northang

Trådstartare
Hej Jag har ett fullblod som har fått hosta.Han har ingen feber och är inte snorig.Han började me att hosta på morgonen när jag släppte ut honom i hagen...sen gick det över och han började istället hosta när jag satte honom i trav!
Han har haft problem med hjärtat innan och pga det fick han sluta på galoppbanan.Nu vet jag inte vad jag ska göra...ska jag ta honom till veterinär?
tacksam för svar.
 
Du kanske ska vänta någon dag med att ringa veterinären, hästen kan ju (förhoppningsvis) bara haft en ovanligt "dammig" dag.

Ge honom lite äppelcidervinäger och vitlök, och gå ut på en promenad i friska luften. ;)
 
Jag tycker att du ska ta ut veterinären om hästen hostar mer.

Om hästen inte verkar vara förkyld men ändå hostar, är det läga att ta ut veterinären. (fast jag skulle även ta ut veterinären om hästen var förkyld också)
Hästen kan få hosta av dålig stallmiljö tex. Fuktigt inne, ammoniaklukt i stallet, dammigt osv. är inte alls bra och kan ge hästen kronisk bronkit.
Dammigt hö (mögligt) är naturligtvis inte heller bra och det bästa är att ha hygienanalys tycker jag, man kan inte alltid bara avgöra på lukten på höt att det är fräscht.

Jag har en häst med kronisk bronkit, och hon började precis som du uttryckte det. Någon hostning någon gång, gärna vid igångsättning i trav eller vid utsläpp på morgonen.
 
Snor tråden lite...

Hur mycket äppelcider vinäger kan man ge en häst? Kan hästar få det i sin dagliga foderstat? menar, äppelcider är ju kännt för att ha god inverkan på mage och tarm. :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
992
Senast: Sirap
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 559
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Min ena utreds sedan två månader för kennelhosteliknande hosta och orsaken gäckar veterinärerna. Hjärtat är kollat (pga tidigare...
Svar
6
· Visningar
867
Kropp & Själ Vaknade tidigt i morse av att jag inte kunde andas. Det var helt tätt i halsen, inte av något föremål utan som att luftrören hade dragit...
Svar
9
· Visningar
1 009
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp