Horsewaretäcken - smalare passform för att hästen blivit bredare?

Ace

Trådstartare
Hjälp mig spåna.

Jag använder Horseware, deras utbud passar min täckesfilosofi. Men om ni har andra tips som ger mig Halvhals, varilayer och summer seriesfunktionen så är de välkomna.

För 3-4 år sedan fick pålle sina första Rambo, flybuster och vinterwug i 145. Dessa täcken, framförallt flugtäcket åkte bak så det blev flera cm över bak vid svansen = bogskav och tryck på manken.

Hans nästa täcke blev ett rambo original i 140 som satt så bra att jag bytte även wugtäcket till 140. Glada miner.

Förra året fick han sitt summer series och jag våndades över storlek och bytte mellan 145 och 140 flera gånger. Det slutade på 140 eftersom det större täcket var för stort i bogen och hamnade långt bak på manken men 140 täcket är i tajtaste laget och skaver en del på bogarna.

I vintras tyckte jag att wugtäcket blivit lite tajtare.

Nu när jag satte på originaltäcket (140, hänger ni med?) kändes det också tajt. Häst har musklat sig en hel del över hela kroppen dessa år så det är egentligen inte så konstigt att han fyller ut täcken mer nu.

Så frågan är om 145 är rätt rygglängd men glider bak på grund av för stort i bogen?
Kan det isåfall vara så att jag träffar rätt med till exempel Rhino i 145? Eller blir det multiuseless med för tajt i bogen och för långt där bak?

Eller finns det något annat märke som lyckas fylla mina höga krav?
 
@Ace alltså spontant låter det som att om Rambo serien inte funkar så endera har du fel storlek eller så är hästen så annan i kroppen att den helt enkelt inte passar i HW även om det i min erf är ovanligt att ingen av HW serierna funkar på någon häst.

Ang din fråga om Rhino så är de väldigt mycket tightare i bogen .
Har du provat Amigo serien som är mellan Rambo och Rhino i bredd osv?

Ett tips kan vara att ringa den största ÅF i Sverige S-brgs för diskussion /råd. De är väldigt duktiga på råd om passform utifrån beskriven häst osv.
 
@Ace alltså spontant låter det som att om Rambo serien inte funkar så endera har du fel storlek eller så är hästen så annan i kroppen att den helt enkelt inte passar i HW även om det i min erf är ovanligt att ingen av HW serierna funkar på någon häst.

Ang din fråga om Rhino så är de väldigt mycket tightare i bogen .
Har du provat Amigo serien som är mellan Rambo och Rhino i bredd osv?

Ett tips kan vara att ringa den största ÅF i Sverige S-brgs för diskussion /råd. De är väldigt duktiga på råd om passform utifrån beskriven häst osv.
Jag skulle vilja ha Halvhals och 100g om jag ska köpa nytt täcke och det finns bara i rhino.

Strömsbergs rekommenderade de för stora täckena i början så jag tycker tyvärr inte att jag fått så bra hjälp där, speciellt inte på sistone, de vet knappt vad som finns i sortimentet nu för tiden.
 
Jag skulle vilja ha Halvhals och 100g om jag ska köpa nytt täcke och det finns bara i rhino.

Strömsbergs rekommenderade de för stora täckena i början så jag tycker tyvärr inte att jag fått så bra hjälp där, speciellt inte på sistone, de vet knappt vad som finns i sortimentet nu för tiden.

Vad trist om du upplever att S-bergs har levererat så dåligt - jag har alltid varit SÅ nöjd med deras service .

Rhino lär gå helt bort att passa utifrån dina problem .

Det låter lite som din häst kanske inte är byggd så att HW passar helt enkelt då ?

Prova Bucas ?
 
Vad trist om du upplever att S-bergs har levererat så dåligt - jag har alltid varit SÅ nöjd med deras service .

Rhino lär gå helt bort att passa utifrån dina problem .

Det låter lite som din häst kanske inte är byggd så att HW passar helt enkelt då ?

Prova Bucas ?
Jag tycker ju att han är ett ganska normalt djur men något är det ju som inte stämmer. Det är som om han är bred från bog till bog men "för kort" från bogspännet till manken vilket gör halsringningen för stor i ena storleken och för tajt i den mindre?

Han hade ett Bucas smartex och det satt nog trevligt men han använde det bara enstaka gånger för jag gillade inte fleecefodret. Och lite samma problem där, han är mitt emellan 140 och 145.
Nu har de ju kommit med select och nya atlantic så kan kanske vara värt att testa. Men de gör ingenting med Halvhals.

Och jag är så kär i HWs V-knäppning som lämnar halsen i fred. Han har ganska lågt ansatt hals,det var anledningen till att han fick HW från början.
 
@Ace så trist 😞
Det låter som din häst någonstans faller lite utanför vad som annars passar oftast på hästarna ang täckesmärkena i fråga.

Har tyvärr inga tips bortsett från tidigare reflektioner . Hoppas du hittar ngt som passar ändå ! 😄
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Har du provat Amigo då? De tycker jag är mitt i mellan Rambo och Rhino i bogstorlek och har en lite annan passform.
 
Rhino är tightast i halsen, passar på taniga bogar med smalare hals och kropp. Inte så djupa.
Rambo upplevde jag som också rätt åtsittande i halsen men djupa på sidorna. Amigo-varianterna är rymligare på alla ledder - mer utrymme i halsen och djupare på sidorna. Dilemma, om rygglängden är rätt.
Wug är snävare i halsen.

Köp bara till en bogplatta, till de täcken som har T-spänne så löser du möjligen problemet.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Shires har täcke 100gr med halvhals.
På min breda häst jag hade var rihno145 för tighta, rambo 140 för brett och kasade bak/på snedden men shires 145 satt perfekt.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Mätte honom idag igen och han är strl 140 i både Horsewares och Bucas måttabell.

Jag kikar lite på att testa premier Equine men de använder ett lite annorlunda mått så får dra fram måttbandet igen imorgon.

På min häst funkar inte HW något vidare. Däremot ligger Bucas bra på honom!
Pratade med en stallkompis som har bucas och hon var väldigt missnöjd med deras nya, select. Gick sönder mest hela tiden tydligen. I sömmar och kantband osv. Så det lät ju inte så kul.

Har du provat Amigo då? De tycker jag är mitt i mellan Rambo och Rhino i bogstorlek och har en lite annan passform.
Jag ska testa kompisens Amigo men har flera vänner som varit missnöjda med vattentätheten på dem och det är väldigt viktigt för mig att pålle inte går och är småfuktig.
 
Rhino är tightast i halsen, passar på taniga bogar med smalare hals och kropp. Inte så djupa.
Rambo upplevde jag som också rätt åtsittande i halsen men djupa på sidorna. Amigo-varianterna är rymligare på alla ledder - mer utrymme i halsen och djupare på sidorna. Dilemma, om rygglängden är rätt.
Wug är snävare i halsen.

Köp bara till en bogplatta, till de täcken som har T-spänne så löser du möjligen problemet.
Inga T-spännen på några av mina täcken dessvärre. Jag har testat att sätta en bit snöre i bogspännet för att bredda det och det ser bättre ut men skaver på bogen likt förbannat.
 
Mätte honom idag igen och han är strl 140 i både Horsewares och Bucas måttabell.

Jag kikar lite på att testa premier Equine men de använder ett lite annorlunda mått så får dra fram måttbandet igen imorgon.


Pratade med en stallkompis som har bucas och hon var väldigt missnöjd med deras nya, select. Gick sönder mest hela tiden tydligen. I sömmar och kantband osv. Så det lät ju inte så kul.


Jag ska testa kompisens Amigo men har flera vänner som varit missnöjda med vattentätheten på dem och det är väldigt viktigt för mig att pålle inte går och är småfuktig.
Jaha, vad trist. Just Select har jag ingen erfarenhet av. Har Irish Turnout och Freedom Turnout som jag är MYCKET nöjd med. Bra passform och hållbarhet.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Inga T-spännen på några av mina täcken dessvärre. Jag har testat att sätta en bit snöre i bogspännet för att bredda det och det ser bättre ut men skaver på bogen likt förbannat.
Har ingen bra lösning på hur man förlänger v-frontspännen på ett bra sätt, har också försökt.
 
Är det någon som testat Masta?

Shires Halvhalstäcken ser ut att sitta så högt framtill, hur ska hästen kunna beta bekvämt?
 
Är det någon som testat Masta?

Shires Halvhalstäcken ser ut att sitta så högt framtill, hur ska hästen kunna beta bekvämt?

Jag tror generellt du får oerhörda problem att hitta täcke, om du har problem med hur passformen på täckena i grunden passar hästen och utöver det letar halstäcken samtidigt ...
 
Köpt amigo Wug täcken åt mina. De är iför sig vintertäcken men tror de ska finnas i regn också!

ofodrade Amigo med halvhals har tyvärr inte lanserats alls i Sverige sedan det kom.

Vet inte om det finns på HW Ireland alls heller men det kan ju vara värt att isf kolla där ?

Edit : det verkar nu faktiskt säljas äntligen även här när jag nu kollade för uppdatering . (Varit många år som ofodrade Amigo wug inte sålts i Sverige ) .
 
Jag tror generellt du får oerhörda problem att hitta täcke, om du har problem med hur passformen på täckena i grunden passar hästen och utöver det letar halstäcken samtidigt ...
Anledningen att jag letar Halvhals är ju just för att de med vanlig skärning jag provat skär in i manken samt regnar in i bogen så pålle blir plaskvåt vilket då inte hjälper bogskavet.
Finns ett täcke med normal skärning som passar så är jag inte den som är den.
 

Liknande trådar

Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 091
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp