Bukefalos 28 år!

Elizette

Trådstartare
Det här är ju riktigt pinsamt.. :o vad lite jag vet, Min totto har börjat hosta någt ( dom senaste två dagarna ) och även varit smått snuvig under gårdagen. F.ö är han frisk, dvs bra temp och puls pigg och glad äter som en häst :D

MEN... det här är under mina snart 4 år som häst ägare min första hosta... :o :crazy: Valde att rida ett "vanligt" pass igår, vilket inte känndes helt 100% från hans sida, kan inte riktigt förklara varför.. men det känndes så.

*nojjig* nu, kära buke vänner, vill jag att ni ska säga till mig vad jag skall göra.

Min första reaktion är att jag ska bylta in honom i massa täcken och ge honom en kopp te :o :D

Valde att han tillsvidare fick en fri dag utan ridning ute i hagen som vanligt, är det dumt av mig att vara så nojjig över en hosta? finns det sätta att utröna vad det är för sorts hosta, dvs orsaken till den? vad bör jag göra i detta något " första stadie " ( om det nu blir några fler ) ska jag låta stå, rida på som vanligt, ta det lite lugnt? jag tror ju att han har början till någon liten infektion i kroppen pga näsan och de inte riktigt 100% en, och enbart det ger mig en känsla av att vilja ställav/ta det väldigt lugnt.

Åsikter?
 
Haha, jag skulle defintitivt ta på massa täcke och ge honom lite ört-te. :D

Nä, men hästar blir ju förkylda precis som vi! Och då är det ju klart att han inte känner sig helt i form för att jobba.

Tycker du skall ta det lite lugnt några dagar, skritta ut i skogen, var noga med att täcka så han inte blir våt/kall. Apropos te, så kan du ge honom kamille - fast du behöver ju inte brygga te, ge honom i fodret bara. Echinacea är också jättebra ved förkylningar, det stärker immunförsvaret. Det gör också honung och vitlök.

Om han inte är bättre efter en vecka, eller han verkar bli sämre, så låt en veterinär titta på honom.
 
Hur mycket hostar han och när? Torrhosta eller slemhosta? Om jag var du skulle jag nog avvakta ett par, tre dagar (om det inte blir mycket värre) och sen ringa ut veterinären. Se till så han inte blir blöt och kall av det men annars skulle jag ha honom ute i hagen som vanligt.

Men jag är absolut ingen superexpert...
 
torr hosta, & det här hänt hittils 7 ggr :o på två dagar,

Inte vid just ansträngning utan mer spontant, MEN... 7 ggr är ungefär vad han har hostat under dom åren jag har haft honom *därav oron*

Har funderat på om det är i samband med snuva, eller om det kan vara dålig stall luft? eftersom det har varit kallt nu ett bra tag har vi inte haft dörren hel öppen och ventilationen istallet har under några veckor varit nedsatt.. MEN inte så att det är "dålig luft" :confused: *hm..* jej.. jag avvaktar några dar :)

:bow: för svaren, behövde en liten "försäkran" om att jag gjort en rätt bedömning
 
Ja, man ska ALDRIG utesluta stallmiljön för det "syns" ju itne om den är dålig så lätt, så du tänker rätt! Håll koll på tempen, kolla snormängd och färg. Ofta behöver ju hästen röra lite på sig om de har slem nere i luftrören så att det kommer upp så om han är pigg och feberfri kan du ju gå ut och promenera.

Men som sagt, ring veterinären om det inte blir bättre eller om du är osäker! Man kan ju alltid fråga om råd :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 121
Senast: mackan
·
Trav Efter lite problem med galoppträningen för ett tag sedan insåg jag att problemet sitter i sadeln, jag la ut sadeln på annons men har...
Svar
3
· Visningar
2 301
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 917
Senast: Gimlan
·
Hästvård Jag behöver ventilera tankar och hoppas att ni kan hjälpa mig. Min gamla häst har svullnat i alla sina ben, värst i bakbenen. Ena bak...
Svar
14
· Visningar
3 877
Senast: zeus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp