Horsewaretäcken, vilken modell är värd att lägga pengar på.

Ni som har PE täckena, hur breda är de i halsen och bogen jämfört med rambotäckena?

Jag har buster o de är likvärdiga. De med hals sitter jättebra, de utan/med halvhals lite sämre än rambo tyvärr. Men kvalitén går inte att jämföra så har man problem med hållbarheten så ska man inte köpa rambo.
 
Jag har buster o de är likvärdiga. De med hals sitter jättebra, de utan/med halvhals lite sämre än rambo tyvärr. Men kvalitén går inte att jämföra så har man problem med hållbarheten så ska man inte köpa rambo.
Rambo tycker jag håller bra. Där lyckas han bara dra av kantbanden, men de är lite för små i bogen. Jag köpte hansbo istället för att få bogvecken åt honom, men då blir de för små i halsen och tyget håller ju inte alls.

Så hållbart och stort i hals och bog är vad jag är på jakt efter.
 
Rambo tycker jag håller bra. Där lyckas han bara dra av kantbanden, men de är lite för små i bogen. Jag köpte hansbo istället för att få bogvecken åt honom, men då blir de för små i halsen och tyget håller ju inte alls.

Så hållbart och stort i hals och bog är vad jag är på jakt efter.

Jag upplever PE som rymligare. De har två lägen för bogspännet o jag använder innersta och det jag saknar från Rambo är den där lite tajtare passformen högre upp om du förstå? 😅 PE hänger lättare mer i bogen pga större upplever jag. Så jag hade nog vågat testa om jag var du.
 
Juste, jag har för mig jag fick gå ner en strl i PE. Sök på mina gamla inlägg så har jag för mig jag gjorde någon jämförelse.
 
Har faktiskt precis nu beställt ett PE Buster Hardy med halvhals, ska bli spännande att få hem och prova!
 
Ni som har PE täckena, hur breda är de i halsen och bogen jämfört med rambotäckena?

Vet inte hur just Rambo är men min grå är riktigt rejält bred i bogen och har 6.9 i storlek dvs typ 155 och jag har spännena på innersta. Fuxen är mindre och har 6.6 dvs typ145 oxå på innersta och kanske ngt stort.
 
Jag upplever PE som rymligare. De har två lägen för bogspännet o jag använder innersta och det jag saknar från Rambo är den där lite tajtare passformen högre upp om du förstå? 😅 PE hänger lättare mer i bogen pga större upplever jag. Så jag hade nog vågat testa om jag var du.
Det låter ju bra. Det är precis den passformen jag vill ha. Jag har en lusitano så han har ju rejält med hals att få plats med.
 
Jag har ett horseware rhino wug med halvhals till min nätta ponny. Har aldrig varit så nöjd med ett täcke, sitter som en smäck, inte en skråma någonstans (går i flock) och trots att det är ett tjockt vintetäcke (250-300g) så är det aldrig tungt, inte ens när det är blött. Väldigt lätt att bära och känns behagligt för hästen.
Kan tänka mig att det just är för riktigt klena hästar, mitt går inte att justera i bogen vilket såklart är en nackdel. Tror inte man ens får igen knäppningen om man har en grövre häst :)
 
@pilmen ja Rhino wug är jättenätta i passformen, och har man dessutom en lite lågställd häst blir skärningen /knäppningen vid bogen både för tight och hög.
 
Hur funkar det med storlek på Premier equine? Jag är ju sämst på att "översätta" från " till svensk storlek. Funderar på att komplettera med ett halstäcke till welshen som har 110 i horseware, är PE likvärdiga i storlek eller större?

I övrigt är jag ett stort HW-fan, men köper helst bara Rambo och de har blivit fruktansvärt dyra.
 
Hur funkar det med storlek på Premier equine? Jag är ju sämst på att "översätta" från " till svensk storlek. Funderar på att komplettera med ett halstäcke till welshen som har 110 i horseware, är PE likvärdiga i storlek eller större?

I övrigt är jag ett stort HW-fan, men köper helst bara Rambo och de har blivit fruktansvärt dyra.
Min har 145, jag tycker de är rätt normala i storleken. De har en ganska generös halsringning dock. Jag upplever de även som lite längre på sidorna, vilket i mitt fall bara är bra.
 
Jag har buster o de är likvärdiga. De med hals sitter jättebra, de utan/med halvhals lite sämre än rambo tyvärr. Men kvalitén går inte att jämföra så har man problem med hållbarheten så ska man inte köpa rambo.
Jag förstår det som att du haft dina ett par år? Håller de tätt bra fortfarande?

På deras hemsida verkar folk tycka att de är jättestora? Det får gärna vara långt på sidorna men hur är halsöppningen och rygglängden?

Vi ska köpa ett täcke till sambons medryttarhäst och jag funderar på att testa PE men räcker det med Buster, eller ska man slå till på Titan? Hästen är hög i rang och blir inte tuggad på så det är att det är vattentätt som är viktigt. Hästen är 173 hög, normalbyggd och har normalt 155 men Rambo optimo 155 var för stort.

Det jag älskar med Rambo är att de är täta och torkar fort även flera år gamla till skillnad från stallkompisens Höökstäcken, hon har tre som hon varierar mellan för att det tar flera dagar för de att torka upp.
 
Jag förstår det som att du haft dina ett par år? Håller de tätt bra fortfarande?

På deras hemsida verkar folk tycka att de är jättestora? Det får gärna vara långt på sidorna men hur är halsöppningen och rygglängden?

Vi ska köpa ett täcke till sambons medryttarhäst och jag funderar på att testa PE men räcker det med Buster, eller ska man slå till på Titan? Hästen är hög i rang och blir inte tuggad på så det är att det är vattentätt som är viktigt. Hästen är 173 hög, normalbyggd och har normalt 155 men Rambo optimo 155 var för stort.

Det jag älskar med Rambo är att de är täta och torkar fort även flera år gamla till skillnad från stallkompisens Höökstäcken, hon har tre som hon varierar mellan för att det tar flera dagar för de att torka upp.

Använde dem ett par år, inte denna o förra vintern (pga hästen fryser inte längre bara). Då var de superbra, höll alltid tätt.

Långa på sidorna och skyddar mycket bra mot vind. Lite större halsöppning som hänger lite mer än Rambo (det sämsta). Lite längre i ryggen. Jag får gå ner en storlek (mäter alltid i de engelska storlekarna) mot Rambo och ändå känns PE som att de skyddar lite mer. Har bara Titan förutom ev det med halvhals (den tycker jag inte sitter lika bra som de med fast hals resp vanlig halsöppning.
 
Jag förstår det som att du haft dina ett par år? Håller de tätt bra fortfarande?

På deras hemsida verkar folk tycka att de är jättestora? Det får gärna vara långt på sidorna men hur är halsöppningen och rygglängden?

Vi ska köpa ett täcke till sambons medryttarhäst och jag funderar på att testa PE men räcker det med Buster, eller ska man slå till på Titan? Hästen är hög i rang och blir inte tuggad på så det är att det är vattentätt som är viktigt. Hästen är 173 hög, normalbyggd och har normalt 155 men Rambo optimo 155 var för stort.

Det jag älskar med Rambo är att de är täta och torkar fort även flera år gamla till skillnad från stallkompisens Höökstäcken, hon har tre som hon varierar mellan för att det tar flera dagar för de att torka upp.
Har Buster, tycker det är hållbart, har fått lite revor men inga direkta hål. Haft mitt i tre år, impregnerat det efter tvätt 1 gång, håller fortfarande tätt. Är ett 100 g och torkar på en natt i varm sadelkammare.
 
  • Gilla
Reactions: Ace

Liknande trådar

Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
1 804
Senast: blayenka
·
Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
864
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 406
Senast: Ace
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 785
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp