HorseReality IX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä, med två bärare har du 75%, varav 25 av dem innebär att hästen får det synligt. :)

Det är ju ändå rätt stor chans då :eek: Tom när jag betäckte två rabicanoaraber med varandra så var jag osäker på om fölet skulle bli det.. :angel:
Vad är chansen om man betäcker en garanterad bärare och en rabicano?
 
Det är ju ändå rätt stor chans då :eek: Tom när jag betäckte två rabicanoaraber med varandra så var jag osäker på om fölet skulle bli det.. :angel:
Vad är chansen om man betäcker en garanterad bärare och en rabicano?
50% för rabicano och de resterande 50% att den är bärare. din inavel far dotter ger alltså med 50% chans en ny rabicano :)
 
Det är ju ändå rätt stor chans då :eek: Tom när jag betäckte två rabicanoaraber med varandra så var jag osäker på om fölet skulle bli det.. :angel:
Vad är chansen om man betäcker en garanterad bärare och en rabicano?
50% synligt, 50% bärare.

Det fungerar som övriga färganlag, fast de är dolda. Skillnaden mot många andra är att de är rececciva, dvs det krävs två för att synas. Alla hästar har två gener på varje plats. En av dessa ges till avkomman.

Så, om vi nu betecknar rabicano som R om anlaget finns och r om anlaget inte finns, så har alltså en rabicano-häst uppsättningen R/R. Dvs man VET att en avkomma kommer att ärva ett R från den föräldern. Betäcks den hästen med en häst man vet saknar anlaget, alltså r/r, vet man garanterat att avkomman får R/r, en från varje förälder, och alltså blir bärare men kan inte få det synligt.

Om R/R-hästen istället betäcks med en man vet är bärare, alltså R/r, så har du från ena föräldern 100% sannolikhet att få ett R till avkomman. Från andra föräldern är det 50% sannolikhet att R ärvs ned (kan lika gärna bli r). Avgörandet om avkomman bara blir bärare eller får färgen ligger alltså helt på R/r-hästen, så 50% chans att avkomman får R/R och anlaget blir synligt, 50% chans att avkomman får R/r och bara blir bärare.

Har du istället två bärare, R/r, så är det från vardera förälder 50% chans att fölet ärver R. Möjligheterna är då R från första föräldern och R från andra (R/R), R från första föräldern och r från andra (R/r), r från första föräldern och R från andra (R/r), r från första föräldern och r från andra (r/r). 25% sannolikhet för varje del, men eftersom de två mittersta ger samma resultat så slår vi ihop dem till 50%. Alltså 50% sannolikhet att fölet blir bärare (R/r), 25% sannolikhet att fölet blir rabicano (R/R), 25% sannolikhet att fölet inte får anlaget alls (r/r).

Om ena föräldern är bärare (R/r) men andra inte (r/r) vet du att fölet får ett r från den senare föräldern och har 50/50 chans mellan R och r från första. Alltså är det 50% chans att fölet blir bärare.

Och, såklart, om båda föräldrarna är rabicano får du ett rabicanoföl med 100% säkerhet. :D

Hoppas det blev någorlunda tydligt.
 
50% synligt, 50% bärare.

Det fungerar som övriga färganlag, fast de är dolda. Skillnaden mot många andra är att de är rececciva, dvs det krävs två för att synas. Alla hästar har två gener på varje plats. En av dessa ges till avkomman.

Så, om vi nu betecknar rabicano som R om anlaget finns och r om anlaget inte finns, så har alltså en rabicano-häst uppsättningen R/R. Dvs man VET att en avkomma kommer att ärva ett R från den föräldern. Betäcks den hästen med en häst man vet saknar anlaget, alltså r/r, vet man garanterat att avkomman får R/r, en från varje förälder, och alltså blir bärare men kan inte få det synligt.

Om R/R-hästen istället betäcks med en man vet är bärare, alltså R/r, så har du från ena föräldern 100% sannolikhet att få ett R till avkomman. Från andra föräldern är det 50% sannolikhet att R ärvs ned (kan lika gärna bli r). Avgörandet om avkomman bara blir bärare eller får färgen ligger alltså helt på R/r-hästen, så 50% chans att avkomman får R/R och anlaget blir synligt, 50% chans att avkomman får R/r och bara blir bärare.

Har du istället två bärare, R/r, så är det från vardera förälder 50% chans att fölet ärver R. Möjligheterna är då R från första föräldern och R från andra (R/R), R från första föräldern och r från andra (R/r), r från första föräldern och R från andra (R/r), r från första föräldern och r från andra (r/r). 25% sannolikhet för varje del, men eftersom de två mittersta ger samma resultat så slår vi ihop dem till 50%. Alltså 50% sannolikhet att fölet blir bärare (R/r), 25% sannolikhet att fölet blir rabicano (R/R), 25% sannolikhet att fölet inte får anlaget alls (r/r).

Om ena föräldern är bärare (R/r) men andra inte (r/r) vet du att fölet får ett r från den senare föräldern och har 50/50 chans mellan R och r från första. Alltså är det 50% chans att fölet blir bärare.

Och, såklart, om båda föräldrarna är rabicano får du ett rabicanoföl med 100% säkerhet. :D

Hoppas det blev någorlunda tydligt.

Jättebra förklarat!
Jag har snurrat till det till att vara svårare att ärva än andra av någon anledning. Vet inte var det kommer ifrån, kanske bara pga att många inte verkar avla på det :p
 
Jättebra förklarat!
Jag har snurrat till det till att vara svårare att ärva än andra av någon anledning. Vet inte var det kommer ifrån, kanske bara pga att många inte verkar avla på det :p
Eller för att det är svårare eftersom det inte är synligt förrän en häst har två upplagor. Det kan ju vara generationer av enbart bärare, som aldrig får avkommor med anlaget synligt för att man aldrig har tur och får fram den där 25% chansen för ett synligt anlag vid betäckning med andra bärare. Det är ju mycket enklare med dominanta anlag, som syns när anlaget finns.
 
Åh jatack! :heart Min grabb och dina damer verkar vara en vinnande kombo!
Det är väl just den här damen han passar så otroligt bra med, verkar vara en riktig golden cross. Nu får det dock bli annan hingst en gång för lite färgavel innan ägaren insett vad h*n kanske ägare. Får se vad det ger hon kanske besöker Yatare igen senare. Jag skulle fortfarande vilja ha en hingst ur kombinationen.
 
Okej, några vuxna trakehnerston jag skulle behöva sälja:

GP 696, 11G 1A, tävlas i fälttävlan. Hingstfölet vid sidan ingår (GP 721, 2VG 9G 1A)
https://www.horsereality.com/horses/316789/wildcat

GP 710, 1VG 11G, tävlas i hoppning. Säljs utan föl.
https://www.horsereality.com/horses/322553/gazania

GP 706, 12G, tävlas i hoppning. Säljs utan föl (fölet är riktigt bra, så stoet verkar ha potential som avelssto).
https://www.horsereality.com/horses/340027/acapella

EVENTUELLT säljer jag även denna, pga att jag nu har två stoföl med 730+ GP efter henne, med bra dressyrsiffror.
GP 711, 12G, tävlas i dressyr. Säljs i så fall utan föl.
https://www.horsereality.com/horses/33517/nevarra

@Mollsantrollsan
 
Borde jag skriva ut vem bäraren är från foundation också i annonsen?
Fick precis en betäckning på ett sto som inte har Asdon i stammen, känns som rätt dåligt spenderade DP när det är så liten chans att fölet ens blir bärare?

Nä, det behöver du inte. Kan vara en som vill försöka få Rabi med så lite inavel(i första ledet iaf) som möjligt och tycker det är helt okej pris för chansen. Å som @Shaggy säger, lite kan de allt räkna ut själva😁

Jag tog mig friheten att nämna att rabi på A-T hade hittats nu på Discorden, tänkte först inte länka alls så det inte skulle bli för lätt men ångrade och länkade till Mango för reklamens skull😉
Två som fattade galoppen rätt så snabbt:
Screenshot_20190316-105618_Discord.jpg
(andra delen av konversationen i nästa inlägg)
 
Nä, det behöver du inte. Kan vara en som vill försöka få Rabi med så lite inavel(i första ledet iaf) som möjligt och tycker det är helt okej pris för chansen. Å som @Shaggy säger, lite kan de allt räkna ut själva😁

Jag tog mig friheten att nämna att rabi på A-T hade hittats nu på Discorden, tänkte först inte länka alls så det inte skulle bli för lätt men ångrade och länkade till Mango för reklamens skull😉
Två som fattade galoppen rätt så snabbt:
Visa bifogad fil 26758
(andra delen av konversationen i nästa inlägg)

Screenshot_20190316-130735_Discord.jpg
 
Jag kör nattjobb den här helgen och pixelhästar och riktiga hästar blir lidande:eek:

Men jag har hittat en welsh hingst med 75 i strenght, från foundation och ligger ej ute till öppen avel :meh:
Sååååå jag undrar om någon annan här har en hingst med lika hög strenght?
Annars får vi köra på med MBs Blue boy, känns som om senaste fölet kunde fått mer strenght (dock nöjd pga sto)

Hingst (welsh) med 75 str https://www.horsereality.com/horses/348168/tirion

Mitt föl efter Mbs Blue boy https://www.horsereality.com/horses/546626/foal-doe-546626

(är det din hingst @Sporthorse ? mvh helt tappad i huvudet)
 
Jag kör nattjobb den här helgen och pixelhästar och riktiga hästar blir lidande:eek:

Men jag har hittat en welsh hingst med 75 i strenght, från foundation och ligger ej ute till öppen avel :meh:
Sååååå jag undrar om någon annan här har en hingst med lika hög strenght?
Annars får vi köra på med MBs Blue boy, känns som om senaste fölet kunde fått mer strenght (dock nöjd pga sto)

Hingst (welsh) med 75 str https://www.horsereality.com/horses/348168/tirion

Mitt föl efter Mbs Blue boy https://www.horsereality.com/horses/546626/foal-doe-546626

(är det din hingst @Sporthorse ? mvh helt tappad i huvudet)
Nej, jag äger inga welshar i dagsläget :P
 
Fick precis ett norman-sto rekommenderad till endurance och racing :rofl:
Ananke Fina 73 i snitt för körning iaf och alla G+ på rätt ställe. 70 för endurance och 72.8 för racing, så inte såå dåligt trots allt. Någon som vill ha sen när hon flyttar ut? :)

Jag har två jättefina Norman-grabbar som både blir DC regelbundet också som jag motvilligt inser att jag måste släppa sen, om någon vill förbarma sig över dem?
Shyguy med 4VG
Vojin med 5VG

Normandiska är min huvudras och jag letar alltid efter lovande hästar, så om ingen annan hinner paxa dem är jag intresserad av både Ananke och Vojin. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 594
Senast: Iamia
·
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
100 101 102
Svar
2 021
· Visningar
58 960
Senast: igbest
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
101 102 103
Svar
2 054
· Visningar
57 946
Senast: liwhoj
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
62 587
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp