Horsereality

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vann inte auktionen på @Arisj s fina islandssto, så jag åkte till Afrika och gick bananas på foundationmarknaden. Hittade ett par fina hästar! Tex ett islandssto med 6 VG och resten G, och ett trakehnersto med GP 740 ( det är nog det högsta jag sett...)! Yeey för det! Hästflottan blir bättre och bättre. :D
 
Jag gjorde nog ett kap igår igen. Hittade ett W19 arabsto på marknaden. Texten lät ok och hon kostade...2000. :D Klick klick. Hon visade sig ha alla G och är och sniffar på 80 på utställningarna redan. Inte SÅ dåligt. Tror första ägaren trodde hon var jättedålig. Hen hade skickat henne på utställning utan att grooma... :cautious:

Gud vad jag blir avis! :cautious:;) Råkade titta lite på araberna och hittade en linje med W3 - nu är jag helt besatt och de är svindyra... :(

Du råkar inte veta om några linjer som ger W19?
 
Jo men det är ju svårare att hålla ordning på dem om de byter. Har lista på mina hästar för att snabbt kunna se vilka som är släkt etc.
Byter någon namn plötsligt så kanske jag tror att jag köper ett föl som är obesläktat med mina, men som eg är efter hästar som bara bytt namn.
Då måste man ju hålla koll på stamtavlorna stup i kvarten för att kunna uppdatera.
Ja, så är det ju. Vi får se hur det utvecklas. Jag skulle tro att det blir så att hästars namn kommer att spärras när de gått i avel, av just denna anledning.
Men som jag fått för mig (från info från någon betaspelare?) så är inavel bara inavel om den finns i de generationer som syns i hästens sammanfattningsflik. Dvs om detta är sant så är det inte SÅ svårt att hålla koll, speciellt inte eftersom den sidan kommer upp när man gör parningen.
 
Gud vad jag blir avis! :cautious:;) Råkade titta lite på araberna och hittade en linje med W3 - nu är jag helt besatt och de är svindyra... :(

Du råkar inte veta om några linjer som ger W19?
Roya (Europa) ger W19. Sedan ger tex Taliba (Europa) likadana tecken, men utan just den mutationen. Det finns fler, men jag minns inte exakt... någon av skimlarna tror jag...
Nadim (Asien) ger W3
 
Haha, den tabben gjorde jag 6.30 i morse efter nattjobb. Kunde inte begripa varför mina fina hästar gick så kackigt helt plötsligt innan jag kom på att det ju var en ny dag och dom var oborstade :laugh:
Skönt att jag inte är den enda, anmälde dock bara en häst innan jag insåg misstaget
 
Jag vann inte auktionen på @Arisj s fina islandssto, så jag åkte till Afrika och gick bananas på foundationmarknaden. Hittade ett par fina hästar! Tex ett islandssto med 6 VG och resten G, och ett trakehnersto med GP 740 ( det är nog det högsta jag sett...)! Yeey för det! Hästflottan blir bättre och bättre. :D
Var det skäcken eller den andra du budade på? :) Hojta till nästa gång för den delen, jag säljer trettio gånger hellre till någon av er här på Buke än de andra. :D
 
Roya (Europa) ger W19. Sedan ger tex Taliba (Europa) likadana tecken, men utan just den mutationen. Det finns fler, men jag minns inte exakt... någon av skimlarna tror jag...
Nadim (Asien) ger W3

Tusen tack! Nadim har jag sett i nån stamtavla.

Frågan är hur det funkar i spelet med de här vita tecknen som inte går att testa för - om fölet behöver ha det för att kunna nedärva eller om det kan hoppa över en generation? Eller om fölet kan ha små tecken men ändå ge stora tecken i arv? Känner att jag förstår för lite för genetik för det här egentligen...
 
Tusen tack! Nadim har jag sett i nån stamtavla.

Frågan är hur det funkar i spelet med de här vita tecknen som inte går att testa för - om fölet behöver ha det för att kunna nedärva eller om det kan hoppa över en generation? Eller om fölet kan ha små tecken men ändå ge stora tecken i arv? Känner att jag förstår för lite för genetik för det här egentligen...
Om du kollat på min Salix som jag länkat till tidigare i den här tråden så är han efter Nadim. Han är dock inte W3 bärare utan född flaxfux.
 
Om du kollat på min Salix som jag länkat till tidigare i den här tråden så är han efter Nadim. Han är dock inte W3 bärare utan född flaxfux.

OK. Så när det gäller W3 eller W19 så är det bara bärare som kan ge genen vidare? Jag tänker på de otestbara sabinoanlagen som finns inom AT och säkert inom arab också tänker jag (som ex den här Taliba), om fölet måste ha genen synligt för att kunna nedärva den. Vad tror du/ni andra?
 
Tusen tack! Nadim har jag sett i nån stamtavla.

Frågan är hur det funkar i spelet med de här vita tecknen som inte går att testa för - om fölet behöver ha det för att kunna nedärva eller om det kan hoppa över en generation? Eller om fölet kan ha små tecken men ändå ge stora tecken i arv? Känner att jag förstår för lite för genetik för det här egentligen...
Nu pratar jag araber, för det är den rasen jag är insatt i.
W3 är dominant, så också W19.
De som inte går att testa för vet vi inte än med.
I en tråd på forumet på HR har dock Deloryen sagt något om blandad nedärvning från just Taliba. Vad hon nu menar med detta?
Men ta som tumregel att syns de så finns de (de riktigt utbredda tecknen alltså, ”sabino”).
Höga strumpor, som inte är sabino-liknande, kan dyka upp hos ett föl till två föräldrar som själva knappt har något vitt alls.
 
Var det skäcken eller den andra du budade på? :) Hojta till nästa gång för den delen, jag säljer trettio gånger hellre till någon av er här på Buke än de andra. :D
Det var den andra. Samma mamma som min ”superhingst”, så jag överlever ju, men hon är ju ruggigt bra. :) Retligt också eftersom jag bjudit högst och satt och kollade när auktionen gick ut och var beredd att bjuda över. Typ 3 sekunder innan det var slut skuttade nån in och bjöd typ 10000 över eller nåt och jag hann inte med. :cry: Kom mig inte för att fråga heller. Man är ju lite försynt sådär... :o

Men bra för dig! Såg vad den andra gick för också, så du måste vara nästan miljonär nu! ;)
 
De dar att jag skulle halla mig till Gypsys gick ju asbra.. first Arasleis Mustang och nu vandrade jag tydligen runt i nagan park och rakade hitta en jattesot Carmague hingst. :angel:
 
Det var den andra. Samma mamma som min ”superhingst”, så jag överlever ju, men hon är ju ruggigt bra. :) Retligt också eftersom jag bjudit högst och satt och kollade när auktionen gick ut och var beredd att bjuda över. Typ 3 sekunder innan det var slut skuttade nån in och bjöd typ 10000 över eller nåt och jag hann inte med. :cry: Kom mig inte för att fråga heller. Man är ju lite försynt sådär... :o

Men bra för dig! Såg vad den andra gick för också, så du måste vara nästan miljonär nu! ;)
Aww, hon var också min favorit av paret, enbart för alla VG dock. :D Jag förlorade också en auktion sådär häromdagen, kan säga att jag hade lite väl valda svordomar där.

Och ja, jag är jätterik.. köpte inte alls fem kladrubers direkt efter. :rofl: Spara pengar, vad är det för något? :angel:
 
När man är lite halvtrött o förvirrad o hittar en fin hingst o betäcka med men missar o kolla om de har samma mamma utan bara kikar att pappan är olika 🙈 synd att man inte kan ångra en betäckning. För de råkade nämligen ha samma mamma 🙈😴
 
Jag är ute på världsturné i jakt på spännande foundationföl. :) Länge sedan jag köpte någon nu, jag har visst bara köpt på marknaden på sistone. Både spännande och urtråkigt att leta föl! Krävs ju en del tur, och tålamod, för att hitta rätt. Svårt att veta också hur länge jag ska stanna i samma världsdel innan jag åker vidare. Är alltid rädd att det perfekta fölet ska poppa upp precis när jag gett mig iväg. :nailbiting:
 
Det finns olika sorters skäck. :) TO är tobiano, det är den "vanliga" skäckfärgen. Sen finns overo också, som innefattar några olika varianter. Bl.a. frame och splashed white. OLW hör väl egentligen ihop med frame, så vitt jag vet, men i spelet har de skilt på anlagen. Även splashed white verkar skilja sig lite från verkligheten, då det i enkel upplaga i regel ger stora, vita tecken (inte nödvändigtvis att det syns alls dock) och i dubbel upplaga ger det mer utbrett vitt, skäck fast det vita kommer underifrån (kallas bukskäck i vardagligt tal). I spelet verkar dock även de med enkel upplaga av genen kunna få full skäckteckning.
Ähum, jag får nog ta tillbaka mitt påstående om att enkel upplaga av SW1 kan ge full skäckteckning i spelet. De jag utgick ifrån har visst TO också. :angel: Då fungerar nog även SW1 som den ska. :D
 
Mina första egenuppfödda föl har börjat komma nu, superkul! Än så länge får jag bara hingstföl, men jag hoppas få ett litet sto snart också. Har betäckt några ston tidigare, men då har jag sålt dem dräktiga, så det är första gången jag får egna föl sas. :) Så himla spännande att se dem, men väntan känns ju så lång! :D Nästan så jag hann glömma att vissa av stona var dräktiga :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 621
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 728
Senast: Niyama
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 417
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 373
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp