Veronika

Trådstartare
Hej Har en häst som e väldigt känslig mot damm så jag har börjat strö med torv för jag har hört att det ska vara bra till just hosthästar. Min kompis i stallet strör med halm men vi vädrar alltid ordentligt under dan. Han får hösilage och en musliblandning så han äter inget torrt el. dammigt foder. Men nu har han ändå lite hosta då han hostar upp slemklumpar ibland.Det e inte alls mycket men man vill ju bli fri från det helt. Är det nån som har nåt förslag på vad jag kan göra??
 
A och O är stallmiljö, sen är det bäst om hästen kan ha en längre utevistelse per dygn än uppstallning.

Om du inte rådgjort med vetrinär, gör det. Möjligen skulle man göra en endoskopi, eller kanske pållen behöver ha lite extra hjälp att bli fri från sitt slem som har samlats.
 
Har du haft ute veterinären och kollat pållen?

Undvik damm så gott det går. Ge allt foder uppblött!
Jag ger vitlök då det är slemlösande, alger ger jag å.
 
har så kallad bronkit häst,men sedan vi städade ur stallet å började ströa med papper ( i små små bitar) så har hon inte hostat ett dug,sopa aldrig när hästen är inne borsta hästarna ute helst,allt foder blött,se till att hästen är i bra kondition!
Råd fråga vet om han/hon hostar upp slem!

Torv kan vara för ödande spec om du inte gör en bädd då de dammar, genom att din stall kompis strör med halm så hjälper de inte att du bytt strö,tyvär.

mvh anna
 

Liknande trådar

Hästvård Min lilla E får man numera (nåja sen ett tag) klassa som hosthäst. Det knepiga är när han får hostan. Sedan ett par dagar har vi en...
Svar
2
· Visningar
1 169
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 363
Senast: emptyrings
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 677
Senast: Zamira
·
Hästvård Hej! Jag har ett Islandssto på 9 år som jag har ägt i nästan 1,5 år. Hon har under hela den tiden sen jag fick henne vad jag minns...
2
Svar
20
· Visningar
4 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp