Hosta, på bete.

Cattis_E

Trådstartare
Min lilla E får man numera (nåja sen ett tag) klassa som hosthäst.
Det knepiga är när han får hostan.
Sedan ett par dagar har vi en hostperiod igen. Detta är i och för sig bara hans tredje riktiga hosta på 10 år.


Han är så gått som symptomfri större delen av året. Hostan kommer inte varje år men när den gör det, på sommaren när han är ute dygnet runt (med ett undantag men då hade vi ett parti torv med mögel i).
Veterinär har vid två tillfällen med några års mellanrum endoskoperat och inte hittat mer än lite slem och retade luftvägar.

En kur acetylcystein har hittills botat hostperiod era på ett par veckor, och jag hat även haft hemma för att kunna ge vid tidiga symptom. Som. Till exempel förra året när han bukandades en del men inte hostade. Då gav jag en kort kur med acetylcystein.

Symptomfri hela vintrarna. När han stod på stall såväl som lösdrift. Äter halm i ligghallen vintertid utan symptom.
Han rids inte på dammsuga banor på sommaren, tvärtom är jag väldigt ki kig med damm.
Äter ingen hö eller halm just nu.

Jag antar att det är något slags allergi, men mot vad?


Teorier någon?
Allergi mot kvalster eller svampsporer i jorden när den blir fuktig ett tag?

Klurar på om det finns något mer jag kan göra för att förebygga.
 
Ingen som hade några erfarenheter av liknande.

Och precis som de andra gångerna så ger hostan vika efter ungefär en vecka med slemlösande.

Jag önskar bara jag visste vad han reagerade (allergiskt?) på..
 

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 392
Senast: Capybara
·
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: Corax
·
Hästvård Mitt 8-åriga sto har det senaste året haft problem med hosta. Hon har behandlats med antibiotika och slemlösande två gånger. Blev bättre...
Svar
10
· Visningar
1 368
Senast: Fiorano
·
Anläggning Mitt första år med hästarna på lösdrift och det är nu -15C och oron har satt igång... Anledningen till att de står på lösdrift är...
Svar
9
· Visningar
1 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp