Bukefalos 28 år!

Hosta och bukandning

Coop

Trådstartare
Har en häst som hostar. Har behandlats en period med fabrol och något kortison minns inte vad det hette. Detta hjälpte lite si och så. Vi har idag påbörjat en ny behandling med kortisonet och vet frågade då vi ringde om hästen bukandades. Jag hade då inte tänkt på det mer än att hästen verkar ansträngd med mycket vidgade näsborrar när man kör henne. Men jag tittade på henne idag och hon andas med buken vad jag tror.

Vad innebär det eftersom vet frågade om det? Tänkte ringa igen i morgon och fråga om vi inte ska ta fabrolen också.
 
Sv: Hosta och bukandning

Att hästen bukandas betyder att de har svårt att andas "vanligt" så det tar till buken för att pressa ut luften.

Går hästen ute dygnet runt? Det är väldigt viktigt för hosthästar att få friskt luft så mycket som möjligt och inte utsättas för damm med mera.

Bronkit är ingen rolig sjukdom. :( Men med bra miljö kan hästen bli symtomfri och fortsätta må bra.

Ska även finnas några alger (carageen) som ska hjälpa säger de flesta. Jag ska själv testa det nu eller till hästen hade jag tänkt.

Lycka till!
 
Sv: Hosta och bukandning

Prova alger!!!! (carrageen). Vi har det till vår häst och har funkat kanon!!!! Messa gärna om du har några frågor!
 
Sv: Hosta och bukandning

Tack till er båda för era svar!:bow: Tänk vad man lär sig nya saker hela tiden, det är så kul. (inte att hästen är sjuk förståss men man lär sig massor då med)

Hästen går på lösdrift och är sällan inne i stallet. Går på spån just nu men ska i och med högtryckstvätt av stallet snart byta till torv. Blöter upp höet till henne men ska till hösten byta till hösilage.

Tänkte prova carrgenalgerna men så visade det sig att de har semsterstängt på algbörje:mad: och öppnar den 24/7 igen. Ska ringa och beställa algerna då. Måste ändå beställa de vanliga algerna som jag ger till min andra häst för eksem.

Tack igen!
 
Sv: Hosta och bukandning

Hej har ett kallblod som fick kronisk bronkit,hon blev först behandlad med det vanliga,men det hjälpte inte så vi pröva carragen och bytte till torv och hösilage och hon är idag symyomfri! Hurra för carragen,dom blir lite sämre i början när man ger dom det ,men det är pga att slemmet lossnar,bara att fortsätta.Fungerar verkligen!!:banana:
 
Sv: Hosta och bukandning

mitt råd till dig är att redan under behandlingen byta till hösilage, så att hästen får alla chanser att bli bra, annars kan hästen bli dålig igen mellan behandling och det att du bytt hö och då står där och måste behandla om igen, och igen... om den ens blir bra. höet för en hosthäst är det absolut viktigaste att hålla koll på näst efter friskluft enligt egna erfarenheter. Spelar ingen roll om torrhöet är av toppenkvalitet, är hästen känslig så är den och då är det hösilage/ensilage som gäller..:crazy:
 
Sv: Hosta och bukandning

har inte hästen varit inne på endoskopi o BAL-test? Skulle rekommendera en veterinärundersökning av detta slag innan tiden bara rinner iväg o du medicinerars med div alger osv. Då får du svar snabbt o din häst kan få adekvat behandling.
 
Sv: Hosta och bukandning

Kör hästen till ATG nu! Det hade jag gjort!

Ger du hästen hö?
 
Sv: Hosta och bukandning

Hej !
Min häst började också hosta för några veckor sedan och han andades tungt. Vetrinären trodde att han var allergisk mot förmodligen pollen. Han har nu ätit medicin i en vecka och han mår mycket bättre. Innan var han trött och flämtig men är betydligt piggare nu. Det kanske är samma tydligen ganska många hästar i år som reagerar mot pollen. :idea:
 
Sv: Hosta och bukandning

Hej
Det är kanske allergi mot pollen det har min häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
694
Senast: Murray
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 351
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 868
Senast: Ida94
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 725
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp