Horsereality IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående det här med att döpa om hästar. Eller snarare döpa dom. Hur många här har genomtänkta teman för hästarna? Hur mycket tid lägger ni på att få det rätt?

Jag har dokument med listor över potentiella och använda namn per ras enligt mina teman. Jag har där även listor med potentiella namn för kommande raser, eller snarare teman som jag gillar som inte passat in på raserna jag har nu. Jag har lagt ett relativt mycket tid på det här måste jag erkänna.
Jag har lite olika tänk för olika raser men alla (nästan) foundationhästar får (ofta fåniga) namn som är en kombination av dess föräldrars. Egenuppfödda islandshästar och A-T får rastypiska namn som jag letar upp på nätet. Trakehners och oldenburgare får olika trollsländearters genusnamn. Quartrarna får engelska namn på nordamerikanska trollsländearter. Welsharna trollsländearter på welsh (äh, vad heter språket på svenska...?). De flesta ”ströraserna” får naturinspirerade namn på språket som rasen kommer ifrån. Vissa har nåt helt annat namn eller har behållit namnet de hade när de köptes. Är inte helt fanatisk alltså... Men mitt huvudtema är alltså trollsländor i olika former. :rofl:
 
Jag har lite olika tänk för olika raser men alla (nästan) foundationhästar får (ofta fåniga) namn som är en kombination av dess föräldrars. Egenuppfödda islandshästar och A-T får rastypiska namn som jag letar upp på nätet. Trakehners och oldenburgare får olika trollsländearters genusnamn. Quartrarna får engelska namn på nordamerikanska trollsländearter. Welsharna trollsländearter på welsh (äh, vad heter språket på svenska...?). De flesta ”ströraserna” får naturinspirerade namn på språket som rasen kommer ifrån. Vissa har nåt helt annat namn eller har behållit namnet de hade när de köptes. Är inte helt fanatisk alltså... Men mitt huvudtema är alltså trollsländor i olika former. :rofl:
Läckert
Jag kör nordisk mytologi för Akhal-Teke och floran för Araber (med några undantag tex Stil tillhör inte floran och inte hennes ungar heller men hon såg ut som en Stil redan som föl)
 
Angående det här med att döpa om hästar. Eller snarare döpa dom. Hur många här har genomtänkta teman för hästarna? Hur mycket tid lägger ni på att få det rätt?

Jag har dokument med listor över potentiella och använda namn per ras enligt mina teman. Jag har där även listor med potentiella namn för kommande raser, eller snarare teman som jag gillar som inte passat in på raserna jag har nu. Jag har lagt ett relativt mycket tid på det här måste jag erkänna.

Jag har namning conventions för alla raser så det är en ganska lång lista. Tänkte dela med mig lite när jag sitter vid datorn sen :D
 
Om man betäcker med en hingst som har lägre GP, kan det fortfarande bli runt/över stoets?
Kan kan den men ju lägre GP den har ju större risk är det att det blir ett låg GP föl som tittar ut. Sannolikheten för att få en häst med högre GP än föräldrarna är rätt låg redan med föräldrar med liknande totalGP.
 
Kan kan den men ju lägre GP den har ju större risk är det att det blir ett låg GP föl som tittar ut. Sannolikheten för att få en häst med högre GP än föräldrarna är rätt låg redan med föräldrar med liknande totalGP.

Men skit också :cautious: eller det kanske är värt ändå att prova. Var så himla svårt att hitta hingst till mitt sto.
 
Men skit också :cautious: eller det kanske är värt ändå att prova. Var så himla svårt att hitta hingst till mitt sto.
Prova kan du ju alltid göra men var medveten om risken för dåligt resultat. Jag har ett exempel just nu med sto 638+ hingst661 gav föl 628
samma sto har med hingst 669 lämnat föl med 662. Det hela är ett vågspel och då framförallt nu när vi inte vet vad som finns bakom. Om föräldrarna till våra hästar är väldigt olika i GP så kan vi ha fått en häst med en hög siffra på en allel och en låg på en annan eller om din häst har 80 på uthållighet så kan föräldrarna ha lämnat 80/80 eller 100/60. I din hästs tabell ser det likadant ut
 
Ang namn: jag döper inte om dem jag köpt om de haft vettiga namn, de som har foal doe eller sale eller något liknande döper jag. Någon enstaka som hade ett jättekonstigt namn fick bli omdöpt oxå. Än så länge följer de temat artistnamn i bokstavsordning. Tanken är att de jag föder upp ska få gårdsnamnet, men inte bestämt mig för om det blir ett nytt namntema på dem... har ju mest 0-2 åringar ännu. Inte lyckats köpa på mig några vettiga ston i vuxen ålder ännu
 
Angående det här med att döpa om hästar. Eller snarare döpa dom. Hur många här har genomtänkta teman för hästarna? Hur mycket tid lägger ni på att få det rätt?

Inköpta hästar blir omdöpta om de inte har riktiga namn, alltså om de bara heter sin färggenetik eller liknande, annars brukar jag låta dem heta vad de heter eftersom det kräver mindre tankeverksamhet. :angel:
Jag försöker hålla mig till någon form av tema. Oftast blir det låttitlar eller namn som baseras på vad hästens föräldrar heter. Mina normandiska cobar får t ex franska namn som inkluderar någon av föräldrarnas stuterinamn. Funderar dock på att byta ras nu och då byter jag nog till något annat tema. Alla mina egna uppfödningar får PW i början av sina namn, en referens till mitt stuterinamn (Patchwork).
 
Prova kan du ju alltid göra men var medveten om risken för dåligt resultat. Jag har ett exempel just nu med sto 638+ hingst661 gav föl 628
samma sto har med hingst 669 lämnat föl med 662. Det hela är ett vågspel och då framförallt nu när vi inte vet vad som finns bakom. Om föräldrarna till våra hästar är väldigt olika i GP så kan vi ha fått en häst med en hög siffra på en allel och en låg på en annan eller om din häst har 80 på uthållighet så kan föräldrarna ha lämnat 80/80 eller 100/60. I din hästs tabell ser det likadant ut

Gick igenom alla 56 sidor med AT hingstar och hittade inte en enda. Iaf inte om jag vill ha runt GP 720 (stoet har 717). Alla var ju släkt :(
 
Döper ni om hästar ni köper eller låter ni de ha samma namn som när de köptes? Förutsatt att de har ett namn såklart.

Jag döper om alla.

Angående det här med att döpa om hästar. Eller snarare döpa dom. Hur många här har genomtänkta teman för hästarna? Hur mycket tid lägger ni på att få det rätt?

Jag har dokument med listor över potentiella och använda namn per ras enligt mina teman. Jag har där även listor med potentiella namn för kommande raser, eller snarare teman som jag gillar som inte passat in på raserna jag har nu. Jag har lagt ett relativt mycket tid på det här måste jag erkänna.

Jag har korta, men genomtänkta, namn på mina hästar. De får alla samma 2 första bokstäver som sin förälder. Ston får efter sin mamma och hingstarna efter sin pappa. Namnen ska helst vara kopplade till rasens ursprungsland eller rasens historia på något vis. Ex. så får mina AT ofta ryska namn, för att rasen är så pass stor i Ryssland. Mustangerna jag fångat i det vilda får ett namn kopplat till hur de ser ut. Mustangfölen jag föder upp följer "2bokstavs-regeln" samt att jag försöker hitta ett namn med koppling till deras färg/utseende alt. koppling till Nordamerika. Älskar att döpa hästarna, det är typ det roligaste med hela spelet :o
 
Jag är så snäll att jag döper om hästar jag köper om jag tycker de har kassa namn :angel:
Sen döper jag alla mina klads i en kombo av deras föräldrars namn. Hingstarna får alltid faderns stam-namn så att säga, heter pappa Generale, så får lillhingsten också heta Generale.
Mina trakehners får namn efter synthband, mustangerna får namn efter Depeche Mode-album och låtar. Jag ser ett visst tema här. :D
 
Jag har namning conventions för alla raser så det är en ganska lång lista. Tänkte dela med mig lite när jag sitter vid datorn sen :D

Jag har vissa enstaka hästar namngivna från innan jag började med ett genomtänkt tema som har fått ha sina namn kvar.

AT: Ädelstenar och mineraler.
Arab: Namngivna hästar ur Assassin's Creed spelserien
Brabant: Romsorter
Camargue: Fåglar och blommor på franska
Cleveland Bay: Vulcans från Star Trek (så Spock, Tuvok osv)
Exmoor: Virtue names, dvs såna namn som Hope, Joy, Mercy, Justice osv
Fjord: Skepp ur fantasyböcker och myter.
Frieser: ofta förbisedda vetenskapspersoner
Gypsy: Karaktärer ur Discworld
Haflinger: Äpplesorter, främst såna som används vid cidertillverkning
Islandshästar: Främst fåglar men även namn som börjar på hrafn. Framsökta ur Worldfengur.
Kladruber: Namn på stjärnkluster, planetsystem och planter som används i Mass Effect-serien
Mustang: Namn på skepp i Culture-serien men även vissa andra science fiction-skepp. Exv har skepp från Star Wars hamnat på mustanger
Norman Cob: Kryddor, namnen på engelska
Oldenburg: De civila namnen på hjältar ur Marvels serietidningar. Ev även skurkar.
PRE: Danser
Quarter: Skepp ur Mass Effect
Shire: Cidersorter
Suffolk Punch: Träd på engelska
Trakehner: Namn ur Dragon Age-spelen (Leliana, Duncan, Merrill..)
Welsh: Fåglar och blommor på walesiska

Det märks kanske lite att jag under tiden jag kommit på dessa har spelat lite Mass Effect och Assassin's Creed. Man kan nog lära känna mig en del genom att läsa den listan med :o

Det här med att döpa efter artist/band, album och sånger är jag sugen på men då vill jag liksom ha ett sto som heter som artisten vars alla föl döps efter albumen och deras föl döps i sin tur efter sångerna på albumen. Men sen då? Jag får fundera lite på den där :D
 
Spin off på det där med namn... Imorse skulle jag döpa mitt nya arabföl. Tyckte att ”persika” på arabiska kunde vara kul. Enligt google translate heter persika ”khukh” på arabiska. Fölet fick heta ”aprikos” istället. :rofl:
 
Jag döper om de flesta hästarna. När det gäller A-T har jag ryskinspirerade namn. Araberna får namn efter grekisk mytologi. Quarters får namn som är en kombination av föräldrarnas namn. Isisarna får random namn ur Worldfengur, försöker få det att stämma någotsånär med färg/uttryck osv. När det gäller oldisar och trakheners har jag inga teman än, ska fundera på det. En grej jag ska börja med nu är att jag ska börja med namn på A och framåt för araber, A-T osv. Alltså, nästa föl som föds får ett namn på A, fölet efter det får ett namn på B osv. Kommer inte gälla quarters eller isisar dock, det blir för krångligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 700
Senast: Iamia
·
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
100 101 102
Svar
2 021
· Visningar
59 644
Senast: igbest
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
63 275
Senast: Laa
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
101 102 103
Svar
2 054
· Visningar
58 585
Senast: liwhoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp