Ajda

Trådstartare
Någon som är insatt i Horsewares täcken. Vad är skillnaden på amigo, mio, rambo osv?

Hur är de i storlekarna?

Har förstått att det ska vara riktigt bra täcken, men äger inget själv.
 
De olika varianterna är olika "exklusiva", framförallt märks detta i ytterskalets material, men även i saker som tex möjlighet att sätta i liner och/eller hals samt 2 eller 3 maggjordar, spännet i fronten osv.

Mio är billigast och enklast. En del av miotäckena har inte stoppning hela vägen ner, utan lämnar de sista 20cm med bara yttertyg. Vilket ger ett billigare och lättare täcke.

Amigo är näst billigast. Där siffran efter Hero och Bravo indikerar hur tjockt yttertyget är (6 för 600 denier osv)

Rhino har ett tuffare yttertyg och tål en hel del stryk Det vattentäta lagret ligger dessutom innanför yttertyget så repor och små hål i yttertyget påverkar inte vattentätheten. De flesta rhino har halvhals. Rhino upplevs ofta som något mindre än de andra täckena och man kan behöva gå upp en storlek. De är också något smalare i fronten pga v-knäppningen.

Rambo är dyrare och har betydligt stadigare yttertyg, ballistiskt nylon.
Dyrast i serien och upplevs något rymliga men det behöver inte betyda en direkt storleksskillnad.

Jag tycker att de är suveräna, men har flest mio och amigo täcken vilket har räckt för mig (snälla hagkompisar och ordentliga hästar). Jag gillar framförallt att de har fler storlekar än traditionella täcken.
 
Jag har bara Amigo Bravo 12 med v-front till min häst. Tycker de är superbra!
De har v-front, avtagbar hals, fäste för liners och jättebra yttertyg. Lätta täcken även när de är väldigt tjocka.
Gillar inte vanliga ”raka” frontspännen då jag tycker passformen blir sämre så på utetäcken vill jag ha v-front, det finns inte på de billigare varianterna.
Skulle gärna köpa rambo men priset blir lite väl saftigt.. Har dock ett rambo summer series 😊

Amigo är ganska generösa i storlek, men eftersom det är bra passform så är de också ganska ”förlåtande” och funkar även om storleken inte är perfekt.
 
1613076166281.jpeg
V-front 😊
 
Jag har två Amigotäcken till min stora, tycker bägge är väldigt bra. Ett 100g regntäcke, det har fäste för hals och nog även liner. 250 g täcket har jag hals till som används nu, det känns lite mindre. Men bra passform, ett fint och tåligt täcke. Hittils har de inte någon ens någon reva, men det är visserligen inte den hästen som blir tuggad på heller.
 

Bifogade filer

  • 20210209_101217.jpg
    20210209_101217.jpg
    333 KB · Visningar: 20
Vi kör både Amigo bravo (deras 100 grams täcke är ett perfekt täcke både höst & vår ) har något med v-knäppning eller ja två de ena är ett Amigo 250 grams vintertäcke och de andra ett Rhino med 100 gram eller 200 gram osäker. Rhino gillar jag inte då det lägger sig dumt iaf på min häst, han har stor manke och bred bog. För hans del passar Amigo bäst av det vi prövat.

Det som skiljer alla täcken åt är ju kvalitén på tyget, Rambo är starkast men har man snälla hästar som jag tycker jag Amigo Bravo räcker med 1200D.
 
Jag har ett Rambo till min häst och det är det bästa regntäcket jag haft.
Har ett rätt så grovt kallblod så får ha spännen ytterst, men då sitter det riktigt bra.
 
Här går det läsa om egenskaperna hos de olika varianterna av Horsewaretäckena.
https://www.stromsbergsgard.se/horseware/

Jag använder endast HWtäcken, är de enda täcken jag tycker sitter bra och håller flera säsonger. Har tre Rambo och det äldsta är över 20 år och är fortfarande helt. De andra är 10 och 15 år gamla och lika bra som när de var nya.
Amigo är oxå bra kvalité, men beroende på vilken slitstyrka det är på yttertyget så håller de olika bra. Har ett Amigo hero 6 till ponnyn. Det har shettisen gjort små hål i när hon ska ge ett tjuvnyp i bland så det går sönder lätt. Men Amigo bravo 12 upplever jag håller nästan lika bra som Rambo.
 
Jag har bara Amigo Bravo 12 med v-front till min häst. Tycker de är superbra!
De har v-front, avtagbar hals, fäste för liners och jättebra yttertyg. Lätta täcken även när de är väldigt tjocka.
Gillar inte vanliga ”raka” frontspännen då jag tycker passformen blir sämre så på utetäcken vill jag ha v-front, det finns inte på de billigare varianterna.
Skulle gärna köpa rambo men priset blir lite väl saftigt.. Har dock ett rambo summer series 😊

Amigo är ganska generösa i storlek, men eftersom det är bra passform så är de också ganska ”förlåtande” och funkar även om storleken inte är perfekt.
Håller med, Amigo Bravo 12 med v-front är mina absoluta favorittäcken och jag tycker man får väldigt bra kvalitet för pengarna. Ligger perfekt, regnar aldrig igenom, upplever dem också som förlåtande (har både 140 och 145 till min, det fungerar vilket som). Stor skillnad mot Amigo Hero och de extra hundralapparna är verkligen motiverade. Rambo får fasen bjuda på underverk för att det ska kännas motiverat att gå upp till det dubbla priset :D
 
Håller med, Amigo Bravo 12 med v-front är mina absoluta favorittäcken och jag tycker man får väldigt bra kvalitet för pengarna. Ligger perfekt, regnar aldrig igenom, upplever dem också som förlåtande (har både 140 och 145 till min, det fungerar vilket som). Stor skillnad mot Amigo Hero och de extra hundralapparna är verkligen motiverade. Rambo får fasen bjuda på underverk för att det ska kännas motiverat att gå upp till det dubbla priset :D
Ja precis! Man kan ju nästan alltid hitta reapriser på internet så prisskillnaden är inte alls stor jämfört med hur mkt extra kvalitet man får! Men sen om man ska upp till rambo blir det jätteskillnad..
Hade kunnat investera i Rambo om jag främst använde liners, men jag använder bara liners som komplement och vill ändå ha täcken i olika tjocklekar som standard..
 
På mitt halvblod med låg halsansättning där ALLT åker bak fungerar Rhino Wug.
Amigo Wug glider också bak och stramar i bogarna, men Rhino Wug sitter bra.
Det är dessutom så rejäl kvalitet att jag betraktar 0-gramstäcket som ett 50-grams dito av annat märke. Det blir lite fluffigt mellan lagren trots 0-foder.
Mina hästar klarar sig större delen av året med 0- gram.
För vinterväder finns det även som vary-layer med tjockare foder över ryggen och tunnare på sidorna. Love it!
 
Sedan mitt halvblod blev lite vuxen och breddade sig i bogarna så kan han inte ha några HW-täcken. De blir för tighta och skaver på bogen oavsett strl och modell.
Svinsynd när man stod med ett gäng Rambo, Rhino och något Amigo.

Vet fler som upplevt samma.
 
Sedan mitt halvblod blev lite vuxen och breddade sig i bogarna så kan han inte ha några HW-täcken. De blir för tighta och skaver på bogen oavsett strl och modell.
Svinsynd när man stod med ett gäng Rambo, Rhino och något Amigo.

Vet fler som upplevt samma.
Inte ens deras XL-modeller?
 
Jag vet inte riktigt men jag upplever dem som rätt små i storlekarna...? Har en ponny som innan alltid haft 115 för att inte täcket ska åka bakom manken och klämma, han har 125 i sina Amigo (Hero och bravo) och de sitter bra.

Storhästen har 140 i sina Amigo Hero. Funkar rätt ok storleksmässigt men är kanske något korta åt honom. Har börjat gå över till 145 i andra täcken nu, han hade 135 i vanliga täcken som späd sexåring. Köpte ett Rambo med halvhals och v-knäppning, det är 155 och gränsfall till trångt framtill. Är nu utlånat till bruksnordis med 135 i täcken, sitter bra fram men är långt.

Mitt Amigo Hero i 130 är gränsfall till trångt för bruksnordis som annars normalt drar 125.

Jag har rätt mycket horsewaretäcken, försöker hålla mig till dem och shires, tycker de håller bra kvalitet och passform för mina hästar.
 
Jag skulle satsa på samt gillar Rhino och Rambo, hållbara, slitstarka täcken med bra spännen och gjordar. Lätt att hitta med halvhals vilket jag föredrar. Rambo är dyra, så vill man hitta en medelväg är Rhino bra.

Gillar inte bogknäppningen på Amigo, men dom är ju billiga så man kan ju ha många täcken om inte annat :p
 
Jag skulle satsa på samt gillar Rhino och Rambo, hållbara, slitstarka täcken med bra spännen och gjordar. Lätt att hitta med halvhals vilket jag föredrar. Rambo är dyra, så vill man hitta en medelväg är Rhino bra.

Gillar inte bogknäppningen på Amigo, men dom är ju billiga så man kan ju ha många täcken om inte annat :p
Finns ju Amigo med samma bogspännen som rhino och rambo 😊
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej, jag har ett flugtäcke från Horseware som nog har blivit uttöjt i bogen och sitter inte riktigt bra längre, men tänkte behålla det...
Svar
2
· Visningar
440
Senast: Mogge
·
Utrustning Hei, Jeg skal kjøpe horseware amigo ländtäcken, men er usikker på storleken. Har 130 i täcken, og det står at S er for 125 og 130 i...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: blayenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp