Bukefalos 28 år!

I

Insanity

Mitt sto på 21 år har hosta.
Jag har inte haft henne så många månader och hon går här som sällskapshäst.

Är lite fundersam om det kan bero på höet då det är ganska dammigt. Jag har vattnat höet, men det har inte hjälpt, och hon hostar även ute i hagen när höet inte ens är i närheten.
Ska idag byta hö och se om det hjälper.

Stallet är luftigt och jag försöker se till att det är dammfritt där inne.

Hennes hosta är inte rosslig och hon låter inte sjuk. För övrigt väldig pigg och hon är inte förkyld eller liknande. Vet inte riktigt hur man ska beskriva hostan, men torrhosta är nog det bästa ord jag tycker passar in. Det är korta hostningar och ibland flera gånger på raken.
Bara när jag leder henne från stallet till hagen (ca 40-50 meter) på morgonen kan hon komma med flera hostningar..

Förra ägaren säger att hon är känsligare för damm och liknande pga hennes ålder.

Ska jag ta ut en veterinär som får undersöka henne? Eller vad tycker ni? Hon verkar ju inte sjuk på något sätt.
 
Sv: Hosta

Börja med att byta ut höt, antingen mot ett som absolut inte dammar eller allra hellst till ensilage. Vad har du för strö i boxen? Se till att det inte dammar, blöt allt kraftfoder och se till att hästen får mkt utevistelse. Sopa aldrig stallet när hästarna är inne. Skulle inte detta hjälpa skulle jag nog be veterinären kika på henne. Kan ju behövas lite medicin.
 
Sv: Hosta

Nu har vi spån som strö i boxen och överst har jag halm.
Hon är en riktigt skitgris så har jag bara halm i boxen så kommer det gå åt så mycket halm och ta evigheter att mocka ur, då man nästan behöver tömma boxen helt vid varje boxning. Jag har aldrig varit med om en häst som skitar ner så mycket som hon gör :crazy:

Har funderat på att börja använda torv, kan det kanske vara nåt?

Jag sopar aldrig inne i stallet när hästarna är där, blöter upp fodret, dock inte havren, men det ska jag börja med.
 
Sv: Hosta

Hej!

Blöt höet ett par timmar innan fodring så att det får suga åt sig och blöt även kraftfodret. Pappersströ är det bästa för en hosthäst, halm gillar jag inte. Torv sägs ha för stora dammfibrer för att hästarna ska kunna andas in det men jag tycker att det är läskigt att mocka för jag blir alldeles brun i min egen näsa... Jag är dammallergiker själv och blir dålig av både hö, halm och torv, lite av spån också men det funkar bättre.

Jag ger vitlökspulver till mitt sto, tror på att det funkar. Ger jag det inte blir det värre med tiden.
Helena
 
Sv: Hosta

Hej hej!!!
Vi har en hosthäst och jag kan varmt rek. carragen alger, jag märkte skillnad på bara några dagar. =)
Det är ganska dyrt men värt det man ger väldigt små mängder så det räcker ju ett tag. ´Man kokar det o det "luktar pyton" men nog så effektivt..kika in på algborje.se tror jag adressen är... Lycka till,,.:bump:
 
Sv: Hosta

det bästa för en hosthäst är ju hösilage/ensilage just som arabia skrev. även om du blöter höt så försvinner ju inte alla dom partiklar som gör att hästen hostar. en av dom hästar som går med mina har kvickdrag, hon får ventipulmin utskrivet av vet. och det hjälper bra. tyvärr kan inte hon få cortison behandling då hon även haft fång. lösdriften har oxå hjälpt henne mkt.
 
Sv: Hosta

Hej! Min häst hostade också, vi tillkallade veterinär, och det visade sej att den hade pollenallergi! Men vid denna tidpunkt på året, så kan det kanske inte vara allergi, utan det är nog höet, den hostar av. Byt till hösilage.
 
Sv: Hosta

Hosta är något som kan vara ganska diffust. Men jag skulle ha gjort på följande sätt.

1. Använd dig av torv, kalka boxen och lägg en torvbädd på 10 cm.
2. I en boxhörna, bygga en trävägg så du får en på en 70 cm höjd, så det blir som en triangel där du även lägger ett golv i. Där lägger du ner allt hö, så att höet inte har någon kontakt med ditt strö alls i boxen.
För du sparar hö, hästen är inte med mulen i golvet på samma vis.

Lotta
 
Sv: Hosta

Du skrev att du använde halm. I år är det mycket halm som har väldigt dålig kvalite. Gäller även i viss mån havren. Börja med att ta bort halmen och havren. Problemet kan ju vara att du forfarande har kvar en del mögelsporer i spånet i boxen (om det nu är halmen det är fel på). Vädra ordentligt i stallet.

Om det är varmt i stallet och det är kallt ute så kan hästen hosta lite i början när man släpper ut den. Det bästa brukar vara att ha samma temperatur inne i stallet som ute.

Mvh

Tora
 
Sv: Hosta

Jag har fuktat spån eller papper som strö i boxen, och vår "hostis" får inte ens vara i närheten av halm, hö eller något annat som kan damma.
Hon ryktas utomhus med vindriktning så att den avborstade skiten blåser ifrån henne.
Står i utebox, är ute minst 15 timmar per dygn.

Om din häst redan är dammkänslig så behövs det så lite, så lite för att det ska framkallas ett "anfall" /skov igen.
Man måste vara ur-noga med att inte utsätta hästen för någon form av damm.

Jag tycker att olika örtblandningar och "luftrörs-blandningar" hjälper lite. Det finns lite olika host-pellets och flytande saker som man kan ge. Dyrt, men det lugnar ner hostan lite, så att luftrören kan få lite vila.

Vad gäller alger så innehåller det stora mängder jod, som inte är bra för hästar, så det skulle i alla fall inte jag våga prova.
 

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 003
Senast: Sirap
·
Hästvård Min lille 1,5 års hingst har hög feber och är riktigt hängig och eländig. Självklart har veterinären varit och tittat till honom och...
Svar
3
· Visningar
989
Senast: ylvalill
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 552
Senast: MML
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
1 870
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp