hostar på nätterna....

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Sonen har problem så fort han blir förkyld... han hostar på nätterna tills han spyr, och då spyr han slem :crazy: .
Nu är han bara lite förkyld, är helt pigg och alert på dagen (förutom att han inte äter något i stort sett alls).. men så fort han somnar så börjar hostan. Oftast exakt 12 på nätterna (antar att det beror på att han sovit visst många timmar och alltid går och lägger sig samma tid...).
Det är SÅ synd om honom och han vaknar ju knappats utvilad.

Känns lite konstigt att gå ner till vårdcentralen med en liten kille som verkar helt frisk annars :smirk: .. men finns det medicin som kan hjälpa honom??
Molipect (eller vad den heter) funkar inte. INte heller bricanyl, bricanylen är väl det enda som vi ser lite effekt av, han kanske inte alltid spyr när han har den utan bara hostar :crazy: ...

Nån som har haft eller har liknande problem med sina barn??

Och eftersom förkylningen aldrig släpper och han inte orkar äta med den börjar han bli jättemager :( ....
Pappan hade dåliga luftrör som barn, men det är ju ett antal år sedan så man kan ju hoppas att det har kommit bättre lösningar än då. (enda tipset hans mamma hade från den tiden är "ligg på mage" men hur sjutton ska man få honom att ligga på mage?? Dessutom verkar det inte hjälpa...)
Han har alltid varit sådan här, men det känns som att det blir lite värre för varje år.. (4 snart) :(
 
Sv: hostar på nätterna....

Har ni testat Ventoline? (tror det heter så)
Freddy blev mkt bättre när vi använde oss av det. :)
 
Sv: hostar på nätterna....

Gå till vårdcentralen!! Jag har en hostunge oxå, men nu börjar han bli bättre... Men för honom fungerar brickanyl, vilket tyvärr nästan är slut... Så jag ska försöka ta mig in igen... Men jag har en tid på BVC på tisdag och då kan jag kanske få en tid direkt till barnläkaren som är betydligt mycket bättre än VC...
 
Sv: hostar på nätterna....

Tokmaja skrev:
Sonen har problem så fort han blir förkyld... han hostar på nätterna tills han spyr, och då spyr han slem :crazy: .
Nu är han bara lite förkyld, är helt pigg och alert på dagen (förutom att han inte äter något i stort sett alls).. men så fort han somnar så börjar hostan. Oftast exakt 12 på nätterna (antar att det beror på att han sovit visst många timmar och alltid går och lägger sig samma tid...).
Det är SÅ synd om honom och han vaknar ju knappats utvilad.

Nån som har haft eller har liknande problem med sina barn??

Jajamensan - det här känner jag igen väl! Tack och lov är det bättre sedan hon började skolan :) Men 4-7 årsåldern hjälpte inte det vi fick av vårdcentralen heller. Det enda som hjälpte var Silomat - en hostmedicin vi fick av vår barnläkare i Belgien och tack och lov kunde få kollegor att köpa efter flytten hit upp eftersom de ofta är i Bryssel. Sablars tips har jag aldrig hört talas om - det hade kanske hjälpt om vår läkare i Malmö hade vetat om det...:crazy:
 
Sv: hostar på nätterna....

Att ge varmt te eller något annat gott som är lite varmt, och förälder som säger -lilla vän drick det här så ska du se att hostan släpper. Det gör så gott för din stackars hals. Sitta hos dem eventuellt berätta en saga.
Det kan vara bra att låta barnet sommna sittandes. Man gör det mysigt med en massa stora kuddar i sängen och förklarar att halsen och hostan mår bättre om man sitter och sover.
Mina barn har aldrig hostat så illa att de kräks.....fast ibland har det inte varit långt ifrån. Jag försöker vara väldigt tröstande och sitta hos dem då hostan är riktgit retlig. Den lugnar sig lite men inte alltid. Nån gång då den varit överjävlig har de fått en glass (mitt i natten).
gulan
 
Sv: hostar på nätterna....

Tokmaja skrev:
Sonen har problem så fort han blir förkyld... han hostar på nätterna tills han spyr, och då spyr han slem :crazy: .
Nu är han bara lite förkyld, är helt pigg och alert på dagen (förutom att han inte äter något i stort sett alls).. men så fort han somnar så börjar hostan. Oftast exakt 12 på nätterna (antar att det beror på att han sovit visst många timmar och alltid går och lägger sig samma tid...).
Det är SÅ synd om honom och han vaknar ju knappats utvilad.

Känns lite konstigt att gå ner till vårdcentralen med en liten kille som verkar helt frisk annars :smirk: .. men finns det medicin som kan hjälpa honom??
Molipect (eller vad den heter) funkar inte. INte heller bricanyl, bricanylen är väl det enda som vi ser lite effekt av, han kanske inte alltid spyr när han har den utan bara hostar :crazy: ...

Nån som har haft eller har liknande problem med sina barn??

Och eftersom förkylningen aldrig släpper och han inte orkar äta med den börjar han bli jättemager :( ....
Pappan hade dåliga luftrör som barn, men det är ju ett antal år sedan så man kan ju hoppas att det har kommit bättre lösningar än då. (enda tipset hans mamma hade från den tiden är "ligg på mage" men hur sjutton ska man få honom att ligga på mage?? Dessutom verkar det inte hjälpa...)
Han har alltid varit sådan här, men det känns som att det blir lite värre för varje år.. (4 snart) :(
Min pojke fick förkylning på förkylning - virus som ofta gick över i bakterieinfektion. Han var ju aldrig helt fri från sina förkylningar och ökade skitdåligt i vikt, tappade t o m. Det började när han var tio veckor och fick RS-virus (14 dgr på sjukhus:( ). Hade länge jätteproblem med att äta. Men eftersom han är så aktiv så tyckte de på Vårdcentralen att "han såg väl frisk ut och det måste väl en (hysterisk:mad: ) mamma fatta att ungar blir förkylda". Samma vårdcentral har skickat hem oss med både RS-virus och allehanda infektioner som slutat på barnakuten och inläggelse istället.. Aldrig fått vettig hjälp på min Vårdcentral iaf. Det de inte fattade var att ju mer snorig han var desto mer klättrade han på väggarna och "såg frisk ut", måste ha 40 i feber för att vara "lugn". På BVC tyckte de det var oroväckande att han inte ökade i vikt ordentligt och spånade åt alla möjliga håll: utesluta gluten och se om det hjälper -provar detta i några veckor.. puh. Nästa grej: uteslut mjölkprodukter (när det enda ungen vill äta är yoghurt!!). Han kräktes också en hel del, vid hosta som du skriver, men också när han hade ätit, särskilt om man satt och trugade "bara en sked till" = kaskadkräkningar.. På BVC togs inga prover för att utesluta allergier heller trots mitt tjat (besparingar??). Jag bytte till en privat klinik när han var två. Då togs äntligen massa prover och vi kunde äntligen få lite svar. Inga allergier iaf:) . Och vi blev behandlade med respekt!

Efter att igen blivit hemskickade från Vårdcentralen med en "frisk" unge (mellandagarna när han fyllde två) hamnade vi dagen efter på akuten. Inläggelse igen, vätskebrist och dålig vakenhet. Efter att ha fått remiss under inläggelsen till öron-näsa-hals får vi en tid för "halvakut op" två v senare av mandlar och polyper (och de undrar om jag "är rädd för att åka hem, i väntan på op, eftersom han är så trång i halsen":eek: "Njae, så har vi ju haft det i två år":crazy: )
Efter op studsade han upp ett kilo i vikt på en månad, och läkarna var inte precis förvånade över att han kräkts så mkt och inte gick upp i vikt. Det var stoora mandlar och helt stopp i lilla nosen:cry:
Till saken hör att jag redan på BVC tjatat till mig en remiss till öron-näsa ett havår tidigare men den läkaren upptäckte inget konstigt..

Mitt råd är att stå på dig och tjata, byt läkare eller klinik om så behövs, så att det blir ordentligt utrett.
Önskar dig lycka till!
 
Sv: hostar på nätterna....

Låter som förkylnings astma gå till vc och förklara läget! min son har haft, min brorson har det, det är jättevanligt så det borde alla läkare veta vad det är.Kan iallafall glädja dej med att det oftast växer bort
 
Sv: hostar på nätterna....

Te hjälper inte. Glass skulle han inte ens vilja ha mitt i natten.
Visst kan jag sitta och klappa på honom, men när hostan är som värst ligger han och hostar i flera timmar. (i perioder då)
Hjälper inte att bädda upp honom heller direkt, han vill inte ligga så och lägger bort kuddarna, hur mysigt än vi tycker att det ser ut.
 
Sv: hostar på nätterna....

Prova ställ huvudändan av sängen på några rejält tjocka böcker. Eller lägg några ihopvikta täcken/filtar under madrassen. Ingen vill sitta å sova, men om man kommer upp med överkroppen så minskar vätsketrycket å då brukar hostar eller nästäppa släppa. Funkar utmärkt både på barn och vuxna.
Men om han hostar så mkt så ska ni nog se till att få komma till riktig doktor...
Polyper å halsmandlar har "min" son oxå opererat bort men det orsakade ingen hosta; bara snarkningar, andningsuppehåll å nästäppa.

Jag bäddar alltid upp barnens sängar å vi vuxnas sängar när vi har hosta å det blir alltid mkt bättre. Ett annat tips är att vända på honom. Att sova på mage eller sidan är det bästa; att ligga på rygg är inte bra om man hostar... men det har du säkert redan provat.
Lycka till!
 
Sv: hostar på nätterna....

oj.. sorry. Läste nu att du redan skrivit om att sova på mage.... jag vänder helt sonika på grabben å killar hans rygg tills han somnar igen, då sover han oftast på mage sen. Men din kille verkar ju har allvarliga problem m hostan. Kolla med doktor!!! Lunginflammation visar sig inte alltid som superdupersjuka... ett annat barn hade ont i ryggen å hade elak hosta men var pigg. Åt inte. Hostan vägrade ge sig å tillsist tog de lungprover som visade lunginflammation... inte bra. Som sagt, få tid hos läkare.
 
Sv: hostar på nätterna....

Ja, vi som sagt försöker få honom att ligga på magen, funkar tills han somnar då han vänder sig :crazy: ...
Han är inte täppt i näsan alls, det är bara slemmigt i halsen... förr ställde jag upp hans säng eller bäddade upp honom, men numer vill han inte som sagt, trots att vi förklarar att det är bäst så. Visst skulle man kunna vara hård och säga att så är det, men samtidigt vill vi ju att han ska kunna sova gott den tiden på natten han inte hostar i alla fall!
*suck*
Ja pappan hade ju det som sagt likadant och det fanns ingen lösning på det då heller, mer än att det växte bort....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 900
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp