Horsereality

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina första egenuppfödda föl har börjat komma nu, superkul! Än så länge får jag bara hingstföl, men jag hoppas få ett litet sto snart också. Har betäckt några ston tidigare, men då har jag sålt dem dräktiga, så det är första gången jag får egna föl sas. :) Så himla spännande att se dem, men väntan känns ju så lång! :D Nästan så jag hann glömma att vissa av stona var dräktiga :o
Hur lange ar dom draktiga? Ar det raknat i vara dagar eller hur fungerar de som?
 
Hjälp vilken miss jag höll på att göra, satte ut ett dräktigt sto, där jag är nyfiken på fölet, till salu billigt :eek: Tur jag kom på det fort 3och hann avbryta :)
 
En till fråga, håller foundations till i samma världsdel där de är födda, eller kan man hitta avkommor av alla foundations i alla världsdelar? Jag som nu är besatt av hästar av en viss linje undrar hur mycket jag måste resa omkring...
 
En till fråga, håller foundations till i samma världsdel där de är födda, eller kan man hitta avkommor av alla foundations i alla världsdelar? Jag som nu är besatt av hästar av en viss linje undrar hur mycket jag måste resa omkring...
Föräldrarna finns i specifika världsdelar, ja. Men fölen kan man ju flytta. Kan ju även vara värt att kolla marknaden efter specifika kombinationer.
 
Har ägnat hela kvällen till att få in alla mina hästar i ett excel-ark.. Jises vilket jobb :eek:

Vad har ni för rubriker till de olika kolumnerna? Jag har dessa:
Namn, Namnets betydelse (bara till welsharna), Ras, Ålder, Kön, Efter, Undan, Predicates, Acc, Agi, Bal, Bas, Pul, Spe, Spr, Sta, Str, Sur, GP tot, Walk, Trot, Canter, Gallop, Posture, Head, Neck, Back, Shoulders, Frontlegs, Hindquarters, Socks, Conformation, max %, Status, Plan.
Nyfiken på vad mer man kan jämföra :)
 
Har ägnat hela kvällen till att få in alla mina hästar i ett excel-ark.. Jises vilket jobb :eek:

Vad har ni för rubriker till de olika kolumnerna? Jag har dessa:
Namn, Namnets betydelse (bara till welsharna), Ras, Ålder, Kön, Efter, Undan, Predicates, Acc, Agi, Bal, Bas, Pul, Spe, Spr, Sta, Str, Sur, GP tot, Walk, Trot, Canter, Gallop, Posture, Head, Neck, Back, Shoulders, Frontlegs, Hindquarters, Socks, Conformation, max %, Status, Plan.
Nyfiken på vad mer man kan jämföra :)

Jag lägger även ihop GP och confo för varje gren. Så jag har olika blad för varje ras och tar med de grenarna som är intressanta.
 
Har ägnat hela kvällen till att få in alla mina hästar i ett excel-ark.. Jises vilket jobb :eek:

Vad har ni för rubriker till de olika kolumnerna? Jag har dessa:
Namn, Namnets betydelse (bara till welsharna), Ras, Ålder, Kön, Efter, Undan, Predicates, Acc, Agi, Bal, Bas, Pul, Spe, Spr, Sta, Str, Sur, GP tot, Walk, Trot, Canter, Gallop, Posture, Head, Neck, Back, Shoulders, Frontlegs, Hindquarters, Socks, Conformation, max %, Status, Plan.
Nyfiken på vad mer man kan jämföra :)
Ålder är rätt ointressant för mig. Likaså utställnings% och namnets betydelse. Vad menar du med status och plan?
Till de du har med så har jag en uträkning för de intressanta grenarna och så har jag precis lagt till en ruta om födelsefärg iom att många araber skimlar och vissa anlag (som flax) inte syns på gentesten. Ja ghar även en ruta för ursprung vad gäller foundationfölen.
 
Ålder är rätt ointressant för mig. Likaså utställnings% och namnets betydelse. Vad menar du med status och plan?
Till de du har med så har jag en uträkning för de intressanta grenarna och så har jag precis lagt till en ruta om födelsefärg iom att många araber skimlar och vissa anlag (som flax) inte syns på gentesten. Ja ghar även en ruta för ursprung vad gäller foundationfölen.
Med status menar jag om de ex. är dräktiga eller inte, eller om en hingst skulle vara tillgänglig för avel :) Och plan är om de är tänkta att ex. stanna kvar eller säljas i framtiden. Namnets betydelse är mest så jag ska komma ihåg, döper mina welshar oftast efter olika växter, men på kymriska då :angel:

Ursprung är ju jättebra att ha med! Ska lägga till mer om färgerna, märkte att jag inte har någonting om det än så länge :idea: Tack för tips!
 
Men herregud, så glömde jag ändra från buyout till startbud, så stoet med silvergen som jag åldrat upp och betäckt med silverhingst gick iväg för en spottstyver. :cry:

Bäst att gå och lägga sig innan jag gör nåt mer dumt.
 
@Fazeem funderar på hur du håller ordning på ålder. Den ändrar sig ju hela tiden, eller har du födelsedatum? men då går det ju inte att åldra hästarna utan att det blir snurrigt.
 
Har ägnat hela kvällen till att få in alla mina hästar i ett excel-ark.. Jises vilket jobb :eek:

Vad har ni för rubriker till de olika kolumnerna? Jag har dessa:
Namn, Namnets betydelse (bara till welsharna), Ras, Ålder, Kön, Efter, Undan, Predicates, Acc, Agi, Bal, Bas, Pul, Spe, Spr, Sta, Str, Sur, GP tot, Walk, Trot, Canter, Gallop, Posture, Head, Neck, Back, Shoulders, Frontlegs, Hindquarters, Socks, Conformation, max %, Status, Plan.
Nyfiken på vad mer man kan jämföra :)

Jag har också pysslat med excel ikväll! En tabell per ras/inriktning (akhal-teke har jag till fälttävlan, araberna till galopp). Rubrikerna: Ursprung, Efter, Undan, total GP, total Confirmation (sammanställt typ 3vg/7g/2a), högsta %, de delar av confirmation som är relevanta för inriktningen och de delar av gp som är relevanta för inriktningen. Så för fälttävlanshästarna (akhal-teke) har jag alltså med Canter, Head, Neck, Posture, Trot från confirmation och Balance, Bascule, Speed, Strength, Surefootedness från GP :)
 
Köpte förresten nyss två ston på auktion. Nu när jag kollar på dem ordentligt märker jag att de är helsystrar! :D:o
 
Väntar spänt på exteriörbedömningen av mitt nyaste föl (född idag, så hon är väldigt nybakad). Hon fick 88 poäng, så det är väldigt bra resultat för hennes allra första utställning, men ibland känns det som att siffrorna inte riktigt stämmer med vad som faktiskt står i bedömningen, så det ska bli intressant att se slutresultatet.

Min för närvarande bästa hingstunge fick också det där förbaskade stjärnpredikatet idag, så han börjar gå åt rätt håll för att bli framtida avelshäst. :up:
https://www.horsereality.com/horses/122270/cadeau-du-chateau
 
Hur funkar det med utrustningen, är det lönt att starta utan eller att köpa billigare grejer eller har "alla" full uppsättning med det dyraste?
 
Väntar spänt på exteriörbedömningen av mitt nyaste föl (född idag, så hon är väldigt nybakad). Hon fick 88 poäng, så det är väldigt bra resultat för hennes allra första utställning, men ibland känns det som att siffrorna inte riktigt stämmer med vad som faktiskt står i bedömningen, så det ska bli intressant att se slutresultatet.

Min för närvarande bästa hingstunge fick också det där förbaskade stjärnpredikatet idag, så han börjar gå åt rätt håll för att bli framtida avelshäst. :up:
https://www.horsereality.com/horses/122270/cadeau-du-chateau

Håller med om att siffrorna och bedömningen inte alltid matchar. En av mina bästa (högsta procent alltså) hingstar har 2 below average. Sen har jag någon häst som har typ 10G och 2VG men som ändå inte lyckas ta sig över 80% :confused: Och det kan ju variera så mycket också. Ena dagen får de 1st premium, nästa får de knappt 3dje? Svårt det där!
 
Hur funkar det med utrustningen, är det lönt att starta utan eller att köpa billigare grejer eller har "alla" full uppsättning med det dyraste?
Jag kör maxutrustning direkt enligt principen, det är i längden dyrt att köpa billigt.
Rent krasst klarar man sig på en uppsättning utrustning men då får man flytta runt den mellan hästarna och det tar tid.
 
Håller med om att siffrorna och bedömningen inte alltid matchar. En av mina bästa (högsta procent alltså) hingstar har 2 below average. Sen har jag någon häst som har typ 10G och 2VG men som ändå inte lyckas ta sig över 80% :confused: Och det kan ju variera så mycket också. Ena dagen får de 1st premium, nästa får de knappt 3dje? Svårt det där!

Nej, det är verkligen ingen riktig logik i systemet. Jag fick slita ovanligt mycket för att få den där stjärnan på hingstfölet fast han är riktigt bra, bästa foundationfölet jag har lyckats håva in hittills. Samtidigt har jag ett sto som blivit Day Champion 18 (!) gånger trots att jag i samma tävlingar har anmält andra hästar i mitt stall med både bättre exteriör och GP. Domarna kanske har hästar som de blir extra förtjusta i och alltid ger stora pluspoäng, även fast det finns objektivt bättre hästar i samma tävling? :idea::cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 609
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 724
Senast: Niyama
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 410
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 362
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp