Hotar med flytt?

Helga

Trådstartare
På sista tiden har jag och killen bråkat en del, om allt möjligt mest småsaker egentligen. det slutar alltid med att han blir skitsur och hotar med att flytta. Jag blir jätteledsen och vill inte att han ska flytta och ger mig eller släpper bråket.

Detta känns ju inte alls bra, vill han flytta egentligen fast han vågar inte? så han vill kunna säga att det är mitt fel.
Eller vill han bara "vinna bråket"?

Är vår relation helt körd?
 
Det låter som en väldigt omogen kommunikation er emellan (kan låta hårt, sorry).

Varför bråkar ni om småsaker?

Trivs ni egentligen tillsammans?

Förresten: ingen utom din kille kan svara på hans motiv bakom att hota med att flytta.
Men man kan ju spekulera i att han tycker att du är jättejobbig för närvarande - och går till drastiskt hot för att få slut på diskussionen. Antingen för att bara få tyst på tjafset, eller för att han inte alls trivs i den livssituation där ni är, med enligt dig själv mycket bråk.
 
Om den jag var sambo med hotade med att flytta om vi var oense om något så hade jag sagt varsågod och hjälpt denna packa väskorna. Mitt ex sa att han kunde flytta ut och bo på annat håll tills vi var sams igen en gång. Jag flyttade ut istället ett par dagar, jag har nog aldrig sett en så paff människa som när jag gick. Vi gjorde slut och separerade kort därefter.

Men vill ni inte göra slut kanske lite parterapi skulle funka? Den utpressning han gör mot dig i och med sina hot är både omoget och ett otrevligt sätt att få sin vilja igenom.
 
Det kan vara ett sätt för honom att komma undan en situation som känns pressad.

Prata igenom om hur ni kommunicerar med varandra och vad som sårar er, vad som inte är okej etc. Klarar ni inte det själva så gå till familjerådgivningen. Det låter som att ni måste ändra ert sätt att kommunicera med varandra.
 
Jaa han skulle nog bli väldigt paff om jag flyttade ut ett par dagar.
Våra bråk slutar alltid med att han ska åka iväg och jag vet inte när han kommer hem eller som nu så hotar han med att flytta. Han vet att jag blir jätte ledsen av båda, jag vill prata/reda ut saker men det känns som han bara vill såra mig så han ska "vinna" bråken. Jag orkar inte när han säger att han ska åka iväg eller flytta så då ger jag mig alltid...
 
Jag tror att @bitta är något på spåren här.

Om du överhuvudtaget står ut med den här relationen, så tror jag mycket på att du tar upp det där med hans hot vid ett tillfälle då ni inte är osams.

Det kanske inte hjälper, men då har du i alla fall visat att det är ett problem för dig på riktigt. Inte "bara" något som är jobbigt när du är upprörd.
 
Jaa han skulle nog bli väldigt paff om jag flyttade ut ett par dagar.
Våra bråk slutar alltid med att han ska åka iväg och jag vet inte när han kommer hem eller som nu så hotar han med att flytta. Han vet att jag blir jätte ledsen av båda, jag vill prata/reda ut saker men det känns som han bara vill såra mig så han ska "vinna" bråken. Jag orkar inte när han säger att han ska åka iväg eller flytta så då ger jag mig alltid...
Låter nästan som du är ihop med mitt ex. Han sov alltid hos sin mamma när han var sur på mig, ibland utan att jag visste ens att han var det tills efteråt. Det var därför jag bodde borta när han sa så, för att jag var less på att han alltid gjorde det och att han alltid bestämde när det var "bra" igen, dvs när han flyttade hem igen. Jag skulle aldrig acceptera det igen. Men tror som @bitta @Petruska att det är bra att ta upp det när ni är sams.
 
Mitt ex höll på så. I hans fall handlade allt om att han ville flytta utomlands och det ville inte jag. Han menade på att hon hans beteende/vad vi nu bråkade om passade så kunde han dra. Till slut tröttnade jag och sa att han kunde flytta om det nu var vad han ville.

Det är extremt omoget. För mig blev det en form av psykisk misshandel där jag kände att jag inte kunde ta upp saker utan att vara rädd att han skulle sticka och det påverkar mig fortfarande i min nuvarande relation.
Försök ta upp det i ett läge där ni är sams. Idag hade jag aldrig accepterats det utan varit mycket hårdare från början.
 
Hot i en relation är aldrig OK. Och detta är ett solklart hot. Han har hittat ett sätt att få sin vilja igenom, och det funkar varje gång.

Antingen håller du huvudet kallt i diskussionen och säger "ja, känner du så tror jag det blir bäst att du flyttar" och avslutar diskussionen där.

Eller som tidigare föreslagits: ta upp det när ni inte är mitt uppe i något, och förklara att det inte kan fortgå så. Hör du det igen, förutsätter du att det är hans avsikt och att du inte tänker falla till föga för hot.
 
Jag har tagit upp detta när vi är sams att jag inte gillar att han säger så och att om han säger så igen kan han flytta på riktigt. Tyvärr har det inte hjälpt..
 
Jag har tagit upp detta när vi är sams att jag inte gillar att han säger så och att om han säger så igen kan han flytta på riktigt. Tyvärr har det inte hjälpt..

Gissningsvis för att han vet mycket väl att du inte menar det när du säger att han kan flytta på riktigt om han säger det igen? (Med tanke på att du säger att det är något som du är rädd för.)

Frågan är väl om du verkligen vill ha ett så obalanserat (och rakt av otrevligt!) förhållande? Vill du inte det så får du nog fundera en del på varför hoten fungerar, varför du ger dig, och vilken väg du är på väg in på...

För mig hade inte "jag tänker flytta" varit det som fått mig att dra efter andan i förskräckelse, det hade varit att han alls fått för sig att hota mig! Varför är inte det i ditt fokus, varför är inte det något alldeles oacceptabelt?
 
Verkar mest vara tomma ord och för att komma undan :cautious:.
Hade också ett ex som höll på så, tillslut tröttnade jag och sa åt honom att om han nu ville flytta så var det bara att göra det. Han stod som ett fån och flyttade inte. Sedan försökte han inte med det maktspelet igen.
 
Han hotar dig pga att det funkar, då får han ju som han vill. Elakt!
Nästa gång han säger det där ska du gå och hämta hans resväsk och säga, var så god, jag hjälper dig packa.

Han får skärpa sig och behandla dig väl (vilket innebär att sluta hota dig!) eller göra allvar av att flytta.

Jag har tagit upp detta när vi är sams att jag inte gillar att han säger så och att om han säger så igen kan han flytta på riktigt. Tyvärr har det inte hjälpt..
 
"ja varsågod, du vet ju vart dörren är, men räkna inte med att den står öppen när det behagar dig"
Jag fattar ju att du, ts, kanske inte kan hindra honom från att gå in i er bostad så länge han faktiskt bor där. Men det kanske funkar som en markering att han inte kan komma och gå som det passar honom?
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 393
Senast: tott
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 550
Senast: Whoever
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 873
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 114
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp