Horserail vs A-staket

Zinoida

Trådstartare
Till hösten flyttar vi förhoppningsvis (om allt går som det ska) hästarna till en egen gård. Stallet jag arrenderar idag har a-staket som jag är oerhört nöjd med. Jag har läst lite trådar om detta innan och gissar att vi har nån nyare modell då vi har grindöppningar helt i plast, alltså inte strömförande så våra grindar har aldrig frusit fast. Slanorna är 3 stolplängder vardera, tror att de äldre modellerna är längre. Inga av våra slanor hänger eller slokar på nåt sätt. Staketet ser proffsigt och prydligt ut. Vi har dessutom svart så inga alg bildningar är synliga heller.

Jag skulle jättegärna ha ett precis likadant staket även där på nästa ställe men frågan är om man har råd? För att det ska se bra ut gissar jag att man får betala någon för att sätta upp det snyggt, stolpen ska ju gjutas ner så jag gissar att bara monteringskostnaden blir enorm, lägg där till att själva staketet inte heller är billigt. Nån som har erfarenhet? Hur gjorde ni, satte upp själva eller betalade hantverkare? Hur mycket kostade era staket inkl allt? Era erfarenheter om staketet?

Har även kikat lite på Horserail modellen, är den typen av staket lika säkert som a-staketet? Och hur mycket skiljer sig dessa åt i pris? Nån som har den typen? Satte ni upp själva eller tog in hjälp? Hur mkt kostade era staket inkl allt? Och även här vill jag höra alla era erfarenheter, positiva som negativa :)

Tacksam för alla svar. Och jag ber om ursäkt om texten ser konstig ut eller innehåller skumma stavfel, skriver inlägget på mobilen :P
 
Sv: Horserail vs A-staket

Har tidigare haft minä hästar på ett stall där man hade A-staket. Har inte installerat dem så vet ingenting om kostnaden.
Jag har mina hästar i en 20x20meters hage med horserail- staket. Valde detta alternativ eftersom en av hästarna älskar att rymma genom staket.
En man med grävmaskin satte trästolparna (impregnerade på ngt sätt som passar djurhagar) vilket kostade ca 4000 kronor för stolparna (fick rejäl rabatt när jag beställde tillsammans med en vän som köpte betydligt fler stolpar) och 2500 för grävmaskinisten (som gjorde jobbet på två timmar). Horserailen kostade ca 10000 kronor.
Så gratis var det inte med borde hålla i all evighet. Och jag tror jag kunde sälja horserailen om jag inte längre behövde den.
Jag är väldigt nöjd med staketen eftersom de är underhållsfria och håller min äventyrslystna häst inne.
 
Sv: Horserail vs A-staket

Har tidigare haft minä hästar på ett stall där man hade A-staket. Har inte installerat dem så vet ingenting om kostnaden.
Jag har mina hästar i en 20x20meters hage med horserail- staket. Valde detta alternativ eftersom en av hästarna älskar att rymma genom staket.
En man med grävmaskin satte trästolparna (impregnerade på ngt sätt som passar djurhagar) vilket kostade ca 4000 kronor för stolparna (fick rejäl rabatt när jag beställde tillsammans med en vän som köpte betydligt fler stolpar) och 2500 för grävmaskinisten (som gjorde jobbet på två timmar). Horserailen kostade ca 10000 kronor.
Så gratis var det inte med borde hålla i all evighet. Och jag tror jag kunde sälja horserailen om jag inte längre behövde den.
Jag är väldigt nöjd med staketen eftersom de är underhållsfria och håller min äventyrslystna häst inne.

Har du bilder?
 
Sv: Horserail vs A-staket

Tack för svar! Ja, billigt visste jag ju att det inte var. 10000 för en ändå ganska liten hage är rätt mycket pengar. Oavsett var vi nu landar (ännu inte helt klart) så handlar det om hage på minst 2 ha... Lutar tyvärr åt att det blir tråd, åtminstone till en början...
 
Sv: Horserail vs A-staket

Kikar också gärna på bilder om du har möjlighet att slänga upp några...

Jag har f.ö hittat några minus vad gäller a-staketen. Dels är öppningsanordningen omöjlig att fixa om skruven på ena grinden lossnar. Dels är det omöjligt att ta bort eller åtminstone få tillbaka de små spärrarna inne i stolpen i varje ända på se nedre slanorna, om man vill ta bort en sektion tillfälligt eller tex en häst kastat sig igenom staketet så en slana lossnat och ska sättas tillbaka.

Otroligt rörigt inlägg nu kände jag, ber om ursäkt för det :P
 
Sv: Horserail vs A-staket

Tack för svar! Ja, billigt visste jag ju att det inte var. 10000 för en ändå ganska liten hage är rätt mycket pengar. Oavsett var vi nu landar (ännu inte helt klart) så handlar det om hage på minst 2 ha... Lutar tyvärr åt att det blir tråd, åtminstone till en början...

Vi har A-staketet med 3 trådar och vi är skitnöjda. Vi satte upp det för drygt 5 år sedan och de vita stolparna är fortfarande vita utan att vi har tvättat dem en enda gång. Däremot har trådarna blivit gröna (men det var först denna säsongen vi började tänka på det/störa oss på det) så de byter vi nog ut till våren! Jag tyckte det var ett mkt prisvärt staket och det var lätt att få ner i backen (ja, fast då har vi sandjord och ingen sten då, annars får man kanske hyra en jordborr?) på egen hand.

Är lite nyfiken på om det är något mer än snyggheten med det svarta A-staketet m slanor du är ute efter? Själv tycker jag att det är så himla dyrt, så för vår del gick ett sådant inköp inte att motivera på någon fläck!
 
Sv: Horserail vs A-staket

Självklart är inte snyggheten avgörande. Det som varit de största fördelarna med a-staketet är att det är ett robust och hållbart staket, vi har inte behövt ha elen på alls. Sen gillar jag att det är en grind man skjuter åt sidan bara, ingen del man behöver hålla i handen när man tar in/ut hästar. Andra fördelar är ju att det inte blir samma underhåll som med trådar som behöver spännas, dras om eller bytas tex. Och den största fördelen är ju att det känns som ett säkert staket, jag tror inte att något staket i världen är helt säkert, men här känns skaderisken minimal.

Du skriver att du har a-staket med 3 trådar och stolp som ni slagit i själva. Låter som ett vanligt tråd-staket? Eller kallas det också a-staket? Släng gärna in en bild :)
 
Sv: Horserail vs A-staket

Läste inlägget igen och noterade nu att du hade vita stolp. Är det dom med hål där tråden går igenom stolpen? Var det lätt att få ner i marken, går dom stolpen att slå ner som med trästolp eller måste man gräva ur mycket? Vill som sagt gärna se bild ;)
 
Sv: Horserail vs A-staket

Läste inlägget igen och noterade nu att du hade vita stolp. Är det dom med hål där tråden går igenom stolpen? Var det lätt att få ner i marken, går dom stolpen att slå ner som med trästolp eller måste man gräva ur mycket? Vill som sagt gärna se bild ;)

ciatravargaia.jpg


Här är ett foto på där de syns i bakgrunden i alla fall (det som är närmst på bilden är ett vanliga 5 mm trådar och trampstolp som vi delat av hagen med). Men bildgoogla på A-staketet så hittar du säkert tydligare bilder denna stakettyp!

Det är tjock (10 mm?) UV-beständig tråd som löper igenom stolpen, och den har på sina ställen en liten koppling som löser ut ifall en häst på något sätt skulle trassla in sig. Man kan ha två trådar också om man hellre vill det och jag är rätt säker på att dessa stolpar finns i svart också.

Vi har sandjord så det var faktiskt bara att dunka ner med gummiklubba till önskad höjd. På hörnstolpen slår man ner en lång trästolp inuti. Stolparna sitter med 4 meter isär (tror A-staketet rekommenderade 3-4 m?).

På dryga 5 år så har vi inte gjort något mer än sträckt trådarna 2 ggr, that's it. Nu är dock trådarna lite gröna som sagt, så vi är sugna på att köpa nya till nästa år....
 

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik Jag vet att det varit många trådar angående detta men skulle vilja ha "seriösa" åsikter angående detta för ett problem jag måste tackla...
Svar
19
· Visningar
2 062
Senast: inbetween
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 287
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp