Bukefalos 28 år!

Horseware, svårt med storleken.

S

SanchoPancho

Jag har köpt ett nytt Horsware Rhino vintertäcke till pållan. Det är ett sådant med halvhals. Köpte ett i stl 145 men det sitter tight runt bogen/halsen och trycker på mankammen. Annars så sitter det jättebra. Provade ett i 155 (en annan i stallet hade det.) och de sitter bra runt halsen och är inte för långt men det är jättestort mitt på om man säger så.. Det går långt ner på benen.
Vad är nu bäst, stort eller litet? Finns det något annat täcke som passar en ganska lång häst med hyfsat bred bog? Hälst med bogväck då.
 
Det bör väl vara bättre att ha ett täcke som är lite stort?(men det är svårt at säga när man inte ser hästen framför sig.)
Vintertäckena från Horseware rekomenderar dom ju själva att man köper en storlek större än på sommar täcket...
Horseware Exel är ett täcke för större hästar.

:)
 
Oj! Det måste vara en jättehäst du har! Jag har ett Rambo Wug vintertäcke, och jag fick gå ned från 145 som hästen brukar ha till 140.

Att täcket går långt ned på benen tycker inte jag gör något, så länge den inte snubblar på remmarna förståss. Att täcket går långt ned gör ju bara att man har mindre risk att de blöta kanterna ska ligga mot magen på hästen, vilket det gör med mina äldre täcken.

Varför sitter alltid kryssgjordarna på utsidan av täcket förresten? Det vore väl bättre om de gick innanför så att man fick en bra droppkant på täcket?
 
Därför om man som mig bor i skåne med lera och blåst vill man att kryssgjordarna ska hålla in täcket mot hästen så gott som det går. Dessutom viker sig gärna täcket utåt när hästen rullar sig vilket medför att leran hamnar på insidan av täcket vilket blir mindre gosigt...
 
Jag håller med dig fullständigt! Min häst har 155 i alla andra täcken. Mitt Horsewaretäcke (rhino) som jag visserligen köpte till förra hästen är något litet i bogen. Han kan visserligen ha täcket och det är perfekt för övrigt, precis som du skriver, men i bogen skulle jag egentligen behöva ha en storlek större. Det är dumt att de täckena inte är ställbara framtill.

Nästa gång jag köper Horseware blir det en storlek större, för jag tycker inte att det gör så mycket om det går ner lite extra över baken eller är lite längre mot backen. Gjordarna under magen håller ju endå upp det lite.
 
Asså pållan är inte sååå stor.. :)´Hon är ca 171, lite lång rygg och ganska smäcker dock banska bred bog. Nu har jag bytt till 155. Det är igentligen lite för stort men dättre än att de är för litet. 145 satt perfekt i övrigt förutom halsen/bogen.
 
Beror väl lite på om du tänkt ha något täcke under till exempel? Eller om du bara kommer ha detta täcket på?
Men hellre lite för stort än att det skaver. Kanske finns det någon annan modell/märke som sitter bättre?
Har ett termotäcke Rhino till pållan själv, det är 145 som alla andra täckena.
Dock när jag köpte regntäcke (Rambo original) nyligen o provade 145 va det ganska mkt för stort (hängde ner på benen mest), så där fick det bli en stl mindre (140) som sitter jättebra.
 

Liknande trådar

Utrustning Letar 0g-50g regntäcke till ett kraftigt halvblod med hög manke, något låg halsansättning och mycket bog. Hon funkar inte i Amigo Hero...
Svar
6
· Visningar
1 123
Senast: Jeps
·
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 606
Utrustning Hjälp mig spåna. Jag använder Horseware, deras utbud passar min täckesfilosofi. Men om ni har andra tips som ger mig Halvhals...
2
Svar
35
· Visningar
3 688
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp