Horsereality

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oldenburgare var en rätt bra ras att satsa på i beta-versionen så jag sysslar mest med dem nu. De gick bra i tävlingarna har jag för mig. Men jag gillar att det finns flera grenar nu som andra raser passar bättre till :up: Jag har fyra akhal-teke som jag ska ha till endurance :love:
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Trakehner rasen lurade mig lite grann med deras fina höga genetiska potential, jag har sett över 700 - men deras conformation siffror motsvarar inte det riktigt har jag märkt. Något man bör tänka på om man ska köpa något av den rasen, att deras medel i genetisk potential ligger högre än hos oldenburgare tex.
 
Trakehner rasen lurade mig lite grann med deras fina höga genetiska potential, jag har sett över 700 - men deras conformation siffror motsvarar inte det riktigt har jag märkt. Något man bör tänka på om man ska köpa något av den rasen, att deras medel i genetisk potential ligger högre än hos oldenburgare tex.
Ett av mina trakehner föl som är till salu (den enda utan något bud på) visar detta rätt bra: https://www.horsereality.com/horses/24684/foal-doe-24684
Hög genetisk potential men inte så jättebra betyg ändå.

Jag funderar lite över det här. Jag hade ett sto förra gången som hade bra poäng i utställningar osv men hon gav hela tiden föl som var sämre än henne trots att fäderna var bra/bättre hingstar. Jag frågade i slutet vad som kunde vara orsaken och det är ju matematiskt men också slumpen (de förklarade bra men jag minns inte exakt). Men jag undrar om hon inte helt enkelt hade så dålig genetisk potential att hon nedärvde hela tiden det sämsta, så att chansen att hon skulle nedärva sitt bästa var minimal.
Så det skulle innebära att hon hade bra poäng med dålig genetisk potential. Är då en häst med sämre poäng men med bra genetisk potential bättre? Dvs större chans att den nedärver sina bästa gener.
🤔
Tänkte ställa frågan i forumet men har inte orkat än, måste formulera mig bättre :rofl:
 
Ett av mina trakehner föl som är till salu (den enda utan något bud på) visar detta rätt bra: https://www.horsereality.com/horses/24684/foal-doe-24684
Hög genetisk potential men inte så jättebra betyg ändå.

Jag funderar lite över det här. Jag hade ett sto förra gången som hade bra poäng i utställningar osv men hon gav hela tiden föl som var sämre än henne trots att fäderna var bra/bättre hingstar. Jag frågade i slutet vad som kunde vara orsaken och det är ju matematiskt men också slumpen (de förklarade bra men jag minns inte exakt). Men jag undrar om hon inte helt enkelt hade så dålig genetisk potential att hon nedärvde hela tiden det sämsta, så att chansen att hon skulle nedärva sitt bästa var minimal.
Så det skulle innebära att hon hade bra poäng med dålig genetisk potential. Är då en häst med sämre poäng men med bra genetisk potential bättre? Dvs större chans att den nedärver sina bästa gener.
🤔
Tänkte ställa frågan i forumet men har inte orkat än, måste formulera mig bättre :rofl:
Men det skulle iallafall innebära att de som är som mitt sto jag nämnde ovan passar bäst son tävlingshästar, och inte i avelsboxen. Och tvärtom.

Ibland undrar jag om jag är så långsam och att alla andra i spelet redan har fattat det :o:rofl:
 
Hmm ok lite revamp i mitt stall, sålde av mina Shires, behöll bara en Welsh. Så nu har jag två Trakehners och en Welsh, vill ha en tredje ras men kan inte bestämma mig :D
 
Jag har äntligen börjat få lite stjärnor på några av mina föl! :D Men det blir mycket sållande när man får se resultaten från exteriörbedömningarna. Jag sparar girigt de bästa och säljer resten. :angel: Har höga förhoppningar på att den här gossen ska bli en bra avelshingst när han blir stor:
https://www.horsereality.com/horses/34962/regis-des-fleurs

Det är intressant hur olika den genetiska potentialen är mellan raser. Tror att första trakehnern jag köpte hade 700+, det känns jättehögt i jämförelse med mina cobar som i regel inte ens når 650-strecket. Jag försöker få både bra GP och bra exteriör på mina hästar, men har ingen aning om hur egenskaperna nedärvs.
 
Jag har äntligen börjat få lite stjärnor på några av mina föl! :D Men det blir mycket sållande när man får se resultaten från exteriörbedömningarna. Jag sparar girigt de bästa och säljer resten. :angel: Har höga förhoppningar på att den här gossen ska bli en bra avelshingst när han blir stor:
https://www.horsereality.com/horses/34962/regis-des-fleurs

Det är intressant hur olika den genetiska potentialen är mellan raser. Tror att första trakehnern jag köpte hade 700+, det känns jättehögt i jämförelse med mina cobar som i regel inte ens når 650-strecket. Jag försöker få både bra GP och bra exteriör på mina hästar, men har ingen aning om hur egenskaperna nedärvs.
700+ är ovanligt dock, så där hade du väldig tur! De går åt snabbt :D
 
Jag har det dötrist på jobbet med två timmar tills jag slutar så jag försöker komma på saker jag kan kolla på :angel::D

Jag har en Akhal-teke hingst som har hög genetisk potential men med bara 8 godkänt och 4 average. Ingen star ännu, men det är inte konstigt - han får som högst lite över 60p :down: Men han är palomino med vitt i ansiktet och som sagt den genetiska potentialen är intressant (692). Så det blir intressant att se om han duger i avelsboxen.
Jag har inte ännu kollat på de olika områdena under genetisk potential ännu heller, om man lyckas matcha honom med rätt sto som saknar lite i de områden han är bra på så behöver det inte bli så dumt (hans bästa är stamina, 96, och surefootedness, 80, vilket är ju rätt viktigt i endurance). Jag läste nyligen någonstans (forumet eller deras wiki) om vilka områden som var viktiga i vilka tävlingsgrenar.

Ett bra exempel på det är mina norman cobs. Min hingst är super med 3 VG 9 G, och bästa resultat i utställning 85p. Star och chans till att bli körnings champion. Men 616 i genetisk potential.
Medan mitt sto har bara 11G och 1 average, 77p som bäst. Men hon har 621 i genetisk potential och är svart med vita tecken. Och så är hon bättre än hingsten i de andra områdena där hingsten inte har sina starkaste sidor.
Jag är såå nyfiken på vad för avkommor de kan få! :love:

Nu är det bara en och halv timme kvar på jobbet .. :p
 
Hon har 2 VG, 8 G och 2 Average.
Intressant! Tack. Jag jämförde med mina, och såg att jag säljer en hingst med just samma siffror. Men bara 667 i GP.
Min bästa hingst har fortfarande mindre GP än din (698), men däremot 3 VG 7 G 2 Average. Intressant.
(Men jag blir lite nyfiken på vad de skulle få för föl tillsammans :D)
 
Ett bra exempel på det är mina norman cobs. Min hingst är super med 3 VG 9 G, och bästa resultat i utställning 85p. Star och chans till att bli körnings champion. Men 616 i genetisk potential.
Medan mitt sto har bara 11G och 1 average, 77p som bäst. Men hon har 621 i genetisk potential och är svart med vita tecken. Och så är hon bättre än hingsten i de andra områdena där hingsten inte har sina starkaste sidor.
Däremot så rekommenderar texten på stoets sida att hon ska tävla i racing för att åtminstone vinna något och jag känner bara ... :cautious: ett norman cob sto..? I galopptävlingar? :cautious::rofl:

Edit: Det kan åtminstone inte vara så stark konkurrens i den grenen ännu, det finns ju inga fullblod än :idea::rofl:
 
När man handlar på Market, får man verkligen ingen information om hästen eller letar jag dåligt? :confused:
 
När man handlar på Market, får man verkligen ingen information om hästen eller letar jag dåligt? :confused:
Marknaden där man köper av medlemmar? Jag missade det också i början men om man klickar på fölet så kommer man till dess sida där all tillgänglig information finns.

Tillägg: jag brukar högerklicka för att öppna i ny flik på datorn, enklare att hitta tillbaka då tycker jag även om man skulle kunna backa :p
 
Den genetiska potentialen (GPn) bör ju betyda nedärvning även av andra egenskaper än utseende, medan det de bedömer på utställningarna ju är just hästens utseende.

Och jag vet inte om det bara är att jag inte riktigt knäckt koden för hur bedömningarna går till än, eller om domarna är lika lättpåverkade för flashig färg och roliga tecken som i verkligheten, för min svarta snygging med färre VGn går bättre än min fux med fler. Och min W3a går rätt bra trots ”bara” 12 Gn. Och min W19. (Mutationer för nästan helt vit / stora vita tecken hos araber).
Jaja, jag tackar och tar emot, min lille svarte blev Day Winner imorse :D

Camargerna fastnade jag i, så flög till Europa för att försöka fånga en bra hingst. Ehrm, kom därifrån med två rätt bra hingstföl, ett bra stoföl och ett bra sto. Som råkade bli dräktigt typ direkt. Oops. :D har ingen aning om vad jag ska göra med dem när de blir ”stora” dock. Hade en lös tanke om att avla fram en som inte var skimmel, men det lär inte bli ifrån någon av de jag har nu iaf, de är GG allihop :)
 
Jag har spelat i två dagar nu! Satsar endast på PRE i nuläget, föredrar att ha en ras (det var så jag gjorde på Howrse när jag spelade). Det är liite svårt att förstå än så länge, men jag lär mig. Otroligt beroendeframkallande :/
 
Den genetiska potentialen (GPn) bör ju betyda nedärvning även av andra egenskaper än utseende, medan det de bedömer på utställningarna ju är just hästens utseende.

Och jag vet inte om det bara är att jag inte riktigt knäckt koden för hur bedömningarna går till än, eller om domarna är lika lättpåverkade för flashig färg och roliga tecken som i verkligheten, för min svarta snygging med färre VGn går bättre än min fux med fler. Och min W3a går rätt bra trots ”bara” 12 Gn. Och min W19. (Mutationer för nästan helt vit / stora vita tecken hos araber).
Jaja, jag tackar och tar emot, min lille svarte blev Day Winner imorse :D

Camargerna fastnade jag i, så flög till Europa för att försöka fånga en bra hingst. Ehrm, kom därifrån med två rätt bra hingstföl, ett bra stoföl och ett bra sto. Som råkade bli dräktigt typ direkt. Oops. :D har ingen aning om vad jag ska göra med dem när de blir ”stora” dock. Hade en lös tanke om att avla fram en som inte var skimmel, men det lär inte bli ifrån någon av de jag har nu iaf, de är GG allihop :)
Jag är nog lite trög för jag fick tänka efter innan jag fattade vad du menade :o Men du har ju rätt. Det är ju möjligt att det finns en häst som går hur bra som helst på tävlingarna medan den inte går bra på utställningarna. Dvs det jag skrev förut om att det kanske finns hästar som passar till tävling och hästar som passar till avel.

Men jag undrar om det är ju högre GP ju bättre chans ju bättre gener som nedärvs... (Herregud hur många ju skrev jag där?)

Jag har ett par day winners också, nu måste jag kolla vilka färger de har! Jag blev nyfiken :rofl:

Det fanns en tråd på forumet där någon skrev om just Gg camergues. Men frågan är ju om själva programmet bakom har möjlighet att ge en färgad camergue, annars sitter man ju där med sin efterlängtade gg camergue och så är den skimmel på bilden ändå :rofl:
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 002
Senast: Niyama
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 902
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 912
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 541
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp