Bukefalos 28 år!

Z

zillax89

Hej, jag har ett welsh mountain sto här hemma som alltid varit en "hosthäst". Vi har prövat vitlök och massa andra knep, veterinär har tittat på henne men verkar inte hitta något fel. Men nu har fölungen här hemma också börjat hosta lite grann då och då. Han är 6 månader gammal och föl till ett annat sto. Första gången jag märkte det var imorse när han hade druckit vatten, vet inte om han satte lite hö i halsen eller vad det var han gjorde. Sen när jag kom hem med hans mamma från promenaden sprang han runt som en galning och hostade till en gång.
Vi planerar att skaffa lösdrift till nästa höst, hann inte i år tyvärr. Men vad finns det man kan göra? Just nu står dom på en halmbädd utan varken torv eller foderkalk i ca...6-7 timmar per natt. Kan man ha stalldörren öppen på nätterna så det vädrar och byts luft hela tiden?? Blir det bättre om man använder foderkalk? vad jag förstår skall det kunna dämpa ammoniakdoften? Bara det att folket här på ön verkar inte ens veta vad foderkalk är för någonting, ingen använder det känns det som. Kan man ha torvbädd..?
Vill inte att hästarna skall må dåligt, vill att dom skall ha det så bra som möjligt.
 
Sv: Hosta

Ha dörren öppen i stallet så mycket som möjligt och sen ska det finnas alger som man blötlägger och den är väldigt effektiv. :
 
Sv: Hosta

Ha dörren öppen i stallet så mycket som möjligt och sen ska det finnas alger som man blötlägger och den är väldigt effektiv. :

Okey, jo jag vädrar varje dag, och så har jag fönstrena öppna också, det är väl öppet ca... från...06.00-22.00.
Okey, vi skall ta en runda imorgon farsan och jag och åka runt till olika ställen så vi skall fråga efter såna där alger, värt att testa ;)
kan man ha dörren öppen även på nätterna när hästarna står inne så länge det inte drar?
 
Sv: Hosta

BYt bort halmen till pappersströ. Så slipper dom dammet!
Kanske behöver dom behandlas om inte hostan släpper. Det är i mina ögon mycket allvarligt med en häst som hostar en längre tid. En host häst måste skötas med stor omsorg och kan då fungera och vara symptom fri länge. I perioder måste dom behandlas.
/M
 
Sv: Hosta

Har själv en häst med luftvägsproblem och jag har vitagit följande åtgärder. Blöter hö och kraftfoder, strör med papper, ger kokta alger, har god ventilation och låter hästarna vara ute mycket.
 
Sv: Hosta

Lite råd (som även tagit upp):
- Blöt hö, dock är hösilage det absolut bästa
- Mocka eller sopa inte när hästarna är inne, utan några timmar innan så dammet hinner "lägga" sig
- Ha hästarna ut så mycket som möjlig
- Blöt kraftfodret
- Ha öppet även på natten så det kommer in frisk luft
- Ha helst papper som strö, men torv ska även vara bra

Oftast kommer hosta av kombination fuktig luft + damm.

Det är inte alls roligt med hosthäst och man måste åtgärda problemen snabbt för att undvika att det blir kroniskt.

Lycka till!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp