Ajda

Trådstartare
Jag har 2 klippta hästar som klipptes för ca en månad sen, så pälsen har vuxit ut endel. Just nu går de med 0 grams regntäcke. Men funderar på om det är värt att köpa ett amigo hero 50 grams. Tänker att 100gram (som är nästa steg på tjocklek på täcke vi har) blir för varmt nu, även om det regnar så är det 11 grader.
Nästa fråga är håller amigo hero 6 hästen lika torr som hero 9?

Vilka täcken och storlekar använder ni på era hästar såhär års?
 
Det är väl främst slitstyrkan i tyget som skiljer mellan dem, men jag vet inte hur de står sig mot väta. Har haft ett hero 9 en gång men det användes väldigt lite och sen sålde jag..

Min häst är nyklippt nu. Hon går med 30g amigo bravo 12 om det ska vara ruskväder och rambo summer series om det ska vara uppehåll. Vi har oftast 12-15 grader här just nu.
 
Min klipptes för några veckor sedan också men går med ofodrat regntäcke. Det är ju inte egentligen kallt utan det är regnet och blåsten som är jobbigt. Täcket skyddar ju mot regn och blåst så det behövs ingen extra fyllning.
 
Jag har 0, 50 och 100g på mina nu beroende på väder. De är inte klippta och har bara täcke vid nederbörd.
Ska det bara regna lite eller att det är risk för regn har de 0g men ska det ösregna hela dagen som det gjorde ett par dagar förra veckan då har de 100g med hals. Annars blir det för kallt när täcket är sjöblött och tynger ner över ryggen.
Hade jag haft hals till 50g täcket hade jag använt det mer till halvblodet. Men använde det mycket till min valack som jag hade. Hade det i stället för 0g och han hade alltid täcke förutom på sommaren när det inte regnade. Funkade toppen.

Till ponnyn vi har funkar inte hero 6, köpte regn och vintertäcke när vi köpte henne för 1,5 år sedan. Vi har träd i hagen och shettisen satte tänderna i rumpan på henne när hon blev irriterad så det blev snabbt hål i täckena.
Nu har jag köpt ett Amigo bravo som jag hoppas ska hålla bättre.
 
Jag har 0, 50 och 100g på mina nu beroende på väder. De är inte klippta och har bara täcke vid nederbörd.
Ska det bara regna lite eller att det är risk för regn har de 0g men ska det ösregna hela dagen som det gjorde ett par dagar förra veckan då har de 100g med hals. Annars blir det för kallt när täcket är sjöblött och tynger ner över ryggen.
Hade jag haft hals till 50g täcket hade jag använt det mer till halvblodet. Men använde det mycket till min valack som jag hade. Hade det i stället för 0g och han hade alltid täcke förutom på sommaren när det inte regnade. Funkade toppen.

Till ponnyn vi har funkar inte hero 6, köpte regn och vintertäcke när vi köpte henne för 1,5 år sedan. Vi har träd i hagen och shettisen satte tänderna i rumpan på henne när hon blev irriterad så det blev snabbt hål i täckena.
Nu har jag köpt ett Amigo bravo som jag hoppas ska hålla bättre.

Jag köpte mina första horsewaretäcken i våras och nu när det regnat ganska mycket några dagar har de verkligen levt upp till mina förväntningar. Det ena är ett hero 9 och det andra minns jag inte riktigt vad modellen heter, men det är varken hero eller bravo. Tror det är slitstyrka 9 i varje fall och även det håller hästen torr.
Funderade på att köpa hero 6 i 50 grams pga billigare. Men vill inte riskera att de inte håller torrt.

Har ett 100grams bravo sen när kylan slår till.

Har tidigare använt mest farfield. Bra passform på våra hästar, men håller inte vätan ute. Säkerligen tvättat sönder dem med.
 
Min har ett Amigo 9 50g idag, var otäckad igår tex men idag ska det regna hela dagen och det ska komma 30mm imorgon. Jag räknar med att han kommer vara torr :p
Vi har fortfarande ganska varmt men som sagt, monsunperioden drar igång...

Jag är supernöjd med de Horseware-täcken jag har, det är ytterst sällan han har varit blöt under och det har väl varit när det ÖSregnat rakt framifrån och runnit in vid halslinningen, eller halstäcket på ett av mina 10 år gamla täcken som hade blivit tvättat för många gånger.
 
Jag köpte mina första horsewaretäcken i våras och nu när det regnat ganska mycket några dagar har de verkligen levt upp till mina förväntningar. Det ena är ett hero 9 och det andra minns jag inte riktigt vad modellen heter, men det är varken hero eller bravo. Tror det är slitstyrka 9 i varje fall och även det håller hästen torr.
Funderade på att köpa hero 6 i 50 grams pga billigare. Men vill inte riskera att de inte håller torrt.

Har ett 100grams bravo sen när kylan slår till.

Har tidigare använt mest farfield. Bra passform på våra hästar, men håller inte vätan ute. Säkerligen tvättat sönder dem med.
Enligt min erfarenhet (har i stort sett bara använt Horseware senaste 15 åren) så håller amigo 6 och 9 lika bra mot väta. Har ett Mio oxå och det släpper igenom om det regnar mycket.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 423
Senast: super
·
Utrustning Jag söker bilder på era hästar/ ponnys som använder horsewares täcken i modellen ponny. Vi är i ett mellanläge känner jag. Islandshästar...
Svar
16
· Visningar
1 889
Senast: peperoni2
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 328
Senast: Shixle
·
Utrustning Min häst har blivit till åren och kommer att behöva ha täcke i höst/vinter för att konservera energi. Ofodrat regntäcke har jag (eller...
Svar
10
· Visningar
736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp