Bukefalos 28 år!

lady_vip

Trådstartare
Min ena häst hostar, men jag får liksom ingen klarhet i det.

Hon är feberfri, dammfritt hö och halm, inte dammigt ute, bra stallmiljö. Hon har inte blivit nerkyld eller förkyld. Hon rids inte på ridbana eller i ridhus.

Hon hostar "torrt", men någon gång har det kommit gult slem. Detta har pågått till och från sedan början av september.

Någon idé någon?

Funderade på att byta till spån bara för att kunna utesluta det 100, men det lär ju ta ett tag innan det visar resultat. Ska börja med ensligaget om 2 veckor, så höet åker snart (men det är superfint, skulle nästan kunna äta det själv:p ).

Hon rids inte hårt just nu, pga hostan. Vet kommer nästa vecka men jag är rastlös och vill ju vet nu:angel:
 
Sv: Hosta?

Vi köpte en häst i februari i år, hade henne på prov i 2 månader och köpte henne i april. Hon hostade ibland (igångsättningshosta skulle säkert nån säga) och gjorde så ett tag nån hostning just i början av traven. Det gav sig inte så vi åkte till klinik, där de gjorde endoskopi och där fanns slem, prov togs också. Vi behandlade henne med kortisontabletter, något annat var det också hmmm.. vi fick spruta henne i allafall och pulmicort. Kortisonen fick hon fång av, runda två, men blev bättre och bättre med hostan. Pulmicorten har vi precis slutat med efter nedtrappning under några veckor i samband med igångsättning efter fången. Vi har nog gjort endoskopi 2- eller 3 gånger på henne tror jag nu och sista gången fanns det fortfarande lite lite kvar.

Skulle jag vara du så skulle jag åka till klinik, hemvet kan ju inte se om det finns slem och heller inte ta prover för att se om det är några bakterier. Skulle spara de pengarna och åka iväg i stället.

Lycka till!
 
Sv: Hosta?

Ärligt talat, jag ooooorkar inte åka till klinik för hosta... Det gör mig säkert till en hemsk hästägare, men jag har verkligen inte råd med en utredning på klinik för hosta.

Men jag förstår varför du tipsar om det, hade säkert själv tipsat om det om någon annan skulle skrivit tråden. Får väl se vad vet. nr 1 säger, annars blir det väl klinik...
 

Liknande trådar

Hästvård Min lilla E får man numera (nåja sen ett tag) klassa som hosthäst. Det knepiga är när han får hostan. Sedan ett par dagar har vi en...
Svar
2
· Visningar
1 202
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 467
Senast: emptyrings
·
Hästvård jag har en ungäst på 4 1/2 år som är uppväxt på lösdrift i mindre hästflock. I våras tog jag ner henne till Göteborg och ett större...
Svar
8
· Visningar
1 739
Senast: sommarvind
·
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 125
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp