Host host men inte varje dag

Shaggy

Trådstartare
Novan började hosta för ungefär 3 veckor sedan. Hon hostade både i stallet och vid riding. Jag försökte att minska mängden hostningar genom att blöta allt foder (det hon får inne) och att bli ännu mer pedantisk med mockningen. Jag försökte också flytta henne alternativit hålla mig utanför stallet då hö slängdes ner (hönedkastet utanför hennes box). Dessa åtgärder gjorde att hostan försvann på två dar :).
Tyvärr har hostan kommit tillbaka. Hon har tagit det lugnt ett par veckor nu pga av en skada och när jag nu har satt igång henne ordentligt så har hon börjat hosta vid ridningen :(. Iförrgår hostade hon 5 ggr vid ridningen. Kan hostningen ha berott på att en tjej stack åt henne en tuss med torrt hö precis innan vi gick ut i ridhuset? men hon får ju torrt hö även vid lunchfodringen och så snyter hon alltid till sig en tuss då vi går förbi höhögen i gången (jag vet den borde inte ligga där).
Igår ringde jag vet och försökte få lite råd och dom ville komma ut och titta, tyvärr satt jag i möte den tid dom kunde komma så jag fick skjuta på det (vet alltså). Igår longerade jag lite och då hostade hon inte alls. Hur gör jag ska jag säga till vet att det inte är någon ide att komma (ska tillläggas att det troligen är den sämsta vet:en) eller kan dom se något även om hon inte hostar just nu. De hostningar hon ger ifrån sig är inte bara ett litet host utan de kommer verkligen djupt nerifrån :cry:.
 
Det finns recept fritt på apoteket till häst. Jag tror det heter Bisolvon är inte säker.
Vi hade det till vårt sto förra året. Man ger det i ca 14 dagar. Är det inget allvarligt brukar det ge me sig. Blir det värre ringer man. Det funkar bra .
Det är nog en sådan tid med hosta .Vår fölis är lite hostig och snuva. Testa innan du ringer.
Men kolla temp om hon har hög feber då måste du ringa.
Eller om det kommer gult slem.
 
Host host känner jag igen... min häst har hostat lite till å från en längre tid nu.
Förklaring? Förkylning.

Första gången vi var hos veterinären (pga hältutredning) i januari tittade de ner i luftvägarna (atroskopi el vad heter det??) och såg dels att slemhinnorna var irriterade och dels att hon hade slem. Fick slemlösande som hon åt.
I februari var vi där igen (återbesök pga hälta) och eftersom hon fortfarande hostade lite då och då, inte alla dagar, kollade de i hennes luftvägar igen och nu var det mkt bättre, men en del slem kvar.
Jag fick mer slemlösande och förklarat att när hästarna vilar/tar d väldigt lugnt så har de svårt att få upp slemmet när de hostar. De behöver "springa" lite och hosta upp skiten. Det kanske är det din häst gör? Isf är det ju bara BRA att hon hostar när du rider!

Jag var iaf på återbesök igen nu för ca 3 veckor sedan och plötsligt blödde min dam näsblod i transporten på vägen till kliniken och de tog ett nytt blodprov där (gjorde de första besöket också, men ingen aktiv infektion då, utan då trodde de slemmet och irritationen fanns kvar från en gammal förkylning) som visade på en REJÄL infektion! Pållan var jätteförkyld :( Så nu har hon käkat massa mer medicin och är piggare -men hostan har inte gett med sig helt än.

Med andra ord, sånt där slem är jäkligt segt!! :mad:
Jag hade nog åkt in och tagit ett blodprov och kollat luftvägarna på hästen, så hon kan få medicin om hon behöver det! Hostar hon på mornarna?

Hoppas det ger med sig :)
 
Vet kom ut idag (det var en vettig vet :)). Hon frågade om temp, snorig osv. Novan har ingen temp och har inte varit snorig överhuvudtaget hon är dessutom oförskämt pigg (iallafall då hon hostat ur sig). Vet lyssnade på henne och hörde ingenting, vi provade att springa lite fortfarande ingenting. Vi provade då att longera, resultat jippi jag får springa hon drog järnet och hon som brukar lyssna så bra ville inte stanna när vet skulle lyssna igen :bump:. Det hördes fortfarande ingenting eller kanske liiite. Vet tyckte att eftersom hon hostat så länge så kan det ändå sitta nåt i lungorna så hon skrev ut ventipulmin pga att hon hållit på och hostat så länge.
Jag är nog en jäkligt överbeskyddande hästägare ;)
 
Nej, du är inte överbeskyddande! Hosta SKA ALLTID tas på allvar, det kan gå snabbt som ögat att de utvecklar (kronisk) bronkit. Om problemen fortsätter tycker jag du ska åka o kolla hästen med endoskopi (= kamera via slang ner i lungorna) på en klinik.

Lycka till!
 
Min häst hostade i över en månad vid anstängning. Då åkte jag till kliniken och de tittade ner i svalget på henne och tog ett prov. Det visade sig att hon hade en streptokockinfektion så jag fick spruta henne med penicillin en vecka sedan blev hon av med hostan.

Som ako skrev, det kan bli kroniskt om man inte behandlar det i tid så håll ett öga på det.
 
Nu börjar jag snart gråta eller rättare sagt jag har redan börjat :cry:.
Igår när jag red så började hon hosta efter två varv i traven. Hon blev flåsig tvärnitade och hostade ca 6-7 ggr :cry:. Fortsatte rida och hon gick kanon bra :love:. Helt plötsligt stannade hon och flåsade som en blåsbälg. Huvet hängde och hon såg helt förstörd ut :cry: :cry:. Jag kastade mig av och gick med henne och hon blev normal ganska snabbt. Gick ganska länge med henne innan jag tog in henne i stallet till kvällshöt. Igår red jag seriöst (vi brukar leka) men inte särskilt hårt och absolut inte länge höll jag på i mer än 25 minuter skulle jag bli förvånad. Hon har alltid haft en otrolig kondition (har aldrig lyckats rida henne trött) tom. efter tremånaders vila så orkade hon springa hur långt som helst (tror jag ;) jag pressade henne inte då precis).
Hon har fortfarande ingen feber (37,6 i morse hon har ofta 37,9 på morgonen före mat och är då helt frisk), inget näsflöde (helt torr i näsborrarna i morse) och ser allmänt PIGG ut. Hon ser ut och uppträder (utom vid ridningen) som hälsan själv och tittar med pigga glada ögon, och en hållning som skvallrar om att jag mår bra, på en och säger tjoho matte kan vi inte hitta på nåt :love: :bump:.
Märkte ni som fått dom här infektionerna någonting på era hästar, förutom hosta? Jag tänker ringa den vet som var ute igår senare idag men vill ha fler uppslag innan dess.
Undrar också varför reagerar inte på hostprovokation och varför märks det hon ingeting vid longering när hon blir hostig efter två varv i trav vid ridning. Kan det bero på att man "kröker" ihop henne vid ridningen (missförst mig rätt tack) :confused: :confused:.
Många tankar mycket ostrukturerat men hoppas någon försår vad som står och orkar komma med ider :bow:
 
Lugn i stormen! Det är absolut inte försent att behandla, men det är inte bra om de går obehandlade i flera månader. Kontakta veterinär du, men det är ingen jättepanik. Har du någon klinik i närheten.

Och svar nej, jag märkte inget annat än just hostan. Jag var tom med på hopplektioner och hon var pigg och glad.

Det är bra att du är en observant hästägare tycker jag.
 
Har pratat med vet nu. Hon tyckte att jag skulle försöka med ventipulminet och låta henne vila i ca en vecka. Om en vecka skulle jag kolla om hon fortfarande reagerar likadant och då ringa igen för att ta ett blodprov för att kolla infektionsbild.
 
Nu är jag ingen expert, men jag tycker det låter lite underligt att börja med ventipulmin :confused: Det är ju sådant man ger till hästar med kronisk bronkit. Varför förutsätta att det är det?

Nu har jag iofs inte så stort förtroende för distriktsveterinärer :o men jag hade nog ringt en hästklinik och frågat. Det kostar ju inget.
 
Kolla stallmiljön så luften är bra, har du möjlighet så låt något fönster nära boxen stå öppet dygnet runt.
Är höet bra? Inget mögel eller damm?

Mer utevistelse?
 
Såja, såja! Gråt inte! Tycker dock att du ska se till att få en kliniktid, för det låter snarare som bronkit än en vanlig infektion. Just det att hon inte har feber tyder absolut på det. Åk och kolla på klinik så fort du kan!

Kan dock trösta dig med att de allra flesta bronkithästar kan må utmärkt och fungera ypperligt om man bara sköter dem med hänsyn till deras sjukdom. Jag red fälttävlan på min symptomfrie bronkithäst utan problem, och det apploderades av vet som tyckte det bästa jag kunde göra var att hålla honom i den konditionen.

Men, som sagt, strunta i "Ventipulminveterinären" o åk o få hästen ordentligt undersökt så fort du bara kan. Se till att hon går ute mkt och att inte fodret dammar, rid inte på dammig ridbana/ridhus etc.

Lycka till!
 
Ventilpulminet kan ÖKA hostan initialt, de får äntligen en chans att få upp slemmet och då hostar de mer. Det är då bara av godo, och ett tecken på att de får upp och blir av med slemmet.

jag skulle longera henne så hon får springa och har en chans att få upp det, och faktiskt avvakta den vecka veterinären sa.

Om det är bronkit eller ej går inte att säga, men ventipulmin används flitigt på bronkithästar så det är inte fel ur den synpunkten heller.

Dock, bered dig på att i värsta fall få byta stall :crazy: Det stallet du står i låter inte direkt bra för en hosthäst och man kan trycka i dem medicin tills de blir blå om grundorsaken finns kvar.

Fölis fick lunginflammation vid tre veckors ålder och en rejäl luftvägsinfektion vid 3 månaders ålder. Båda behandlades med ganska aggresiv antibiotika och sulfa. Dock så slutade hon inte hosta efter den andra. äckelsnoret försvann och hostningarna minskade, men trots slemlösande så hotade hon fortfarande, fast infektionen var borta. Vet konstaterade att varje gång de får en luftvägsinfektion så får de små små skador på vävnaden (hetter nåt speciellt, alveolerna, aveolerna?? Nåja, sak samma) som tar tiiiid att läka. Och att det är en superb inkörsport för bronkit. Och han påalade hur viktigt det dels var att vi behandlat infektionen i tid, men också hur viktigt det var att jag nu efteråt erbjöd henne en så dammfri miljö som möjligt för att minska risken att hon som en följd av infektionerna skulle utveckla bronkit.

Hon gick ute MINST 12 h per dag, stod i kallstall med 14 meter i takhöjd etc, dvs ganska snällt ur allergi/dammsynpunkt ändå. Men hostade, ffa när hon sprang men även inne med ibland.

Jag bytte halmen mot spån i ALLA boxar och det hjälpte lite. Men för att bli av med det sista fick jag ställa alla hästar på hösilage inne (ute åt de hö). DÅ slutade hon hosta (och har aldrig hostat sen dess).

Men det är viktigt att man inte bara ändrar hästens box utan HELA stallmiljön. Om du så byter till spån, så halmar boxgrannarna halm så retar det din häst ändå. Samma sak med hö etc. Tyvärr... =/

(idag kan min dam både stå på halm och äta hö utan att hosta en endaste host, hade t ex inga problem på kliniken. Däremot föredrar jag spån eg, och föredrar hösilage så det är kvar)
 
Till alla
Det jag tycker är konstigt är att hon inte reagerar på hostprovaktion, att det inte hörs nånting vid undersökning av lungorna, att hon inte hostar vid longering (i full fräs) och att hon inte hostar i stallet utan enbart vid ridnig och då efter två varv trav på volten :confused:. Dessutom blev jag förvånad över att hon blev flåsig så snabbt som hon blev i förrgår, har haft med andra hosthästar o göra (det var ett riktigt hosthäst stall, Novan har aldrig varit i det stallet) och då hostade dom i början av passet och sen var det bra med det. Dessa hästar hostade mindre än Novan gör nu och där hördes det rejält på lungorna på dom dessa hästar hade heller inga problem med konditionen. Novan börjar med att hosta mycket och sedan slutar hon för att efter en tid börja hosta mycket igen och då dessutom ha tappat kondition :confused:.
Jag ska ta och ringa ATG idag för att få deras syn på saken.
 
Att hon harbörja hosta kan bero på att:Någon kan ha sopat i stallet när hon har vart inne,Är takhöjden över 2 meter eller blöter du höet?
 
Jag har nu diskuterat med veterinär på ATG i Karlstad och vet sa ungefär att det är inte fel att vänta och det är inte fel att komma in och göra endoskopi (heter det så) och EKG. Kändes som om vet ville se hästen så jag bestämde mig snabbt för att beställa tid, fick tid redan på måndag :bow:. Ska väl erkänna att jag även beställde tid för min skull, för även om ventipulminet fungerar så skulle jag oroa ihjäl mig för att det kan vara ett värre fel :smirk:. Så på måndag ska jag och en kompis lasta åkovillig häst (sucka).
 
Så hade jag nog själv gjort också. Det kostar kanske en slant, men hellre det än att hästen dras med hostelände resten av livet.

Det är alltid nyttigt med lite lastträning ;)
 
Inlägget var inte till mig, utan till Shaggy, va ;) ? Min hosthäst har ju varit symptomfri i 6 år...

O just det ja; det är "alveoler" det heter.

Tjohej
 
När jag nu funderar tillbaka några veckor (även innan hostan började) så finns det endel småsaker som kan ha visat att nåt är fel. Det kan också vara så att det inte har med det här att göra.
Några exempel. Hon har varit svår att få igenom ridhusdörren. Detta kan ju bero på att hon inte mår bra men det kan också bero på att hon tycker ridhusdörrren är lite äcklig. Hon blev helt plötsligt segare att rida än tidigare, det kan ju bero på att hon har varit trött men det kan också bero på att hon är seg och tråkig att rida sommartid (och när sommaren börjar det är väl egentligen en defenitionsfråga ;)). De sista vändorna jag red nu innan hon blev såhär överdrivat trött så blev hon lite svettig. Inget onormalt men grejen är den att hon inte har blivit svettig när jag ridit förutom då det varit mycket varmt ute.
Kände ett tag igår att jag var löjlig som beställde tid men när jag kommit på dom här grejerna (och framförallt det här med svetten) så känns det väldigt skönt att jag beställde tiden.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 991
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 654
Hästvård Hej alla hästsjukdomskunniga! Jag skulle behöva bolla lite med er. Bakgrund: I stallet där min foderhäst står har det gått en envis...
Svar
3
· Visningar
1 315
Hästvård När jag stallade in min häst efter 3 mån ute så började hon hosta efter 3 nätter. Jag hade ströat med torv då min leverantör hade...
Svar
17
· Visningar
2 165
Senast: Flathill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp