Horsereality XIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej jag menar att jag trodde att även dressyrstatsen kunde bli lite vadsom om man avlade med för stor totalGP emellan, alltså att allt kunde bli hullerombuller inklusive confo och totalGP, så därför skulle man vara noga med att planera vilka hingstar man väljer och avlar steg för steg när man går upp i GP. Annars hade jag inte brytt mig :p
Men då förstår jag inte alls varför man ska undvika för stora glapp i totalGP. För som du själv säger, man avlar ju troligtvis mot en speciell gren och väljer en hingst som ligger lika/bättre i stats. Så om det nu inte påverkar om man betäcker med 60GP skillnad så finns det ju ingen anledning att vänta med en sådan hingst om den har den grenGP och confo man vill ha.
Nä, alltså alla stats räknas ju individuellt. Total-GPn är bara en ihopräkning av alla sen, inget annat. Många med högre total-GP kan ju till och med ha lägre grenstats, för att deras poäng är mer ”jämnfördelade”. Så nej, jag har aldrig fattat varför folk lägger så mycket vikt vid total-GP (om man inte avlar för högsta totalen, typ). Bortsett från islandshästarna då, där det så småningom kommer dyka upp en ny gren, men även där kollar jag mer på de individuella siffrorna. Vill ju inte betäcka ett sto med 90 på surefootedness med en hingst med 70 där, t.ex, även om hingsten har högre total.
 
Kopierar från förra tråden.
Jag har hela tiden trott att allt kan bli "hej-kom-och-hjälp-mig", förutom confo, när man betäcker så?
Har för mig att det pratades mycket om det i början att man skulle passa sig för stora glapp. För dom allra flesta avlar väl mot en speciell gren.
Är därför jag kännt att jag måste spara på dom bästa hingstarna med högre GP tills jag själv når dit.
Men då spelar det alltså ingen roll? :confused:

Jag har också hört detta och körde så i början. Men övergav den metoden snabbt för att jobba mot att få upp GPn. Högre GP ger ju chans till högre siffror liksom. När många trakehners har dressyrsiffror på över nittio behöver man ju oftast upp i GP för att ha chans att matcha det liksom. Jag tycker det funkar. Det är klart att fölen ibland får GP efter den lägre förälderns och ibland blir siffrorna ojämna, typ 81, 90, 92 men det känns ändå logiskt. Det är däremot gräsligt surt när två hästar med GP över 715-720 får ett föl med GP 705. Men som det skrevs i förra tråden, det handlar väl om otur med slumpen.
 
Ännu en dag med lite halvbesviknen över fölen som föds. 741+730 = 721 (e. Atropic vilket jag fått föl efter med GP750 vilket är rekord, då hade stoet 735..) 😒 hade hoppats på en till sån, men där sket det sig..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 727
Senast: Iamia
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
63 373
Senast: Laa
·
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
100 101 102
Svar
2 021
· Visningar
59 867
Senast: igbest
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
101 102 103
Svar
2 054
· Visningar
58 691
Senast: liwhoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp