Bukefalos 28 år!

Texaz

Trådstartare
Mitt 17-åriga sto som alltid varit kärnfrisk har börjat hosta. Hon började hosta ungefär en vecka efter att vi varit på kurs och då stod hon i hage bredvid en unghäst som hostade, finns det smittande hosta utan att det är influensa?
Hostan kommer i korta attacker.
Unghästen med hosta har heller aldrig tidigare varit sjuk, men flyttade nyligen till ett nytt stall.
Några idéer vad det kan vara??
 
Sv: Hosta!!!

Det kan vara förkylning, allergi, infektion... är väl de jag kommer på nu iaf. Hur mycket hostar hästen? flera gånger per dag? när hon är i stallet? hagen? vid ridning? är hästen snorig?
 
Sv: Hosta!!!

inte för att det kanske låter så uppmuntrande men jag vet hästar som haft kvarka utan att visa några andra symptom än just hostan
 
Sv: Hosta!!!

ujent96 skrev:
inte för att det kanske låter så uppmuntrande men jag vet hästar som haft kvarka utan att visa några andra symptom än just hostan

Då kan det väl knappast vara kvarka? Tycker att det borde vara mer uppmärksammat isåfall.
 
Sv: Hosta!!!

Hon hostar lite då och då. Går ut och in som hon vill i stallet, mest ute. Hostar både inne och ute. Rids inte just nu. Inget snor. Går fortfarande på bete, inget hö.
Tippar på någon infektion eftersom hon började efter kontakt med annan hosthäst. Vet inte om jag ska ta ut veterinär eller inte, känns inte som att det är någon större fara just nu. Hon verkar inte lida av det...
 
Sv: Hosta!!!

Av egna erfarenheter kan det ta lång tid att bli av med hosta hos häst. Jag tycker många gånger det är bättre och vänta och se ett tag om hästen blir sämre/bättre innan man tar ut vet. Tycker ocfta att vet. bara vill skriva ut massa svindyra mediciner :crazy: Många gånger tar hästens egna imunförsvar hand om sjukdomen själv, bara man ger de lite tid. Låter som hon blivit smittad av något och om jag vore du skulle jag vänta och se.
 
Sv: Hosta!!!

Ja jag tänker vänta och se... Unghästen har hostat i ett par veckor nu och börjarbli bättre. Ingen av hästarna har feber heller så det lutar väl åt att det "bara" är en förkylning.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 849
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
1 884
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp