Horsemanship som projektarbete

H

HildaA

Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten text baserad på mina erfarenheter och publicera den. Jag tänkte att Bukefalos är det perfekta stället, för här kan ju många se den, komma med egna tankar och dela med sig av sina synpunker, så jag lär mig ännu mer.

Inledning
Att träna horsemanship med sin häst är otroligt givande och roligt för både dig och din häst. Alla kan göra det. Ingen människa eller häst är för gammal, för ung, för lat eller för pigg etc. Men vad är då horsemanship? Och hur gör man? När jag började träna med min medryttarhäst Geronimo som ett projektarbete i skolan, hade jag ingen aning om egentligen nånting. Det enda jag visste var att jag ville utveckla kommunikationen och relationen mellan mig och Geronimo och jag var väldigt nyfiken. Jag har satt ihop den här lilla guiden utifrån mina erfarenheter. Den är till för dig, som är intresserad av horsemanship men som kanske inte riktigt vet hur du ska börja.

Ledarskap o kommunikation
Du måste bli hästens ledare. Hästen ska lyda dig eftersom du är ledaren. Kommunikationen är också jätteviktigt. Du måste lära dig att tyda hästens signaler och du måste också lära dig att visa för hästen vad du vill så att den förstår. Börja med att sitta och titta på hästarna i hagen. Hur kommunicerar de med varandra? Försök lära dig a tt tyda. Minns också att om du har något problem så är det aldrig hästens fel. Det kan kännas tufft men allt som går snett och inte är bra är helt och hållet ditt fel. Hästen reagerar bara på sin omgivning och på ditt beteende. Du måste lära dig att visa hästen på hästens språk. Sen kan ju olika hästar vara olika svåra såklart, men det är superviktigt att komma ihåg att det aldrig är hästens fel.

Det kan också vara bra att komma ihåg att horsemanship är en färskvara. Det räcker inte med att göra en övning en gång och sedan är det klart. Varje gång du är med hästen måste du befästa din ledarposition. Det medför också att om det har gått dåligt en dag, så är inte det hela världen för nästa dag får du ändå i princip börja om.

Humöret och din inställning är viktigt. Innan du ens hämtar hästen för att träna bör du känna efter hur du mår idag. Är du glad, sur, ledsen? Är du på dåligt humör ska du inte ens försöka träna. Det blir bara fel, tro mig, jag har gjort det misstaget. Du blir bara arg och frustrerad på den stackars hästen som inte kan förstå vad den gjort för fel. Känner du att du är sur så kom tillbaka en annan dag istället.

Tillit
Litar hästen på dig? Ömsesidigt förtroende är superviktigt. Hästen måste känna att när du är med, är allt 100% tryggt. Den finns en lek man kan göra, den första av ”de sju lekarna”, som handlar om att hästen ska lita på dig. I grunder är det du som är rovdjuret och hästen som är bytet. Den första leken, ”the friendly game” går ut på att hästen ska acceptera att du rör den överallt. Börja på ett ställe där du vet att den inte har något emot att bli pillad på, tex bogen. Det är viktigt att du gör lugna, smekande rörelser. Arbeta dig långsamt över hästen, vänta med ansiktet till sist. Så fort hästen visar irritation eller ilska, backar du till ett område där det gick bra, och arbetar dig ytterst försiktigt tillbaka till det känsliga stället. Ha tålamod, för det kan ta tid. Geronimo är mycket känslig runt virveln, så jag brukar börja med den här leken innan jag borstar, då går det mycket lättare. Efter ett tag märker du säkert att hästen tycker det är mysigt. När Geronimo slappnat av brukar han sänka huvudet, blunda och vicka på underläppen, medan jag försiktigt klappar på hans kittligaste ställen. Sedan är det bara din fantasi som sätter gränser. Kan du hoppa runt hästen viftandes med en presenning? Kan du spruta vatten på den eller backa den genom att dra den i svansen?

Börja träna
Allt du gör med din häst är horsemanship. Den mat du ger den, hur den är uppstallad, när du borstar, hämtar i hagen, longerar mm. Sedan finns det också övningar man kan göra som tränar kommunikation och ledarskap men du får inte glömma den vardagliga hanteringen. Träningen börjar så fort du kliver in i hagen. Hur reagerar hästen? Kommer den mot dig, går den iväg? Hur beter du dig? Stövlar du rakt på eller närmar du dig försiktigt? Tänk på att aldrig närma dig en häst rakt framifrån, det är hotfullt. Prata lite med hästen och närma dig lite i taget, stanna upp och titta. Det är respektfullt mot hästen.
Gör vardagen till träning, du behöver inte ridhus och fin utrustning. När du leder hästen, stanna upp och backa. Då ska hästen också backa och detta gör honom uppmärksam på dig. Kan du få honom att stå still själv när du borstar, kan du skicka honom ut ur hagen själv men ändå ha kontroll över minsta steg han tar?

En bra första övning som jag nämnde ovan, är att leda hästen. Den ska då hålla ett respekfullt avstånd till dig och vara uppmärksam och följa dina rörelser. Känner du att hästen inte gör detta, kan det vara smart att ”överreagera” lite ibörjan. Vifta med armarna och kackla högljutt, eller gör någon annan konstig och lite läskig kombination av ljud och rörelse. Hästen blir förstås överraskad och tänker att det i fortsättningen nog är bäst att hålla avstånd till den där galningen. Vips är hästen mycket noggran med att följa dina rörelser och anstränger sig för att inte komma för nära. Du får inte bli för förutsägbar. När du ska leda hästen till hagen, så gå tre steg fram, ett bak, två åt sidan och sedan fem fram igen. Även detta gör hästen mer uppmärksam på dig. Den måste ju hålla koll hela tiden. Ju mer ni övar, desto mindre signaler kommer behövas från dig. Efter ett tag kan ni öva utan att ha ett rep emellan er. Börja dock gärna med en repgrimma (som gör att hästen bättre kan känna dina signaler) och ett långt rep. När du tränar med rep är tajming otroligt viktigt. Drag och eftergifter måste komma vid exakt rätt tidpunkt. Det lär man sig med övning.

Tro på dig själv
Ett stort misstag som jag gjorde ibörjan, var att jag var osäker. Osäker på om det skulle funka, om jag skulle klara det, om Geronimo verkligen skulle följa efter. Jag tog hjälp av en lokal tränare som förklarade att sådana tankar är absolut förbjudna. Det är den osäkerheten som gör att det inte fungerar. Självklart ska Geronimo följa efter mig och göra precis som jag vill, det får inte finnas en tanke på något annat. Du får aldrig fråga hästen om den vill följa efter dig, den ska bara göra det. För mig gick det bättre om jag pratade med någon annan medan jag gick omkring, eller sparkade en boll framför mig, så blev jag mer målmedveten och fokuserade på bollen istället för att snegla över axeln på hästen. Tänk också på att om du börjar gå från stillaståene och hästen inte följer efter, får du inte stanna, då har ju hästen stannat dig. Släpp istället efter på repet och fortsätt gå, så får hästen fundera lite. Den kommer då ställas inför problemet att bli lämnad, och kommer troligen bestämma sig för att följa efter dig.

Fler övningar och tips
Att backa hästen är ett annat grundläggande kommando. Ställ dig framför hästen och tryck med ett eller två fingrar framifrån på hästens bog. Titta på den delen av hästen du vill ska flytta sig. Picka inte! Lägg gärna till kommandot ”backa”. När hästen backar ger du efter direkt. Efter ett tag kommer det räcka med att du pekar på bogen eller säger ”backa” för att hästen ska gå back. På liknande sätt kan du flytta rumpan eller bogen. Om du vill lära hästen att komma till dig på kommando, kan du börja med att ha den i grimskaft eller ett rep. När du kallar på hästen, dra samtidigt försiktigt i repet och släpp efter så fort hästen går framåt. Minska signalerna med repet allteftersom och ta slutligen bort det.

Longera hästen. Det är ett bra sätt att öva upp er kommunikation och en möjlighet för dig att lära dig tyda hästens språk. De flesta hästar kan röstkommandon från när de reds in. Testa också att longera utan lina. Hästen ska hålla sig runt dig ändå, fast det kan vara smart att vara på inhägnat område, tex på ridbana eller i ridhus. Genom att genskjuta hästen kan du få den att stanna, byta håll eller komma in till dig.

Vill du komma längre med din träning rekommenderar jag att du tar kontakt med en tränare som kan ge dig och din häst tips och råd baserat på hur just er relation ser ut. Ta också hjälp av böcker och internet för inspiration.
 
Sv: Horsemanship som projektarbete

Bara en liten kommentar; NH (Natural horsemanship) är det man brukar säga att man tränar, horsemanship är sättet man hanterar hästen på överlag, både ridningen och från marken, allt man gör med hästen. Det finns inga "övningar" inom horsemanship, däremot inom NH. :angel:
 
Sv: Horsemanship som projektarbete

NH står för naturall horsemanship. Naturlig hästhantering!
Det är PNH som är Pat Parrellis skola som innehåller övningar.
 
Sv: Horsemanship som projektarbete

Fast vad jag har förstått det som så finns det andra varianter av övningar som inte tillhör Pat Parrellis skola?

Jag kan mycket väl ha fel, är inte så insatt.
 
Sv: Horsemanship som projektarbete

Natural horsemanship är vad jag också skulle vilja kalla bara vanlig hästhantering, däremot kan man träna Parrelli natural horsemanship som syftar på just Parrellis träningsmetoder. Sen är det som Nomina säger att det finns vääldigt många olika träningsmetoder inom horsemanship. Ex: Parelli, John Moore, Hempfling m.fl.
 
Sv: Horsemanship som projektarbete

Skulle vilja omformulera eller tillägga att istället för att det alltid är människans fel så är det snarare så att den enda man kan ändra på är sig själv. Oavsett vems "fel" det är så är det bara du som kan påverka en förändring, hästen är bara en spegling av ditt beteende.

Tror bara att det är bättre just psykologiskt att tänka på det sättet än att det "alltid är mitt fel". Det kan mycket väl få vara hästens fel, men det är bara du som kan förändra det, så skuldbelägg inte hästen (eller dig själv!).
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 279
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 840
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 931
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
639
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp