säger sig syssla med NH (jag skulle däremot vilja kalla det mindre snälla saker) och har introducerat en massa lekar.
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Jag har börjat med en typ ridlära nu. Denna person säger att man ska aldrig traggla saker hästarna redan kan på marken. De övningar som jag jobbar med är att de ex ska aktivera sin bromms musklatur ej korta halsen när man ex gör halt. Detta tränar man in på marken. Men när hästen kan det så tragglar man inte vidare med samma saker.

Visar din häst att hon kan och blir uttråkat så gör nya saker och har ni inga nya saker så rid ut med henne i stället...

Håller med ÄLGEN!
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Man får bestämma sej för om man vill rida eller leka med sin häst. Jag har alltid byggt upp tillit genom att rida ut med mina hästar på långa tyglar (jag litar på hästen och då litar den på mej). Aldrig på marken. Min häst kommer och galopperar när jag kommer. Hon gnäggar när tränset kommer fram och hon litar på mej till 100%..

Det folk inte tänker på att på ridbanan (corall) mm så händer inget "farligt" som man kan träna tillit på. Ute kommer bilar, lastbilar mm och man kan visa hästen att jag är att lita på. Sånt händer ej i en corall.

Så att bygga tillit funkar bäst i sadel eller vara ute och gå med hästen. Jag rider altid och inom några veckor har jag minst eller bättre tillit till mina hästar som de som fjantar sej med NH...


NH är till för folk som är osäkra med hästen. De behöver styrka sej själv för att klara av sina hästar. Eller ta över ledarrollen. För de som kan händer detta på några minuter sen är det klart.

Annars kan man träna agility som du gör och det är ju att träna inför något. Men det väljer man själv om man vill träna på marken eller vill rida.
Jag föredrar rida även om vissa övningar på marken som jag gör leder till min samling med min häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship lekar/hinder

vadå fjanta sig med NH?
är inte ett dugg osäker på min häst & håller på med det här!
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Man får bestämma sej för om man vill rida eller leka med sin häst. Jag har alltid byggt upp tillit genom att rida ut med mina hästar på långa tyglar (jag litar på hästen och då litar den på mej). Aldrig på marken. Min häst kommer och galopperar när jag kommer. Hon gnäggar när tränset kommer fram och hon litar på mej till 100%..

Det folk inte tänker på att på ridbanan (corall) mm så händer inget "farligt" som man kan träna tillit på. Ute kommer bilar, lastbilar mm och man kan visa hästen att jag är att lita på. Sånt händer ej i en corall.

Så att bygga tillit funkar bäst i sadel eller vara ute och gå med hästen. Jag rider altid och inom några veckor har jag minst eller bättre tillit till mina hästar som de som fjantar sej med NH...


NH är till för folk som är osäkra med hästen. De behöver styrka sej själv för att klara av sina hästar. Eller ta över ledarrollen. För de som kan händer detta på några minuter sen är det klart.

Annars kan man träna agility som du gör och det är ju att träna inför något. Men det väljer man själv om man vill träna på marken eller vill rida.
Jag föredrar rida även om vissa övningar på marken som jag gör leder till min samling med min häst.

Tyckte du skrev mycket bullshit:p Jag har bara haft "problemhästar" och att bara rida "in tilliten" hade absolut inte funkat på dom iaf.

Exempelvis en arab jag hade, hon hade ingen tillit till människan, det tog en hel sommar för mig innan hon accepterade att jag satt på hennes rygg, hur hade du börjat? Hoppat upp på ryggen och ridit?

Jag tycker inte att detta med att jobba från marken bara har med tillit eller ledarskapsövningar att göra, det är väl ändå en bra grund som man sedan tar till sig i ridningen? Exempelvis tryckövningar o.s.v Men det tyckte väl du också?

Sedan är det väl ROLIGT att träna från marken!
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship lekar/hinder

ännu ett ointelligent svar som inte tillför tråden något vettigt.

Varför skulle inte olika lekar/övningar på marken stärka hästens tillit?

Att man tränar på tilliten bäst i sadeln?!
Hur gör du med en rädd häst? en häst med trauma? en "arg" häst?

Så säger du att NH är till för människor som är osäkra med sina hästar, det får stå för dig, men om detta hjälper människan att förstå sin häst bättre, är det väl bra?

Om man har en häst som är riktigt rädd för lastbilar, rider du då denna häst på landsvägen? Eftersom tilliten sitter i sadeln? Eller leder den på landsvägen då..




NH är till för folk som är osäkra med hästen. De behöver styrka sej själv för att klara av sina hästar
. Eller ta över ledarrollen. För de som kan händer detta på några minuter sen är det klart.

För att kunna ta över ledarrollen måste man väl förstå hur hästens beteende, om man skaffar sig den kunskapen från NH, westernridning, AR osv har ingen betydelse, men någonstans måste man väl börja?

Sedan tycker många hästar att det är otroligt roligt med nya utmaningar om det då är något hinder eller lek, eller kanske att lära sig en skänkelvikning spelar väl ingen roll?

Varför så negativ till markarbete?


Hör själv inte till något fack, utan plockar guldkornen från olika håll.

Gud vad stressad jag blir på inlägg som är helt utan grund utan bara blivit skrivna för att provocera, eller ja, helt enkelt av okunnighet.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 487
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 574
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Nu blev prefixet NH även om jag inte är så säker på att det är inom det området vi bör leta. Jag är en typisk engelskridande ryttare...
2
Svar
24
· Visningar
2 486
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 817
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp