Horsewaretäcken, vilken modell är värd att lägga pengar på.

bambi82

Trådstartare
Är ett stort fan av horsewares täcken. Gillar passformen, tycker att dom är typ dom enda jag provat som håller vätan ute och hållbarheten... trodde jag.
Har tidigare mest köpt Rambo förutom till ponnyn och något enstaka rhino och amigo mer som extratäcke.
Men nu i höstas bestämde jag mig iaf att prova och köpa varsitt amigo bravo, Rambo har ju blivit så dyra så kändes inte försvarligt att köpa 5 st på en gång.
Blev varsitt Bravo, har nu använt 3 av dom 2 månader ungefär, dom andra två använder sina Rambo. Iaf så har två av tre täcken gått sönder. Är inta van vid det rambotäcket har jag fått byta ut för att jag vill ha ny färg eller för att dom nya modellerna har bättre passform.
Efter mycket snack kommer nu min fråga är Amigo bravo bara skit? Ska jag köpa Rambo istället eller är det kanske värt att prova rhino?
 
Är ett stort fan av horsewares täcken. Gillar passformen, tycker att dom är typ dom enda jag provat som håller vätan ute och hållbarheten... trodde jag.
Har tidigare mest köpt Rambo förutom till ponnyn och något enstaka rhino och amigo mer som extratäcke.
Men nu i höstas bestämde jag mig iaf att prova och köpa varsitt amigo bravo, Rambo har ju blivit så dyra så kändes inte försvarligt att köpa 5 st på en gång.
Blev varsitt Bravo, har nu använt 3 av dom 2 månader ungefär, dom andra två använder sina Rambo. Iaf så har två av tre täcken gått sönder. Är inta van vid det rambotäcket har jag fått byta ut för att jag vill ha ny färg eller för att dom nya modellerna har bättre passform.
Efter mycket snack kommer nu min fråga är Amigo bravo bara skit? Ska jag köpa Rambo istället eller är det kanske värt att prova rhino?

Jag har gått ifrån de billigare horseware täckena och köper bara premiere equine nu. Mkt billigare och bättre, hela 1680D. Vad synd att du inte frågade tidigare för de hade 35% rea på Black friday nyss.

Men du får nog köpa Rambo igen då.
 
Jag har gått ifrån de billigare horseware täckena och köper bara premiere equine nu. Mkt billigare och bättre, hela 1680D. Vad synd att du inte frågade tidigare för de hade 35% rea på Black friday nyss.

Men du får nog köpa Rambo igen då.
Var köper du dom? Finns svensk återförsäljare?
 
@bambi82 i min erf går alla inkl Rambo och Rhino sönder om det är yttre förhållanden som extremt bitiga hästar med i ekvationen.
Jag har f.ö bortom det haft Bravo serien i 12+ år nu har hur mycket som helst ur den serien och de går aldrig sönder om hästkompisar i hagen inte är täckesbitare . Men ja - är de det går de flesta täcken sönder .
 
De dyraste täckena från Horseware, Bucas och Premier Equine är i Ballistiskt nylon. Det tyget togs fram för att stoppa granatsplitter.

1000D Ballistiskt nylon står emot mer än till exempel 1200D polyester som är i Amigo Bravo. Denier är ett mått på trådtäthet. Fler trådar mer slitstarkt. Men fler sämre trådar är inte automatiskt bättre än färre bra trådar. Materialet spelar alltså roll, inte bara antalet Denier.

Har man täckesmarodörer är det Ballistiskt nylon som gäller om det ska hålla.
 
Är ett stort fan av horsewares täcken. Gillar passformen, tycker att dom är typ dom enda jag provat som håller vätan ute och hållbarheten... trodde jag.
Har tidigare mest köpt Rambo förutom till ponnyn och något enstaka rhino och amigo mer som extratäcke.
Men nu i höstas bestämde jag mig iaf att prova och köpa varsitt amigo bravo, Rambo har ju blivit så dyra så kändes inte försvarligt att köpa 5 st på en gång.
Blev varsitt Bravo, har nu använt 3 av dom 2 månader ungefär, dom andra två använder sina Rambo. Iaf så har två av tre täcken gått sönder. Är inta van vid det rambotäcket har jag fått byta ut för att jag vill ha ny färg eller för att dom nya modellerna har bättre passform.
Efter mycket snack kommer nu min fråga är Amigo bravo bara skit? Ska jag köpa Rambo istället eller är det kanske värt att prova rhino?
Bravo funkar här. Men yttertyget är ju tunnare. Så med bitigs hästar eller sådana som gärna kliar sig på till exempel lite vassare grenar går de nog sönder lättare?
 
Har övergått till Premiere Equine och är så nöjd!! Hade tidigare nästan uteslutande Horseware och främst Rambo men tycker de blivit oskäligt dyra och upplever inte att de håller samma kvalitet längre.

Köper mina PE från Ängelholm, finns en svensk ÅF där.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Har både Amigo, Rambo och Premier Equine. Har haft vissa PE täcken i säkert 4-5 år nu. De enda täckena som håller för en riktig täckesmarodör som gärna tuggade till och med på insidan av sitt egna täcke som 4 åring. Använder dom horseware täckena jag har men köper inga nya. Tycker ej dom är värda sitt pris.
 
Fast det är supersmidigt att beställa från England , tog ca en vecka att få mina under Black friday och då bad dom ändå om ursäkt. Eller du kanske menade efter Brexit?

Ja, tänkte att dom finns ju i Sverige också. Men tydligen gjorde dom ju inte det mer än på bild :cool:
 
  • Haha
Reactions: fio
Är ett stort fan av horsewares täcken. Gillar passformen, tycker att dom är typ dom enda jag provat som håller vätan ute och hållbarheten... trodde jag.
Har tidigare mest köpt Rambo förutom till ponnyn och något enstaka rhino och amigo mer som extratäcke.
Men nu i höstas bestämde jag mig iaf att prova och köpa varsitt amigo bravo, Rambo har ju blivit så dyra så kändes inte försvarligt att köpa 5 st på en gång.
Blev varsitt Bravo, har nu använt 3 av dom 2 månader ungefär, dom andra två använder sina Rambo. Iaf så har två av tre täcken gått sönder. Är inta van vid det rambotäcket har jag fått byta ut för att jag vill ha ny färg eller för att dom nya modellerna har bättre passform.
Efter mycket snack kommer nu min fråga är Amigo bravo bara skit? Ska jag köpa Rambo istället eller är det kanske värt att prova rhino?

Jag har bytt till Horseware för att jag tyckte att dom satt bättre över bogarna på mina araber. Men nu har unghästen haft sönder två Amigotäcken på rad. Ena gången har en gjord gått av och andra gången ena sidan av spännet fram, om du förstår vad jag menar. Båda gångerna har det verkat som att "tygplattorna" har varit dåligt påsydda och har bara lossnat alldeles för lätt. Och inte går det att köpa "reservdelar" heller.

Visst springer han o brallar ibland men jag tycker ändå att ett märke som utger sig för att vara kvalité ska kunna hålla för att en unghäst springer o busar. Har tidigare haft både Börjes och Weatherbeeta på honom och inget av dom gick sönder. Så nej jag är inte imponerad.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
1 784
Senast: blayenka
·
Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
858
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 374
Senast: Ace
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 779
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp