Hosta på boxvila

emptyrings

Trådstartare
Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och då, något jag aldrig har hört honom göra innan under det 1,5 år jag haft honom.

Jag kan inte utesluta en infektion antar jag, men han har inga andra symptom som feber, snorig eller liknande, så jag tänker att han helt enkelt inte tål stallmiljön/foder/strö när han står inne dygnet runt. Ingen annan häst hostar heller,

Jag tänker ringa den veterinär som opererade honom (och/eller den remitterande) och höra efter vad jag kan göra och hur jag kan prioritera boxvilan etc, om jag bör åka in/ ta prover etc. men eftersom det är helg nu tänker jag se om jag kan få något tips härifrån så länge.. de enda åtgärderna jag vidtagit än så länge är att jag blöter höet och lämnar korsdrag i stallet dagtid (tre dörrar öppna).

Min spontana tanke är att byta foder från det rätt dammiga höet (tyvärr, är inackorderad..) till Horsehage hösilage, tänker jag rätt? Sedan byta bort halmen mot något annat strö, men vilket? Har läst miljoner trådar om detta redan, men är osäker. Lutar åt spån eller halmpellets, men förutsättningen är att det går att slänga på samma stack som halmen. Sedan är frågan hur mycket hans egen boxmiljö hjälper i ett stall där alla andra står på halm och äter det dammiga höet... Han står i mitten av stallet och det där med att undvika att mocka/strö/sopa när hästarna står inne efterlevs ju i vanliga fall, men med en häst som 24 h om dygnet står inne? Alla mockar vid olika tider på dagen så det blir ju rätt mycket damm under en dag.

Jag kanske kan få honom flyttad närmre dörrarna? Utebox finns inte och är alltså inget alternativ (han blir galen om han är ensam också). Det är ett gammalt stall med sämre ventilation och två av dörrarna måste vara stängda "nattetid" (18.30-07.30) eftersom en person är rädd för drag på sin häst. Vid minusgrader måste alla dörrar och fönster hållas stängda så det hoppas jag vid gudarna inte att det blir.

Så vad gör jag? Hur "akut" måste jag handla för att tillståndet inte skall bli kroniskt (OM det är dammhosta)? Kanske är svårt att svara på, men jag tänker förstås på om jag har något att vinna på att utackordera honom resten av boxvilan till en dammreducerad miljö?
 
Min spontana reaktion är att han reagerar på ammoniak vid mockning, eller hostar han konstant även när det inte mockas?
 
Om hö´t är dammigt så är det inte tjänligt som foder. Där bryter ni mot djurskyddslagen och det är verkligen inte okej någonstans. Det är inte heller okej med dålig ventilation. Där bryter ni också mot djurskyddslagen.

Jag skulle gissa att det är en kombination av alltihop. Han har förmodligen haft ont av dammet i hö´t alltid men nu när han står inne dygnet runt så blir det droppen och hostan kommer. Risken om du låter honom stå kvar i ett stall med dammigt hö och dålig ventilation är att han utvecklar kvickdrag. Hur snabbt det går är omöjligt att säga för det är högst individuellt men en häst på ridskolan jag jobbade på fick det på några veckor. Han blev bättre efter intensiv behandling men krävde dammfri miljö resten av sitt liv och behandling då och då. Det räckte att någon sopade lite i stallet när han var inne så kom hostan tillbaka.

Att vattna hö´t ser bara bra ut för ögat. Det som händer när du vattnar är att möglet i hö´t exploderar i sin tillväxt och blir ännu sämre som föda än innan vattningen.

Om du inte kan flytta hästen till ett annat stall nu så ställ honom på torv och fixa eget grovfoder som inte är dammigt. Torv har så stora partiklar att de inte hamnar i lungorna och brukar därför fungera bra på hosthästar. Mycket bättre än halm eller kutterspån som har små dammpartiklar som går ner i lungorna. Torv binder också ammoniak mycket effektivt så att hans luftvägar slipper bli irriterade av det. Det brukar inte vara några problem att slänga torvblandad gödsel på gödselstan.

Upplys också gärna övriga i stallet och stallägaren att de bryter mot djurskyddslagen som utfodrar med otjänligt foder och har så dålig ventilation. Frågan är inte om det gör hästarna sjuka utan när de blir sjuka. Det är bara en tidsfråga.
 
Jag säger som tidigare talare, att troligen reagerar han på stallmiljön. Dina tankar att byta till horsehage och byta strö är bra (inte halmpellets till hosthäst dock). Men precis som du är inne på så är risken det inte räcker iom att alla andra står på dammigt gör och halm samt att ventilationen är dålig.

Jag skulle flytta hästen. Om hostan får fortsätta och miljön vara likadan är risken stor han utvecklar en dammallergi/COPD. Alltså blir dammkänslig hosthäst för livet. Med allt vad det innebär. (Och då kan han ändå inte stå i det stallet mer)
 
En häst som är van att röra sig och sen plötsligt står inne mycket kan nog bli lite hostig bara av stillheten tror jag.
Om han bara hostat lite skulle jag bytt till Horsehage direkt + bra dammfritt underlag i boxen. Sen hade jag avvaktat lite och sett hur det ger effekt.
Finns det ingen möjlighet att stå ute del av dagen i pytteliten hage?

Om hostar blir värre skulle jag överväga att flytta hästen, antingen tillfälligt under den här perioden bara eller permanent.
 
Låter som att du har svaret på frågan själv - dammigt hö och ståendes i box med dålig ventilation 24/7. Åtgärda fodret och gör vad du kan åt stallmiljön så skulle jag gissa att hostan ger med sig. Gör du inget lär det förvärras.

Har du ingen feber, allmänpåverkan, slöhet, snorighet så skulle jag inte misstänka infektion i första hand. (Vid dammhosta kan de dock ha lite genomskinligt vattnigt snor)
 
Det du beskriver är ingen bra miljö för någon häst och jag tycker att du skall byta stall. Det du skall göra direkt är att byta underlag och foder men som du själv säger så är hela miljön dålig och kommer påverka din häst. Det är viktigt att du tar symptomen på allvar innan det går för långt. Jag vill inte skrämma dig men att ha en häst som har utvecklat en överkänslighet mot damm innebär väldigt mycket merarbete så jag hade gjort allt för att förhindra det.
 
jag har bytt till horsehage hösilage sedan i lördags och flyttat honom till boxen närmast dörren, som nu står öppen dygnet runt. hur luften är där exakt, vet jag ju inte, eftersom jag inte har något att mäta med, men betydligt bättre än innan, lägre luftfuktighet (ingen kondens) och ingen ammoniakdoft (fast det har det inte varit så mycket av innan heller). gällande den "dåliga" ventilationen, så är det tyvärr så i många stallar häromkring - gamla stall med lågt till tak. med tre dörrar och alla fönster öppna är det här ändå ett av de bättre, äldre stallen ventilationsmässigt. men klart man hade önskat sig ett stort öppet stall i första hand. gäller bara att hitta ett.

torv alltså? har inte bytt än, utan tänkte vänta på veterinärens ord i frågan.

men ja, nu skall jag ringa veterinären och få råd därifrån. på sju mils avstånd har jag en vän som kan tänka sig att inhysa honom en period - men dock får han stå ensam i stallet om dagarna då och boxarna är betydligt större än ordinarie boxar (han kan säkert få upp fart där..). ventilationen är i alla fall bra, öppet flera meter upp till taket och luftigt.

hostan har inte blivit värre, utan snarare bättre de senaste dagarna.

det sista jag vill att han skall få är ju kvickdrag förstås, men förhoppningen är ju att jag kunde ha kvar honom i detta stall tom sommaren (de brukar gå ute 24h om dygnet from mitten av eller slutet av april beroende på väder och där upphör ju dammproblemet.) vi har nämligen bara kontrakt på huset tom den 1 aug, så då måste jag ändå troligen flytta honom. men antar att luftvägsproblem ändå är värre än stressen av att flytta flera gånger.
 
det gäller ju också dock att hitta ett stall som är ok med att man bara står där i ett par månader...
 
det gäller ju också dock att hitta ett stall som är ok med att man bara står där i ett par månader...

Fast om stallmiljön där du står är som du beskriver, dammigt hö och dålig ventilation, då skulle jag inte vilja återkomma efter några månader, utan kan du då inte stå i nya stallet till sommaren då?

Skönt att han blivit bättre!

Torv eller papper brukar funka bäst för hosthästar.
 
nä, men tanken var väl om han kunde stå kvar här fram till och/eller under sommaren.april-aug. sommarhagarna är fantastiska. och det finns en miljard anledningar till varför detta stallet är bra tyvärr, bortsett från höet. ventilationen är bättre nu, han står bredvid en öppen dörr och har öppet fönster i boxen. men självklart inser jag att det inte hjälper hur bra stallet är på andra sätt, om miljön skapar en hosthäst.
 
nej, med bara några månader menar jag att om jag skulle byta stall så är det tom den 1 aug, sedan måste JAG flytta och hittar jag inte boende i närheten av detta, lär jag få flytta hästen igen.
 
nä, men tanken var väl om han kunde stå kvar här fram till och/eller under sommaren.april-aug. sommarhagarna är fantastiska. och det finns en miljard anledningar till varför detta stallet är bra tyvärr, bortsett från höet. ventilationen är bättre nu, han står bredvid en öppen dörr och har öppet fönster i boxen. men självklart inser jag att det inte hjälper hur bra stallet är på andra sätt, om miljön skapar en hosthäst.

Jag har haft två hosthästar/dammallergiker. Den ena blev det pga en felbehandlad luftvägsinfektion som föl. Den andra började hosta på en lång boxvila (gaffelbandsskador). Stod då i mycket välventilerat kallstall, samt åt silage. Men han stod på halm. Började hosta, bytte omedelbart ut halmen mot dammavskiljt spån. Hela stallet bytte strö (jag har eget stall så lätt att ordna) Hostan försvann ganska direkt. Gott så.

Fast tyvärr räckte det inte. Han var dammkänslig resten av livet ändå. Utvecklade även en korsallergi mot pollen..

Det är ett jäkla pyssel med en hosthäst, och det gör det mycket svårare hitta stall eftersom man måste hitta ett där ALLA hästar står på "rätt" strö osv. Därför jag är så "på" dig att verkligen agera nu, även om det är bökigt osv. För miljön låter tyvärr inte bra. Och tyvärr kan det gå mycket fort från första host tills det är kroniskt.
 
nej, med bara några månader menar jag att om jag skulle byta stall så är det tom den 1 aug, sedan måste JAG flytta och hittar jag inte boende i närheten av detta, lär jag få flytta hästen igen.

Fast sådant kan ju hända. Du vet ju heller inte, utan jag skulle bara flytta hästen. Måste du sen säga upp stallplatsen till första augusti så gör det. Saker kan alltid hända, folk kan bli arbetslösa, behöva sälja hästen, få andra behov osv. De flesta stallägare är medvetna om det, att folk kan flytta osv. Vore en sak om du nu visste t ex att 1 mars ska du flytta till andra änden av landet. Då är det sjysstast att säga till redan vid inflytt/förfrågan. Men nu så du kanske får nytt boende i närheten och kan stå kvar i nya stallet. Och om så inte, du vet antagligen det redan under sommaren och kan ge förvarning/säga upp i tid?
 
hm, i det välventilerade stallet han kunde få flytta till (men jag kan inte ha honom där hela våren, det är för långt bort!) står de tyvärr också på halm. jag hade förhoppningar om att det var fodret (höet) som var det största problemet..

hur är erfarenheten av hosthäst på lösdrift? där är det ju oftast halm visserligen, men ventilationen i en ligghall är ju bättre än i varmstall kanske? och fler timmar ute, rimligtvis? inget alternativ vid boxvila förstås, men sedan.
 
hm, i det välventilerade stallet han kunde få flytta till (men jag kan inte ha honom där hela våren, det är för långt bort!) står de tyvärr också på halm. jag hade förhoppningar om att det var fodret (höet) som var det största problemet..

hur är erfarenheten av hosthäst på lösdrift? där är det ju oftast halm visserligen, men ventilationen i en ligghall är ju bättre än i varmstall kanske? och fler timmar ute, rimligtvis? inget alternativ vid boxvila förstås, men sedan.

Det är förvisso olika hur känsliga de är, stora problemet med halm är att det mycket lätt bildas sporer som retar luftvägarna.

9 av 10 hosthästar mår mycket bättre på lösdrift (de som inte gör det är de som reagerar på pollen/motsvarande). Om de tål halm i lösdrift eller ej får man i princip prova. Min gjorde det tyvärr inte, men då har jag lösdrift som är mer som om du tänker dig ett eget litet hus, så han kanske tålt det i en stor ligghallslösdrift. Han kunde dock ute i friska luften äta lite halm som foder (gick inte inne). Men som du säger så fler timmar ute är av godo, mer frisk luft. Rörelse är också bra för att få upp slem ur luftvägarna.

Beroende på hur mycket pengar du kan tänka dig att lägga skulle kanske konvalescentstall kunna vara en lösning tills det är dags för betessläpp, om du har råd alltså?
 
jag har alltid velat ha honom på lösdrift egentligen, är mest omständigheter som gjort att jag stallat upp honom här. (bla det faktum att stallet ligger 1 km bort)

veterinären bokade en tid till på onsdag för endoskopi.. han sa att han kunde se om det var en allergisk reaktion etc. eller vad det berodde på. han ville inte säga något över telefon. känns som en lite onödig resa nästan, jag är väl ganska säker på vad det är egentligen. men han insisterade. de kan ju få röntga benet också när de ändå är igång. suck.

har kollat runt lite på konvalescenstall, men fy satan vad dyrt det är. har kanske råd en månad tills dess att han får gå ut i sjukhage, men inte hela våren. svårt att hitta något i Skåne också, borde ju finnas? kan vara bristande google-skills.
 
jag har alltid velat ha honom på lösdrift egentligen, är mest omständigheter som gjort att jag stallat upp honom här. (bla det faktum att stallet ligger 1 km bort)

veterinären bokade en tid till på onsdag för endoskopi.. han sa att han kunde se om det var en allergisk reaktion etc. eller vad det berodde på. han ville inte säga något över telefon. känns som en lite onödig resa nästan, jag är väl ganska säker på vad det är egentligen. men han insisterade. de kan ju få röntga benet också när de ändå är igång. suck.

har kollat runt lite på konvalescenstall, men fy satan vad dyrt det är. har kanske råd en månad tills dess att han får gå ut i sjukhage, men inte hela våren. svårt att hitta något i Skåne också, borde ju finnas? kan vara bristande google-skills.

Jag bor i mellanSverige, så ingen koll på Skåne. Men finns garanterat. Klinikerna/djursjukhusen brukar ha koll. Men ja, det är dyrt, hur beror ju lite på vad man har för stallhyra innan och så skiljer sig säkert priset mellan olika ställen (där min stod kostade det cirka 7500 kr/mån - 250 kr/dygn). Jag har eget stall så blev en jäkla skillnad, men står man med en stallhyra på 5000 kr per månad (inte ovanligt i storstäder) så blir det ju inte riktigt lika svindyrt - såvida man kan få bort hyran på tomma stallplatsen såklart.

Tänk vad mycket enklare det vore om man vore miljonär..

Tillägg: Endoskopi är faktiskt en bra ide, särskilt om de gör en "sköljning" samtidigt. Däremot hur man på en endoskopi ska kunna se VAD hästen är allergisk emot, det var lite spännande, menade vet han skulle kunna se det direkt? (Allergisk reaktion eller ej kan de se, men för att veta mot VAD så behövs ju vidare utredning och provtagning)
 
jo. skall fråga veterinären på onsdag - han vet kanske något. Det jag hittade kostade nog 6500 kr i månaden. Jag betalar 1500 inkl. hö och halm som det är nu, så vi kan verkligen tala om prisökning.

om jag vore miljonär hade jag för länge sedan köpt en gård där jag hade byggt ett toppmodernt supervälventilerat stall och en lösdrift, en grusad sjukhage och mängder av varierad betesmark.

är dock tyvärr student...
 
jo. skall fråga veterinären på onsdag - han vet kanske något. Det jag hittade kostade nog 6500 kr i månaden. Jag betalar 1500 inkl. hö och halm som det är nu, så vi kan verkligen tala om prisökning.

om jag vore miljonär hade jag för länge sedan köpt en gård där jag hade byggt ett toppmodernt supervälventilerat stall och en lösdrift, en grusad sjukhage och mängder av varierad betesmark.

är dock tyvärr student...

Student jag med, hade aldrig haft råd att ha min där i 8 v om inte mamma ställt upp. (Jag hade inget val, han vägrade stå inne utan sin bästa kompis, och kunde ju inte ha den inne i 8 v liksom.)

Håller tummarna att du hittar ett annat, "vanligt" stall i vettig prisklass så ni både slipper hostan och ekonomisk ruin.
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
1 839
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 515
Senast: svea
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 824
Senast: svea
·
Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
2 843
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp