Horseware - storlek och passform!

HeleneF

Trådstartare
Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående storlek och passform här? Så blir det lättare för alla att hitta rätt storlek från början :)

Rhino Original Medium: 5'3 (110)
Större i bogen än Rhino Wug, men mindre än både Amigo och Rambo. Sitter bra. Kanske lite stort i storlek, men inte så att man bör gå ner i storlek.

Rhino Wug Lite: 5'3 (110)
Smalare i bogen än mina andra Horseware. Passar perfekt, sitter som om det vore sytt för min ponny.

Rhino Wug Medium: 5'3 (110)
Sitter som Rhino Wug Lite, men är lite mindre i storlek, verkar inte som om de har räknat med att fyllningen tar plats.

Amigo Bug Buster: 5'6 (115)
Köpte en storlek större än mina andra Amigo eftersom detta inte fanns i mindre än 5'6, men det är för stort i bogen. Har sytt in det i bogen nu så nu sitter det bättre, men fortfarande inte helt bra. Men annars verkar det vara ganska likt storlek 5'3, för det sitter bra i övrigt.

Amigo Bug Rug: 5'3 (110)
Detta är nog det flugtäcke som sitter bäst på henne, hade gärna önskat lite tåligare tyg och magplatta, men passformen är kanon. Halsen är lite kort, men på min ponny med ganska kort hals sitter det helt okej. Ganska lågt, täcker bra bak vid svansen.

Amigo Mio Fly Rug: 5'3 (110)
Älskar passformen på det här täcket, och till det priset är det helt fantastiskt. Det är inte i samma kvalitet som övriga Horseware är, men jag köper hellre det här än många andra dyrare täcken. Halsen är längre än Amigo Bug Rug. Tycker att tyget är för tunt, vissa insekter biter igenom, men funkar bra dem dagar det inte är överdrivet mycket insekter ute.

Amigo Bravo 12 Medium: 5'3 (110)
Bra passform som övriga Horseware är, men detta är nog det täcke jag varit mest missnöjd med. Gick sönder fort och under regniga dagar var täcket oftast blött rakt igenom, så det slängde jag efter en säsong.

Amigo Hero 6 Lite: 5'3 (110)
Väljer inte detta under dagar vid ihållande dagsregn, för då håller det inte riktigt tätt. Då väljer jag hellre mitt Rhino Wug Lite, men annars funkar det bra. För mer "vanligt" regn och skurar funkar det superbra. Ganska litet i bogen i jämförelse med mina andra Amigo, tycker nog det är mer likt Rhino i storlek.

Rambo Protector: 5'3 (110)
Hade hemma och provade det här täcket men det passade inte alls. Var 20 cm längre än mina övriga täcken i samma storlek, var jättestort i bogen, hade jättekorta maggjordar och svanssnöret satt nere vid benen. 5'0 kanske hade kunnat passa, men testade det aldrig då det kändes som om hela modellen var fel för min ponny. Tyget kändes annars bra och tåligt, men kanske lite för stelt för min smak.

Rambo Sweetitch Hoody: 5'3 (110)
Är ponnyns nya tillskott i täckesgarderoben och jag ÄLSKAR det! Enda nackdelen är att gjordarna under magen är väldigt korta, så jag har fått förlänga dem, men annars är det helt underbart. Skyddar än så länge bättre än alla andra täcken jag testat, sitter perfekt överallt och äntligen en hals som är tillräckligt lång och sitter där den sitter. Är ganska långt i storlek och skyddar bra från huvud till svans. Bästa täcket jag haft än så länge.

Rambo Net Cooler: 5'0 (100)
Ganska stort i bogen även fast jag gått ner i storlek, lika långt som 5'3 i storlek. Så det är stort i storlek, tycker nog man bör gå ner en eller kanske till och med två storlekar.

Rambo Newmarket Fleece: 5'6 (115)
Älskar det här fleecetäcket. Fruktansvärt bra kvalitet och passform, men litet i storlek. Hade nog till och med kunnat ha en storlek större till utan att det hade blivit för stort.
 
Sv: Horseware - storlek och passform!

Jag har ett Amigotäcke till min lille. Det är ett Amigo bravo 12 lite ponny i storlek 4'6 (90cm, fanns inte i 85cm). Det är på tok för stort över benen, svanskappan är inte långt från backen, är väldigt långt vid frambenen och vid bogarna och det har töjt sig i halsen och har därmed blivit längre fra. Dock är gjordarna lagom långa och det håller väldigt bra i allt regn som varit de senaste dagarna. Ponnyn har heller inte blivit för varm om vädret slagit om och han haft det på sig trots bra väder och jag inte kunnat vara i stallet tidigare.

Jag fick välja mellan 90cm och 80cm och jag tror 80cm blivit för trångt i halsen även om det töjer sig.
 
Sv: Horseware - storlek och passform!

Kul med denna tråd!
Gillar ännu mer Sweeitich informationen!

Ska försöka komma ihåg alla täcken/kombo med storlek...Lovar inte att alla storlekar/fyllningar är korrekta.
Ursprungligen är de flesta köpta till travardam av den grövre sorten på ca 163 cm. Har numer även ytterligare två hästar av rasen Rocky Mountain, "Lillan" ca 148 cm, 3 år och "Grabben", 6 år och ca 157 cm. Så numer får de låna lite täcken av varandra - den som det passar bäst på/har störst behov får ha det - typ.

Rambo Original Medium (200g fyllning) 140 cm
Första HW täcket jag köpte, hösten 2000. Användes mycket första åren, men sedan mindre. Är fortfarande ok. Har suttit kanon. Trots tvätt ca 1 gång/år och bara impregnering ett par gånger är det fortfarande vattentätt. Har bara behövt sy fast svansskyddet då en hästkompis roade sig med att dra i det...

Rambo Original Lite (0 g fyllning) 140 cm
Andra täcket jag köpte, sitter lika bra och användes väldigt mycket 2001-2010. Sedan började det läcka lite, är därför reservtäcke nu. Annars helt och fint, aldrig lagat...Det av mina HW täcken som haft absolut flest timmar på häst. På bilden, från i våras, på grabben som är lite mindre än travtant.
DSC_0069.JPG


Rambo Orignial Lite 140 cm
Efterträdaren till föregående, har inte samma bogknäpppning och man kan fästa i liners. Jag ser ingen större skillnad mot föregående. På bilden travtant.
DSC_0031.JPG


Rhino Wug 400g fyllning 130 cm
Passar förvånansvärt bra, även om det kunnat vara lite längre... Yttertyget är dock lite "noppigt" trots att det används mycket mindre än de flesta täckena, men funnits i garderoben sedan kanske 2004? Har sällan haft behov av så tjockt täcke, vilket också var anledningen till att jag valde Rhino istället för Rambo.
IMG080r.jpg


Rambo Protector 135 cm
Flyginvasion och detta var det Rambo som jag kunde få tag på direkt. I affären tyckte de absolut att jag skulle ha 135 cm (130?) så det blev det. Passade bra, inga skav, men är nu, efter sådär 5 år helt tunslitet över hela ryggen. Halsen har alltid varit kort, men ändå skyddat hästen bra. Men, det passar bättre på min lilla häst på ca 148 cm som har haft det i år...Testade det även på grabben och på honom var halsen lite trång. Har inga bättre bilder på lillan med täcket.
DSC_0101.JPG


Rambo Duo 140 cm inklusive 4 liner, 100, 200, 300 g + ett 200 g som blev fel storlek och är 125 cm)
Travtant blev öm i nacken och med nacktäcke vart det bra. Lyxhäst! Därför används mest detta täcke sedan 2009. Inga skav, trots att hon har haft det dygnet runt ett par vintrar. Mycket smidigt med liners och havtagbar hals. Fick tyvärr fel storlek på liners, men tom 125 linern har fungerat (med lite specialinfästning bak i täcket). Kan vara travtant som är lätt att få att passa i täckena. Detta täcke har dock mitten gjorden trillat av ett par gånger och det har fått en rev. Bästa bilden jag hittade där halsen (till täcket) sitter på...
DSC_0027.JPG


Amigo 0 g Funderar på om det var ett Bravo...
Köptes till lilla ponnyn, men hon drunknade. Täcket gick långt ner på frambena och var stort. Förhoppningsvis har hon växt i det till i år, hon har breddat sig rejält och är ännu bara tre år... Har dessutom en lös hals till detta - den är inte ens provad...

Rambo Fly Buster 140 cm
Passar travtant ypperligt. Halsen är längre och jag gilar magplattan. Inköpt i år, så hållbarhet vet jag ännu inte. Gillar magplattan, men gjordanra kunde varit något längre - har dem nästan max långa och så rund är inte damen.
DSC_0075.JPG


Amigo Fly Rider M?
Nöjd hittills, haft på både travtant och något mindre grabben, "ponnyn" har ännu inte provat det, kanske är väl stort där. Drar möjligen tränset bakåt lite på travtant (men kan har varit tränset i sig...) Grabben som agerar modell
IMG_3039.JPG


Amigo Mio Fly Rug 140 cm
Sitter helt på travtant, men kortare i halsen än Fly Bustern i samma storlek. Upplever det större i bogen än Rambo Orginal som jag tror är i samma storlek. I alla fall har det sett ut så på grabben som haft båda dessa på sig. Tycker även att halsen är väl tajt på honom - särskilt i och med att bogen är så stor. Finns även några små hål i tyget redan, trots att det bara använts i några veckor - men även mycket att klia/skrapa mot i hagen och en häst som aldrig gått med täcke innan detta...På grabben.
DSC_0091.JPG


Amigo innetäcke 200 g 140 Troligen Insulator, var sådär 5-6 år sedan det inhandlades...
Fungerat bra på travtant. Har fått någon reva, men är ju inte lika hållbart som övriga. Har även gått att ha under utetäcket någon gång.

Sammanfattning:
  • Jag hade flera HW täcken än jag insett
  • Travtant kan ha alla modeller och märken från 130 - 140 som vi provat (utom Regntäckes amigot). Övriga hästar något svårare att passa in.
  • Alla halsdelar ger skav på manen på alla hästar - travtant har nu inte längre någon man i det området (halstäcke stor del av året) och de andra två har minskad mängd man och den tovar sig/trasslar sig på de övriga. Inte ens att fläta hjälper helt...
 
Sv: Horseware - storlek och passform!

Jag tror att jag kommer att köpa ett Rambo Original 200g 140 cm i höst/vinter. Min häst har 140 i både ett urgammalt Rhino Original 0g och i ett nytt Bucas Irish 0g och det är en bra storlek på henne. Hur tycker du att storleken påverkas när man sätter i resp. tar ur liners?
 
Sv: Horseware - storlek och passform!

Amigo Lite ofodrat Passar bra på min ganska kralliga arab med ganska mycket massa, har inte läkt en droppe.

Amigo medium 200g Passade travardamen med väldigt mycket bogar men det kunde rinna in vatten i fram vid mycket nederbörd men själva täcket höll emot bra.

Rambo orginal med avtagbar hals 200g Suveränt på min lilla travarvalack som inte har så mycket massa, inte ett skav. Håller heltätt i alla väder. Enda negativa är att maggjordarna var för långa för honom och var tvungen att kortas. Ligger bra även på araben.

Rhino bomullstäcke Smalt i bogen och ligger bra på tunna travaren.

Amigo bug rug Funkar fint på araben men lite stort i bogen på travaren. Något kort hals och saknar tyvärr magplatta.

Amigo mio flugtäcke Sitter bra och väldigt bra pris, funkar bra när det inte är allt för mycket kryp ute men bromsen biter igenom tyget.
 
Sv: Horseware - storlek och passform!

Jag tror att jag kommer att köpa ett Rambo Original 200g 140 cm i höst/vinter. Min häst har 140 i både ett urgammalt Rhino Original 0g och i ett nytt Bucas Irish 0g och det är en bra storlek på henne. Hur tycker du att storleken påverkas när man sätter i resp. tar ur liners?

Hrm, travtant verkar ju kunna ha det mest - så på henne märker jag ingen större skillnad med eller utan liner faktiskt... Tycker bara det är smidigt att kunna tvätta innedelen lite oftare än "skalet".

De andra två har gått utan täcke - bara nu i sommar med ohyran som de har fått ha ibland samt en gång när de var nybadade och skulle fotas påföljande dag...Så, kanske skulle det märkas mer på dem...
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
973
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
1 804
Senast: blayenka
·
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 546
Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 083
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp