hostande häst!

Eliin98

Trådstartare
Hej!
Jag har ett Islandssto på 9 år som jag har ägt i nästan 1,5 år.
Hon har under hela den tiden sen jag fick henne vad jag minns, (kanske inte riktigt på en gång) småhostat ibland.
Märkt det mer och mer nu och jag märkte det mer i slutet av förra vintern också, på sommaren märkte jag det någon gång.,
Nu märker jag kanske någon gång i veckan, senast veckan har det varit typ varannan dag hur hon småhostar.
Oftast gör hon det om hon är i hagen och kanske har sprungit runt lite.
Även när jag tränat typ nh med henne i hagen har hon gjort det någon gång.
I stallet har jag bara märkt någon enstaka gång att hon hostar till bara en gång.
I ridning har hon hostat till en hostning någon gång.
Hon hostar inte som hästar gör när dom "hostar på riktigt" utan det är en mycket lägre hostning, och jag tror nästan aldrig jag hört henne hosta "på riktigt"
Alltså högt och ljudligt.
Hostningen kommer som hicka, alltså med några sekunders mellanrum.
Hostan är nästan som hicka och hon verkar inte speciellt besvärad av den, inte vad som syns i alla fall.
Hon har gått ute hela sommaren dygnet runt endå tills för någon vecka sedan.
Nu står hon inne ca 21.00 till 07.00 och kommer göra det hela vintern.
Det är kanske inte världens bästa ventilation i stallet och jag vet inte om spånet dammar mycket eller lite.
Dock har jag aldrig märkt det medans hon stått inne i stallet.
Jag undrar om någon har några erfarenheter av det här och vad tycker ni jag ska göra?
Ska jag kontakta vetrinär??
Hon har som sagt haft det här endå sedan jag köpte henne, och det har inte förvärras.
Men hon har hostat mycket mer då det har blivit kallare och vi börjat tagit in dom.
Jag vet inte om det är för kylan eller för att hon står inne för jag minns inte om hon hostade nåt innan vi började ta in dom men det endå blivit kallare.
Vad ska jag göra?
Det är inget hon verkar påverkas av särskilt mycket och för övrigt verkar hon frisk och kry.
Rids nästan varje dag.
Är halm mindre dammigt, borde jag fundera på att byta till det och strö med om vi har möjlighet?
Jag tänker på att inte sopa när dom är inne och brukar försöka vädra stallet.,
 
Sv: hostande häst!

Men är du hos hästen hela dagarna så att du hör att den inte hostar mer än bara någongång vartannan dag? Jag tror nog den hostar mer än så fast du inte hör det.

Om stallet har bristfällig ventilation ska du absolut inte ställa in din häst där! Det hjälper inte om du vädrar som du säger, det hjälper inte ens att ha öppen dörr under tiden hästen/hästarna är inne, det måste in ett ordentligt ventilationssystem för att luften ska förbättras!

Har du en känslig häst ( som du ju faktiskt har) så kommer lungorna bara bli sämre och sämre om du inte gör drastiska åtgärder i hästens miljö.
Byt till hösilage om du fodrar med vanligt hö, Låt hästen stå i en lösdrift istället för i ett stall eller i ett stall där du med säkerhet vet att det är bra luft.

Ja, du borde kontakta veterinär ganska omgående så den får lyssna på din hästs lungor och göra en bedömning av läget.

Googla Kronisk bronkit och Kvickdrag så står där en hel del och du kommer förstå allvaret med en häst som hostar så pass regelbundet som din faktiskt gör.
 
Sv: hostande häst!

Okej jag har läst mycket om det men bara fattat som så att vid bronkit och kvickdrag så hostar hästen högt och rossligt och kan även hosta slem.
Och man märker på hästen när det är dammigt osv.
Nu har vi tagit bort ut fönster i stallet och ska även ta bort ett fönster till.
Det är en provisorisk lösning för ventilationen.
Sedan ska vi göra ordentligt ventilation.
Jag har inte fattat fören nu att ventilationen var så dålig som den va och mina föräldrar hah väl inte tänkt på mycket på del heller.
På morgonen brukar det lukta starkt av kisset och vara kvavt därinne och fönstrerna brukar vara fuktiga och även väggarna ibland.
Jag har även börjat vattna kvällshöet som dom får inne.
Sedan vi tog ut fönstrerna i stallet så har jag inte hört henne hosta en endå gång.
Vilket är ju jättebra :)
Men jag har bestämt att hör jag henne hosta en gång till så åker vi in på klinik och gör en undersökning!
 
Sv: hostande häst!

Bra att du öppnade fönsterna så att ventilationen blir bättre tills det blir en ny ventilation i stallet. :)

Du vet att du alltid kan råd fråga din veterinär. Jag tycker du borde det med tanke på att hästen hostar vid träning. Samt att hästen har stått i ett dåligt ventilerat stall under en längre tid, som jag fattade på dig.

Jag upplever att halm är mindre dammigt än spån och torv men då gäller det att det är en dammfri halm :) Halm kan ju också vara dammigt om det finns jord med.
 
Sv: hostande häst!

Om ventilationen är dålig så är jag ganska säker på att det är orsaken. Du har två alternativ för att hästen ska bli bättre; fixa bättre ventilation eller inte stalla in hästen :)
 
Sv: hostande häst!

Hade använt spån till host häst halm innehåller ofta allergener och osynligt damm för ögat.
 
Sv: hostande häst!

Jättebra att du tänkte på det och tog bort fönstren. Bit ihop nu över vintern och låt bli att sätta tillbaka dem för att det blir kallt. Se till att du kan få till det så att vattnet inte fryser bara. Jag har isolerat min vattenkran med rörisolering (och vattenledningarna förstås) och har murarbaljor som jag fyller på med vattenslang. Vattenkopparna är sedan länge avstängda och används inte längre alls.

Till våren fixar ni en rejäl frånluftstrumma och ordentliga (stooora) friskluftsintag till varje box. Det är ingen stor kostnad materialmässigt, men kräver en del arbetstimmar. Dock inte särskilt svårt att göra själv.

Ett veterinärbesök för att se hur luftvägarna ser ut är en bra idé tycker jag.

lycka till med hästen. Det blir nog bra ska du se :)
 
Sv: hostande häst!

Hade använt spån till host häst halm innehåller ofta allergener och osynligt damm för ögat.

Är det sant? Det hade jag ingen aning om! Trodde mer att torv och spån var dammigare tack vare sina att man ser ju faktiskt dammet. Och att halm är allergen framkallade var helt nytt för mig.

Man lever och lär! :)
 
Sv: hostande häst!

Är det sant? Det hade jag ingen aning om! Trodde mer att torv och spån var dammigare tack vare sina att man ser ju faktiskt dammet. Och att halm är allergen framkallade var helt nytt för mig.

Man lever och lär! :)
Nja... Man kan väl snarare säga så att det inte är helt lätt att hitta halm som är av bra hygienisk kvalité. En hygienmässig analys av ströhalmen kan därför vara bra att göra ibland. Samma bekymmer som med hö alltså :)
 
Sv: hostande häst!

Nu måste jag sätta ett varningens finger här.. Bara för att ni tagit ur två fönster betyder inte det att ventilationen i stallet är ok!
Mitt stall hade 2 öppna fönster på ena sidan och en dörr öppen på andra sidan och det hjälpte inte för att få fullgod ventilation så jag fick sätta in en utsugsfläkt som gick upp i en trumma genom taket och sen stänga för så mycket som möjligt för att få igång luftväxlingen i stallet!
Mitt råd är att låta bli att stalla in hästen tills ni fått gjort en ordentlig ventilation, det är inte mycket som behövs för att få till det bra!
 
Sv: hostande häst!

Nej, fullgod ventilation är det definitivt inte, men betydligt bättre än inget alls. Därav rekommenderar jag att ts ska hålla helöppet tills ventilationen är fixad. Om man tar ut hela bågen får ju luften fri fart in i alla fall. Har man öppet fönster så stoppas luften alltid från någon riktning av själva bågen (oavsett om bågen hänger i överkant, underkant eller sida) :)
 
Sv: hostande häst!

Självklart är det bäst att hästen kollas av vet. Men läs gärna vad jag har skrivit här. Sök på rödalger här på buke:)
 
Sv: hostande häst!

Nja... Man kan väl snarare säga så att det inte är helt lätt att hitta halm som är av bra hygienisk kvalité. En hygienmässig analys av ströhalmen kan därför vara bra att göra ibland. Samma bekymmer som med hö alltså :)


Det är sant! Det är inte lätt alls att hitta en god kvalitet på halmen. Det man ska passa sig för när man ska beställa halm är att man inte frågar ett "strö-halm" till häst utan man ska säger "foder-halm". (trots att man ska använda det till strömedel.) Eftersom "bönderna" skiljer mellan dessa två p g a kvalitet på självaste halmen.
Och eftersom vi vill gärna som hästägare har ett sånt fint halm som möjligt så ska man fråga efter det bästa, alltså "foder-halmen" :)

Plus att man ska vara medveten om att det är skillnad mellan halm och halm vad det gäller olika spannmål. ^^
 
Sv: hostande häst!

Hej nu har jag hört henne hosta igen, fast jag är knappt säker på att det är hosta....
Det är så konstigt... låter oftast mer som hicka, fast endå inte riktigt.
Kan hästar hicka?? för det kommer i intervaller och låter inge högt och inte som en "klassisk" hostning.
När jag tänker efter så känns det som hon bara gör det då hon blir "irriterad" av någon andledning i hagen..
men jag vet inte.
Jag vill kolla upp det iallfall, eftersom vi också har haft dålig stallmiljö osv.
Tänk om hon har bronkit eller nåt? :((
Det är bara att övertala mina föräldrar eftersom dom inte tror på att det är nåt eftersom hon inte hostar "rikitigt" och aldrig hört henne.
Dom tror även jag är typ hypokondriker då det gäller hästen eftersom vi har gjort en vet besiktning en gång "i onödan" osv.
Men jag ska övertala dom, för jag måste kolla upp det.
Tänke i samband med det kolla tänderna på henne, dock gjorde jag det typ i början på våren eller nåt sånt..
Har hört att man ska göra det ca 1 gång per år men egentligen tror jag inte hon behöver raspas än..
Hur mycket tror ni en sån där "lungkoll" kostar på ett ungefär, behöver man bara lyssna eller ska hon röntgas?
Måste åka in på klinik eller? går inte att kolla hemma eller?
 
Sv: hostande häst!

Läs gärna vad jag har skrivit här. Sök på rödalger här på buke. Det enda som hjälpte min ponny mot bronkit. Om nu din häst har bronkit.
 
Sv: hostande häst!

Hon kan få kronisk bronkit med nedsatt lungfunktion om man inte kollar vad det är och åtgärdar det. Min hade också "hosta" lite hackande hosta lite då och då, syntes inget slem, det var på våren och han var trött. Veterinären kom till stallet och gjorde undersökningen, gick ned med kamera i luftvägarna och tittade. Samt lyssnade mycket noga på hela lungfältet. Det fanns slem i luftvägar samt så hördes det från lungorna (enkelt förklarat).
(bronkit behöver inte betyda att de hostar högt och rossligt)

Är det på det viset så behöver hästen ha hjälp att få bort slemmet med medicin, den är inte allt för dyr. Låter man den gå för länge så riskerar man att få en häst med nedsatt lungfunktion.

Åtgärda miljön, torv är bland det bästa (snällt mot lungorna ) samt ge hösilage. Halm kan ju tyvärr innehålla mögelsporer som kanske inte är det bästa.
Tänk också på att om fönster är öppna att inte gödselstacken är precis utanför.

Kolla upp om någon veterinär i närheten har utrustning med sig för att gå ner i luftvägarna. Enkelt om det finns. Det kostar att ha häst att inte åtgärda kan kosta mer. Man får tillbaka på försäkringen, samt en häst som mår bättre.
 
Sv: hostande häst!

Hmm, vad jobbigt.

Säger som många andra att det är bäst att låta vet kolla halsen, han/hon bör kunna se ganska direkt vad det kan vara.

Vi har en häst i stallet (som visserligen är halsopererad, men jag har hört att hans åkomma kan drabba oopererade hästar också). Hans hosta låter heller inte som regelrätt hosta (som hästar låter när de är sjuka), han drar upp foder i luftstrupen på något vis, så ligger det där och irriterar, så han mer harklar sig kan man säga.
Sedan vi fick det konstaterat får han ALLT foder på marken enligt ordination från vet, ska tydligen avhjälpa att fodret hamnar fel. Vi tycker han hostar/låter mycket mycket mindre nuförtiden.

Men som sagt, en bra vet ser om det är det problemet din häst har när denne kollar i halsen.
 
Sv: hostande häst!

Hejsan!
Jag har en B-ponny på 15år som jag har haft i 6,5 år.
Som börjar hosta efter bara några meter i trav, kan det vara för att dem har halm i boxen (som strö)? eller kan det vara något annat.
 

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
969
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
381
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 094
Senast: Norma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp