Bukefalos 28 år!

Horsewares storleksguide

elka

Trådstartare
Hej!
Har bestämt mig för att köpa ett Horseware Rhino regntäcke till min häst och försöker nu tolka storlekstabellen, men jag fattar inte riktigt...
Har mätt ryggen från början av manken till svansroten och det blev ca 130 cm. Betyder det att jag ska köpa stl 155 då? Eller vad menar de med "Take 4" off for a turnout"?

Eftersom jag precis har köpt henne har jag aldrig köpt några täcken till henne innan och vet inte riktigt vad hon brukar ha. Jag fick med ett vintertäcke, från Sharpmans eget märke, som är stl 155, men som jag tycker är stort och ett fleecetäcke stl 145 som jag tycker ligger perfekt.

Hon är inte speciellt grov, men ju inte "arabtunn" heller, tror ni det funkar med ett wug då? Vet att hon lätt får skav på bogarna.

Länk till storleksguiden

Och så här ser hon ut:

pc3a4rlan.png



Någon som vill hjälpa mig?
 
Sv: Horsewares storleksguide

Fin häst :)

Jag hade frågat mina stallkamrater om jag kunde få låna lite olika täcken och prova. Själv har jag en häst som har bred hals och relativt bred om bringan och har ett Rhino wug. Det passar honom utmärkt. Han är kort i ryggen så 155 är något långt till honom men det tycker jag inte gör något. Han är 167. Vi har ett ädlare hbl-sto i stallet med lång rygg, 170 cm hög, som har samma storlek.

Vad är hästen för ras och vilken är mankhöjden?
 
Sv: Horsewares storleksguide

Hon är Hannoveranare (eller egentligen Oldenburgare, fast hela släkten) är Hannoveranare så det beskriver mer hur hon ser ut ;) och 168 i mkh, så det låter ju liknande halvblodet :)
Har provat den ena stallkompisens Amigo regntäcke, som är ungefär lika hög men grövre och med mkt kortare rygg, det var 140 men alldeles för trångt...
 
Senast ändrad:
Sv: Horsewares storleksguide

Köp 145 cm om du har en normalstor häst. Hästar med längre rygg eller väldigt grovt bogparti kan ha 155. Hästar som är tunna över bogen och i kroppen och har kort rygg kan ha 140.
 
Sv: Horsewares storleksguide

Hm, men om man tittar på storleksguiden, vilken borde jag ta då? Fattar verkligen inte hur jag ska tolka den...
Finns inte Horseware i butikerna i närheten så måste beställa på nätet och det är ju så jobbigt att byta då, med väntetid och så. Annars hade jag ju bara kunnat köpa ett och prova.
 
Sv: Horsewares storleksguide

Varför bry sig om den? Har hästen 145 i andra täcken har den 145 i Horseware. Det är inte speciellt stor skillnad. Jag har aldrig kollat storlekstabellen, man vet ju vad hästen har för täckesstorlek. Att mäta ryggen brukar inte stämma ändå eftersom hästar är olika breda i bogen och det spelar minst lika stor roll om ett täcke passar. Min ena häst kan ha Horseware 140 i ryggen men de går inte att knäppa i fram. 145 passar perfekt. :)
 
Sv: Horsewares storleksguide

För att hon har 145 i vissa och 155 i vissa... Fast jag hade inte tvekat att ta 145 om det inte var för att 140 som jag provade satt så tajt. Och jag har fattat det som att Amigon är rymligare än Rihno?
 
Sv: Horsewares storleksguide

Lånar din tråd lite och undrar vad en c-ponny av normal modell på 138cm brukar ha för stl i HW? Enligt storleksguiden är 125 5.9, men mitt hbl som har 145 i täcken har några HW som sitter kanon i 6.0...
 
Senast ändrad:
Sv: Horsewares storleksguide

Ja Amigo är rymligare än Rhino. Men ta 155 om du är osäker, de är ju sydda med ganska hög skärning i halsen så det gör inget om de är rymliga.
 
Sv: Horsewares storleksguide

Fast nu ikväll så hittade jag ett Shires-vintertäcke stl 145 som jag provade, och det var absolut inte för litet... Shit vad velig jag är :p
 
Sv: Horsewares storleksguide

Okej, hittade ett stl 145 begagnat så det fick bli det :) Passar det inte så får jag väl sälja vidare och köpa ett större. Tack för svaren :)
 
Sv: Horsewares storleksguide

Jag har också en fundering.. 135 finns ju inte är det 130 som då motsvarar 135+ Det är vad jag har hört, stämmer det? :S
 
Sv: Horsewares storleksguide

Min som har 135 i vanliga fall har 130 i sitt ofodrade regntäcke (rambo) och det är perfekt, ganska rymligt så han skulle inte kunnat ha större. Har även 2 amigotäcken med 200 resp 350 g fyllning där det ena är 130 och det andra 140. Båda funkar, 130 sitter egentligen lite bättre men blir aningens kort i ryggen. Det beror nog mycket på hur hästen är byggd också. Är 135 på gränsen till litet i vanliga fall hade jag nog kört på 140, annars 130.

Har hört att rhino är mindre i storlekarna. Har ingen egen erfarenhet av rhino men där hade jag nog valt 140 efter vad andra sagt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 469
Senast: Camigween
·
Utrustning Jag har aldrig ägt ett Bucastäcke, men funderar på att köpa då jag hittat till bra pris. Har tidigare alltid köpt Horsewares täcken. Jag...
Svar
18
· Visningar
4 016
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: gylle
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 301
Senast: Niki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp