A

ANIRROZ

Idag när jag red så hostade min ponny rätt mycket! några gånger säkert 5 gånger i rad och ibland då och då. Vi red först ut en runda i snön till ridhuset (inte dammigt) Sen kom vi in i ridhuset och deras underlag är inte dammigt! Sen red vi ut igen. Eftersom de är rätt fuktigt ute så kan de inte vara damm eller nått, dessutom så äter hon silage. Iof så äter hon 1 kilo halm om dan.
Hon får gå ut runt 7 och är ute tills klockan halv 4 senast (Tyvär.. skulle vilja att hon iaf gick ute till 5 :() På gården finns det 4 stall. Vi står i ett litet stall ,med 4 hästar, som är lite äldre. Det är rätt "varmt" där inne. Stalldörrarna är stängda om det är minusgrader annars är en dörr öppen och om det är tillräckligt varmt är båda öppna, med det är mest på våren och sommrarna. Det är absolut inte dammigt där inne, snarare lite fuktigt. Maten ligger i ett foderrum som är kallare. Där är det inte "fuktigt". Hon kan inte frysa om dagarna (iof blåser det väldigt mkt där och det är ofta kallt där) eftersom hon har ett 150 g innetäcke och över det ett 300g innetäcke och över det ett ofodrat halstäcke. Hon är kortklippt. Och när det var typ 10 minus så hade hon fleece+ 300g+ett tjockt vintertäcke. Vet inte vad det kan bero på?
Hon snorar ganska mkt och hostar. Jag är inte så bra på sjukdomar och sånt. Detta är min första helt egna ponny (har bara haft medryttarhästar och sommarponny) och vi har inte ens haft henne i ett år än. hon har redan varit halt några gånger pga vrickning, sulöm 2 gånger plus att hon haft mugg. Orkar inte med att hon är sjuk nu? :crazy: Min mamma har haft häst förut men hon visste inte vad de var..
Antar att jag är överkänslig men När jag läste denhär artikeln så blev jag lite orolig! http://www.horsetrading.se/tjanster/artiklar/53.asp
Någon som kan säga att jag är överkänslig och oroar mig i onödan? :)
Annars så förlåt för ett flummigt inlägg! Jag är trött och borde sova för länge sedan! Härmed säger jag god natt!! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hosta?

Hade du tre täcken på hästen när det bara var 10 minus?? :eek: :eek: :crazy:

Om hästen hostade första gången idag (igår) så kan det ju bero på en tillfällig förkyldning, eller så kan det bero på dålig miljö, eller på en allvarlig sjukdom. Vilken temp hade hästen? Hur verkade den må annars? Åt den, drack den, var avföringen bra?
Låt åtminstonde hästen stå i några dagar. Är det kvar efter helgen så kanske det kan vara dags att kontakta veterinär (Har hästen feber eller är hängig så bör du kontakta nu, åtminstonde för rådfrågning.)

Har hästen bara ofärgat snor så är det sällan någon fara. Näsan ska rinna om den mår bra.
Däremot om det är gult eller liknande så kan det vara tecken på allvarligare sjukdom.

Sen kan fukt bidra till hosta likaväl som damm..
 
Sv: Hosta?

Idag när jag red så hostade min ponny rätt mycket! några gånger säkert 5 gånger i rad och ibland då och då. Vi red först ut en runda i snön till ridhuset (inte dammigt) Sen kom vi in i ridhuset och deras underlag är inte dammigt! Sen red vi ut igen. Eftersom de är rätt fuktigt ute så kan de inte vara damm eller nått, dessutom så äter hon silage. Iof så äter hon 1 kilo halm om dan.
Hon får gå ut runt 7 och är ute tills klockan halv 4 senast (Tyvär.. skulle vilja att hon iaf gick ute till 5 :() På gården finns det 4 stall. Vi står i ett litet stall ,med 4 hästar, som är lite äldre. Det är rätt "varmt" där inne. Stalldörrarna är stängda om det är minusgrader annars är en dörr öppen och om det är tillräckligt varmt är båda öppna, med det är mest på våren och sommrarna. Det är absolut inte dammigt där inne, snarare lite fuktigt. Maten ligger i ett foderrum som är kallare. Där är det inte "fuktigt". Hon kan inte frysa om dagarna (iof blåser det väldigt mkt där och det är ofta kallt där) eftersom hon har ett 150 g innetäcke och över det ett 300g innetäcke och över det ett ofodrat halstäcke. Hon är kortklippt. Och när det var typ 10 minus så hade hon fleece+ 300g+ett tjockt vintertäcke. Vet inte vad det kan bero på?
Hon snorar ganska mkt och hostar. Jag är inte så bra på sjukdomar och sånt. Detta är min första helt egna ponny (har bara haft medryttarhästar och sommarponny) och vi har inte ens haft henne i ett år än. hon har redan varit halt några gånger pga vrickning, sulöm 2 gånger plus att hon haft mugg. Orkar inte med att hon är sjuk nu? :crazy: Min mamma har haft häst förut men hon visste inte vad de var..
Antar att jag är överkänslig men När jag läste denhär artikeln så blev jag lite orolig! http://www.horsetrading.se/tjanster/artiklar/53.asp
Någon som kan säga att jag är överkänslig och oroar mig i onödan? :)
Annars så förlåt för ett flummigt inlägg! Jag är trött och borde sova för länge sedan! Härmed säger jag god natt!! :)
har din häst ingen feber och inte verkar hängig, så kan din häst gå i hagen, och du kan gott rida den. Berhöver ju inte gå värsta träningspasset. Lite snor i näsan är inte heller något att oroa sig för, men som ovan skrev, är det tjocka gula bobbor ska du vara vaksam.
Är du inte rädd att hästen ska bli för varm med så många täcken??
gulan
 
Sv: Hosta?

Jag har en bronkithäst, och jag skulle säga att på honom är fukt värre än damm. Och du skriver att det snarare är lite fuktigt. Så det kan ju vara därför också, hästar är väldigt känsliga djur med sina luftrör. Annars, som en annan skrev, så kan det ju bara vara en förkylning just nu, men går det inte över så ska du ta veterinär på pållen din tycker jag :)
 
Sv: Hosta?

snälla människa, klä av din häst, trots att du vill den väl gör du antagligen det motsatta.
 

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 381
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Min 15 åriga valack har plötsligt börjat hosta, bara under utsläppen så kan han hinna hosta 3-4 gånger. Även ute i hagen håller han...
Svar
10
· Visningar
1 150
Senast: Ace
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 319
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp