Hosthäst, drag och strö och lite annat

M

Midnattssol

Detta blev oerhört långt och halvflummigt, men jag vore oerhört tacksam om jag kunde få lite hjälp:)! Sammanfattande frågor finns längst ned om du inte orkar läsa allt;)

Bakgrund:

I somras installerades det ett nytt ventilationssystem i stallet där jag står. Det är ett ganska litet stall med fem boxar, och vid varje box sattes en ventil som man kan vinkla manuellt och därmed styra luftinflödet. Sedan sitter det en trumma i taket i stallgången som går som en skorsten, för utflödesluft. Just nu saknas det en fläkt i trumman som ska dra ut luften, eftersom den inte "orkar" ut själv just nu, så det blir som ett kallras där. Dåligt förklarat, men hoppas ni förstår någorlunda:). Trumman, som är ca 50 cm i diameter, sitter något närmare en av boxarna, alltså inte riktigt i mitten av stallgången (stallgången är ca 2 meter).

Nu till problemet:

Hästen som står i boxen närmast trumman har sedan nån månad tillbaka börjat hosta, och veterinären har diagnostiserat den med kronisk bronkit, med största säkerhet orsakad av halmen vi använder i stallet. Halmen är väldigt dammig och ett par av balarna vi fick hem i år (det är fjolårshalm, pressad i stora balar) har varit mögliga, men dessa har naturligtvis inte använts, men de andra har luktat lite unket även om det inte vart något synligt mögel. Vi inackorderade har försökt övertala henne att köpa annan halm, men denna var ju så billig:crazy:, och sålänge vi vädrar när vi halmar och tar bort det som ser dåligt ut så funkar det:grin:.

Halmen skall dock slängas nu, och stallägaren ska köpa in ny halm. Stallägaren, tillika ägaren till hosthästen, ska dock ha torv till sin häst.
MEN, hon tror även att det drar i hästens box, pga trumman och luften som kommer ner genom den, vilket skulle ha bidragit till hostan, även om alla veterinärer som hon pratat med säger att det inte är draget, utan damm från halmen som orsakat detta och att drag inte är särskilt farligt för hästar. Nu vill hon byta box med mig (jag står mittemot "dragboxen"), eftersom hon tror att mitt kallblod inte är lika känsligt för drag. Argumenten till det var att han har tjockare päls och inte fryser lika lätt ute i hagen som hennes häst gör:confused:. Jag vet inte, men pälsens tjocklek har väl ingenting med känslighet för drag att göra? Inte heller det faktum att han är kallblod torde väl ha någon betydelse?

Jag känner mig inte riktigt bekväm med detta, även om jag egentligen inte tror att det drar särskilt mycket mer i den boxen än någon annan. Men varför skulle min häst stå i den boxen hellre än någon annan häst i sådana fall:crazy:? Hon säger att hon inte skulle ha några problem med att ställa sin andra häst (som inte hostar) i den boxen, men eftersom hosthästen inte trivs i den andres box så vill hon inte göra det.

Allt detta låter väl lite fånigt och småaktigt av mig, men just nu är jag mest förbannad över hennes argument - "Han är kallblod, alltså mycket tåligare!" Något som hon dock kör ganska ofta med...

Ge mig lite råd här nu!

Är kallblod tåligare för drag?
(Urdumt formulerat, men jag vet vad min åsikt är och vill bara ställa en rak och enkel fråga)

Kan draget ha bidragit/orsakat bronkiten?

Är jag barnslig som sätter mig på tvären när hennes häst är sjuk?
 
Sv: Hosthäst, drag och strö och lite annat

Är hästar känsliga för drag?
Jag har lärt mig att det är en myt. Däremot är de känsliga för fukt.
Givetvis också mögel.

Byt strö och ha så öppet i stallet som möjligt.

Är trumman isolerad? Det brukar de vara om de går ut över skullen. Vi har lika dana men jag har inte upplevt kallras. Vi har då i och för sig ordentligt med tilluft genom öppna fönster och dörrar.
 
Sv: Hosthäst, drag och strö och lite annat

Är hästar känsliga för drag?
Jag har lärt mig att det är en myt.

Ja, jag vet faktiskt inte:crazy:. Enligt stallägaren så säger alla veterinärer och andra kunniga som hon pratat med att det spelar absolut ingen roll, men hon påstår att detta är nya rön, och när hon höll på med hästar för 30 år sedan så fick hästar absolut inte stå i drag. När jag frågade runt lite i min hästvänkrets så har de flesta sagt att det inte är jättebra för någon häst att stå i drag, oberoende på om de är varmblod, kallblod, halvblod eller fullblod.

Jag vet inte om trumman är isolerad eller ej, men om det är normen så är den säkert det. Det finns en duktig byggnadsingenjör på gården som fixar allt och han är fruktansvärt noggrann med allt, så han har säkert isolerat den.
Nej, några dörrar och fönster får vi inte öppna (utom när vi halmar:cool:) för då försvinner värmen i stallet, plus att det blir ännu mera drag. Ventilerna som sitter vid varje box är ca 20x40 cm med en lucka som man kan öppna och stänga till, beroende på hur mycket luft man vill ha in.
Har ni en fläkt i er trumma också? Eller "orkar" luften ut av sig själv?
 
Sv: Hosthäst, drag och strö och lite annat

Hejsan!

Jag har samma sorts ventilation i mitt stall fast dubbelt så många boxar och två utlopp. Jag ser itne att någon box är mera dragig än någon annan. Är det väldigt kallt och blåsigt ute så har de som står närmast vetilation ett innetäcke. Men jag vet inte om det är vi människor som är lite kinkiga.:laugh:

Men får jag in dåligt strö t ex dålig halm som vi hdae i vintras när det inte fanns så gott om halm blev en häst kraftigt hostig. Det gick över när vi bytte strö i stallet. I är när halmen är fin har vi porat med halm i gen och hon har inte visat sig host något.

Så jag tror inte att hostan beror på ventilationen men på dåligt stallströ. Jag harprovat torv men tycker inte om det för dammet och för miljön. Men jag trivs mycket bra med wellpappströ. Det blir som en halmbädd fast mycket mycket lättare att mocka och bättre pris.:bump:

Lycka till.
Erika
 
Sv: Hosthäst, drag och strö och lite annat

Nej, jag tror egentligen inte heller att det drar mycket mer i den boxen än någon annan. Och hostan tror jag garanterat kommer från den dåliga halmen.

Till råga på allt så har båda hennes hästar (de står bredvid varandra) fått feber och snorar. Ingen av de andra hästarna är sjuka, även fast de går ute i samma hage och dricker ur samma vatten. Vi misstänker att det kanske har någonting med ålderna på hästarna att göra, hennes är ganska unga, 3 och 5, medan de andra är 7, 12, 15 år.

Jag tror inte att min häst skulle bli sjuk av att stå i den boxen, men för mig har det blivit lite av en principsak. Om det nu drar så mycket i den boxen, så varför ska min stå där bara för att han har tjockare päls? Jag hör själv hur barnsligt det låter, men det irriterar mig så väldigt mycket att detta är hennes enda argument, ja, förutom att hon säger emot sig själv, att det egentligen inte är farligt för hästar att stå i drag, men hon vill inte ha sin häst där?

Sedan måste jag ju erkänna att min samarbetsvillighet inte blir bättre av att hon ringer och skriker åt mig i telefonen som en barnunge...
 
Sv: Hosthäst, drag och strö och lite annat

Om det bygger på stallägarens vilja att ha "bättre" boxar till sina egna hästar så skulle jag leta efter ett nytt stall. Jag har uppfattingen att all hästar i de stall jag arbetat i och imitt eget har samma värde. Jag kan föstå om man byter boxar för att det inte fungera mellan hästarna i boxarna brevid men om det är för att ägaren har en uppfatting om att den är finare än andra så skulle jag stå på mig om att ha min box och fundera på om det inte finns något likan de stall i närhete nsom jag kan byta till.

Lycka till
Erika
 
Sv: Hosthäst, drag och strö och lite annat

Ja, jag vet inte riktigt hur hon tänker. Samtidigt så säger hon ju att hon inte skulle ha några problem med att ställa sin andra häst i den boxen. Jag tror hon menar på att hosthästen är känsligare än alla andra (vilket säkert kan vara sant, eftersom hon är den enda som fått hosta) och därför ska inte hon stå i just den boxen eftersom hon tror att det drar mer i den boxen.
Men vad är det som säger att ingen av de andra hästarna skulle drabbas om de får stå i den boxen, särskilt i kombination med den dåliga halmen (som iofs är på väg att bytas ut men det kommer ju att ta ett tag att få ut allt gammalt och få hem nytt)? Och fortfarande undrar jag hur långt hennes argument om att kallblod tål i princip allt, håller egentligen?

Hon verkar på allvar tro att kallblodshästar är någon annan slags art! Häromdagen när vi tempade dem så hade min 37,5, en helt normal temp alltså, och då sa hon att det är ju naturligt att han ligger lite lägre i temp än de andra (som hade 38,2) eftersom han är kallblod. Que:confused:?

Tror att jag ska fråga den andra inackorderingen, som också är tvungen att byta box eftersom stallägaren vill ha sina hästar bredvid varandra, om hon skulle kunna tänka sig att stå i "dragboxen", bara för att höra hennes åsikt (och komplicera saken ytterligare:angel:)

Det här är inte första gången hon kommer med knasiga uttalanden och idéer, så nu funderar jag allvarligt på att flytta. Hon har redan skrämt iväg två andra inackorderingar..
 
Sv: Hosthäst, drag och strö och lite annat

Men är ni tvungen att byta boxar? Kan ni inte bara säga ifrån då?

Är det så att stallägaren kan kräva att ni flyttar runt era hästar precis enligt eget tycke så låter det som om ni har en lite underligt utformad överenskommelse gällande hyresavtalet.

Jag skulle inte acceptera att flytta på min häst om det inte fanns ett MKT gott skäl till detta. Att påstå att just min häst skulle vara tåligare för att stå i en box med sämre klimat än ngn annans häst och att jag därmed skall byta min box mot den sämre är för mig inte ett godtagbart skäl. Stallägaren får helt enkelt förbättra klimatet i den boxen istället.
 
Sv: Hosthäst, drag och strö och lite annat

Njae, när jag sa att jag inte riktigt förstod varför min häst skulle vara bättre lämpad att stå i den boxen och att jag helst inte ville byta, eftersom att jag inte höll med om det hon sa, så blev hon riktigt arg och ledsen. Hon skrek och fräste och var allmänt oförskämd:mad:. Betedde sig som bortskämt barn som inte fick som hon ville.

Jag kan dock ana en viss frustration hos henne, hon har haft en massa problem med den här hästen nästan hela tiden hon haft henne och nu kom hostan. Dessutom så hade hon tydligen bråkat med sin sambo innan hon ringde till mig och var oförskämd, så det kanske var en bidragande orsak till hennes samman-/utbrott. I och för sig har det hänt förut att hon ringt och varit elak när vi haft olika åsikter om en fråga, så det var nog inte bara det att hon tog ut sin ilska på sambon över mig.

Usch, jag vet inte! Detta har liksom halkat ner på sandlådenivå - över en box:crazy:!
 
Sv: Hosthäst, drag och strö och lite annat

Hästar får inte kronisk bronkit av drag
Bronkit får de av dålig ventilation, fukt, damm, dåligt mögligt strö och foder!
kallblod klarar inte av mera drag eller påfrestningar än andra hästar allt beror på individen :)
 
Sv: Hosthäst, drag och strö och lite annat

Nu är jag nog inte riktigt med på exakt hur det är med ventilationen.

Vi har ett kallstall där vi inte har glas i alla små fönserrutor och dessutom har vi stalldörren öppen dygnet runt. Vi har ett varmblod som en gång för flera år sedan fick diagnosen kvickdrag. Han hostade ofta under vintern. Men efter att ha öppet i stallet alltid och även delvis öppet uppåt loftet i hans box så har hans hosta helt försvunnit. Han kan numera äta hö och även stå på halm.

På vintrarna kan det vara ganska så kallt och blåsigt i stallet. Om det blir riktigt läskigt väder ute med flera minusgrader ca 15 kanske och häftiga ostliga vindar så lägger jag täcken på hästarna.

Så jag tror inte att hästen blir dålig av lite drag. Däremot av att stå i ett stall med dålig halm och instängd utan ngt fönster eller dörr öppen.''

Jag hade nog flyttat min häst därifrån redan när de fick dålig halm. Det hade inte jag gått med på att min häst fick. Inte heller att andra hästar i boxarna vid sidan om fick det.
 
Sv: Hosthäst, drag och strö och lite annat

Jag är inte särdeles oroad av drag, det är mycket värre med mögel, damm och dålig ventilation. Där jag har hästen inackorderad (4 boxar, lite drygt 60 kvadratmeter) löper luftintagen efter taket i boxarna ingen möjlihet att reglera i varje box och trumma mitt i stallet. Skillnaden mot "ditt" stall är att det finns en steglös fläkt som sätts på när vi stänger dörren på nätterna (vilket vi gör när det fryser/snöar in), skulle inte fläkten finnas i trumman skulle vi nog på sikt inte ha vidare friska hästar.

Vad det gäller tempen på hästarna så har jag fått lära mig att grövre hästar ligger lägre än tex fullblod. Stämmer bra in på min korsning, gammal grov hblstam/connemara som ligger på 37,3 i stort sett alltid.
 
Sv: Hosthäst, drag och strö och lite annat

Kronisk bronkit har inget med drag att göra. Däremot ska man, enligt min åsikt, undwika att hästar står rakt i drag, som sådant kallras ts beskriwer. Det kan säkert ligga något i att kallblod m fl är mindre känsliga än mer förädlade fullblod, men jag skulle ändå inte wilja att mitt kallblod hamnade i draget. Skulle alltså inte byta. Stallägaren får wäl täcka sin häst eller helt enkelt se till att wentilationen fungerar?
 
Sv: Hosthäst, drag och strö och lite annat

Ååå tack att det är någon som anser att man ska öppna i stallet om man har häst med kvickdrag (obs har inte så mkt med själv tråden att göra)

Har ett litet fajt i stallet där de som äger host hästen redan nu anser att vi ska stänga dörrarna under natten och gärna stänga under dagarna oxå. Min häst är inte känslig men jag känner att jag vill ha det öppet så länge som det bara går att ha så hästarna får frisk luft, blir väldigt instägt i stallet när man stänger under natten vinter tid och nu är det oxå en av hästarna i stallet som har bädd och luften blir inte bättre om man säger så.. Hur kan man som hosthäst ägare vilja stänga dörrarna nu??? och jag får inte ens borsta min häst inne i stallet när hästarna är inne :S :/ Blir såå trött, förlåt om jag kom på sido spår.
 
Sv: Hosthäst, drag och strö och lite annat

Har man inte en riktigt bra wentilation bör man definitiwt öppna dörrar osw. Men hästarna kan ju trots detta skyddas från drag - luft och drag är inte riktigt samma sak.
 
Sv: Hosthäst, drag och strö och lite annat

Jag är inte riktigt med på vad du menar. Tycker du att det är fel att ha dörrar och fönster öppna?

Nu har jag aldrig varit i närheten av ngn ventilation som ger kallras så det kan jag inte ens föreställa mig.
Men jag har helt klart märkt på vår häst att han mår mkt bättre. Han har i alla fall slutat att hosta för länge sedan.
 
Sv: Hosthäst, drag och strö och lite annat

Nej, jag tycker att det är bra. Wi har en stor jäkla port öppen i wårt stall (och öppet upp i nock)...:angel: Har man inte ok wentilation måste man öppna!

Men - om man öppnar ett fönster inne i hästen bo(ks) kan det bli ett kallras rakt ner på golwet där hästen står/ligger. Det kan wara onödigt då hästen faktiskt kyls ner på ett ofördelaktigt sätt. Då är det bättre att öppna ett fönster i stallgången istället. I gamla stallet hade wi alltid dörren på glänt. Pga windarna på wåra breddgrader blåste/drog det alltid in längs med wäggen och rakt in i ena bo(ks)en - för att undwika att hästen där stod i drag monterade wi upp en enkel brädlist som styrde om luftflödet mot stallgången istället.

Kallras är när kallare luft sjunker mot marken från ett öppet fönster el liknande. Inte alls behagligt. Frisk luft däremot är ju finemang!
 
Sv: Hosthäst, drag och strö och lite annat

Jo det är jag helt medveten om Men de vill stänga dörrarna även på dagen då det inte står hästar i stallet
 
Sv: Hosthäst, drag och strö och lite annat

Jo det är jag helt medveten om Men de vill stänga dörrarna även på dagen då det inte står hästar i stallet
Om den som rekommenderat ventilationssystemet kan förklara hur ni ska använda den så kommer det inte bli några problem. Kallras i trumman beror dels på oisolerad trumma och dels på att man stänger igen tilluftsdonen för att det blir "kallt" för hästarna. Om ni öppnar upp tilluftsdonen så ska du se att luften kommer in där istället och ut genom trumman (alltså den vägen luften ska gå). Något drag som skulle skada hästen blir det inte. Med ett fungerande ventilationssystem ska man inte behöva ha stalldörrar öppna för att vädra ut luften. Luftutbytet ska ske ändå.
 

Liknande trådar

Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Leeelot
·
Hästvård Som rubriken nämner, är det någon som har testat/har något annat strö än halm i sin ligghall (vi har snarare liggskjul med en öppen...
2
Svar
20
· Visningar
4 425
Senast: Corax
·
Hästvård Skrev om mitt problem i en äldre tråd, men den hade försvunnit så långt i listan att jag tog med friheten att skapa en ny. Min häst...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 602
Senast: Nafayette
·
Hästvård För det första: Fördelar- resp. nackdelar med halm? Vilken sorts halm använder man helst till att strö med? Är det ett dyrt eller...
Svar
9
· Visningar
1 008
Senast: gloom_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp