linzan

Trådstartare
Vad ska man göra när man har en häst som hotar en jämt och ständigt? Så fort det inte passar henne så hugger hon i luften bredvid mej och kickar!
Kan ju tillägga att jag inte är ett dugg rädd för henne och att jag tror att det bottnar i osäkerhet för hennes del, men jag är inte säker!
Är tacksam för råd o tips!
 
Har du haft henne länge? varför jag undrar är att vissa ston kan ju vara ganska speciella ;) är hon extra retlig nu kan det ju bero på pälssättning, eller ny stallmiljö, brunst osv.
Vad gör du när hon hotar?
 
Jag har ett sto hemma som är exakt samma
När hon kom i november förra året kunde jag inte gå in i boxen hos henne innan hon hugg eller sparka mot mig.

I hagen är hon lika dan, men i stallgången eller på ryggen är det aldrig några problem.

Nu ett år senare så kan jag ge fodret i hennes box och till o med mocka när hon står inne. Vi har gjort jättebra framsteg men ändå har vi lång att gå.

Jag gjorde så att jag var ganska hård med de sakerna som kunde vara livsfarliga tex att sparkar efter mig i boxen
DET FICK HON BARA INTE GÖRA.Då kunde jag tom ge henne litet rapp med pisken ( Naturligtvis inte elakt men så hon fattade) när jag stog där.

Jag förstår att det tar långt tid att bygga ett förtroende och naturligt vis skall man inte "slå" en häst . Men hästen får absolut inte bli farlig och tappa respekten för människan. Det är viktigt att klargöra vem som bestämmer så hästen och man själv kan jobba i hop på ett tryggare sätt.
 
det gäller och absolut konsekvent i sådan fall!
Som nån sa e de inte fel med rapp då heller-de fattar lättare vad osm e fel då,hade de varit ledarehästen hade ju densvart med en smäll om den andre förkökte "sticka upp"
 
hotar hon dig alltid?
mitt sto brukar bli skitsur när hon är brunstig och kan då kicka mot mig om jag t ex ska flytta undan hennes bakdel.
är du bara lugn och bestämd och visar att du inte går med på att hon gör så, borde hon sluta.
 
Jag har haft henne ett år och JA hon är väldigt speciell, skriker som en galen gris i hagen jämt och ständigt! Jag har dragit till henne dom flesta gångerna när jag har hunnit, det värsta är longeringen....då riskerar man livet ordentligt :crazy:
Jag bara fasar för den dagen jag behöver longera henne på en klinik!
 
Jag tycker det låter som om hästen har ont någonstans.
En frisk häst ska inte anfalla sin ledare.tycker du ska kolla upp det innan du blir skadad. :bow:
 
Kanske ska kolla så att hon inte har en tumör eller cysta på äggstockarna? Låter inte alls som ett normalt beteende på något sätt.

Att linlöpa hästen är en väldigt dominant handling.
 
Nä det kanske inte är normalt betende men samtididigt så är ju det så att alla hästägare sköter inte sin häst på samma vis, så i hon kanske inte har fått tilliten till människor på rätt sätt.
Så tror jag i varje fall det är i mitt fall som har en liknade häst..
 
hon reser sig mot mej och anfaller!
Det låter som om din häst inte har någon respekt för dig, då hon reser sig mot dig vid longering. En tjej i stallet hadde problem med att longera sin ponny(ville inte gå/ställde sig mm) och då fick jag ta över och efter att gett den några ordentliga rapp så var det bra. I bland så måste man vara lite "elak" för att få det att förstå att det är vi som bestämmer. :crazy:
 
Min förra häst var också rent ut sagt "farlig" i boxen, men jag lärde mig att hålla mig tätt intill henne så hon inte kom åt mig och så var det givetvis konsekvensa tillsägelser som gällde. Hon blev aldrig helt pålitlig, men betydligt bättre än hon var när hon kom till mig. Jag skyllde detta på en dålig uppväxt. Nu i efterhand så skyller jag även på att hon inte var frisk. Hon anföll även när jag longerade, försökte gå/springa mot mig och resa sig. Även här lärde jag mig att vara snabb och hålla mig bakom henne och om jag då motade ut henne med pisken så fortsatte hon på spåret. Dock fungerade hon så småningom heller inte vid ridningen och det var då jag fattade att ngt var fel.
 
Hota tebax.
Hotar hon att kicka så "kicka" tillbax med benet.
samma om hon hotar med att hugga. Hugg tebax.
Gör ju hästarna mot varandra så :)Om hon hotar pga av osäkerhet eller så så kasnek det inte är den bästa lösningen men men
Hoppas det löser sig!
 
Om du är säker på att hon inte har ont, så bör du ta en ordentlig funderare på vad det är med dig (människan) som gör att hon beter sig som hon gör.
Eller om det kan vara något med miljön, fodret eller träningen som får henne så obalanserad.

Vem är du i hennes ögon?
Hur uppfattar hon dig?
(Eftersom hon fortsätter att tala om att det är något som hon ogillar så kanske du ska prova att ändra ditt beteende? För att se om hon ändra sig)

Är du arg eller irriterad på henne?
Kan du vara nära henne, stryka henne vid huvudet?
Är ni bästa kompisar? Kan hon lita på dig?
Har hon kompisar?
Har hon någon som hon kan lita på?
Vem är hennes ledare?
Är hennes ledare en värdig ledare för henne?

Om hon är osäker, som du själv säger. Hur ska du kunna ge henne trygghet?
Mitt råd är att du bör gå stegvis framåt. Först ska hon lita på dig stillastående i hagen och istallet. Sen kanske du ska fundera på om du ska finna några andra aktiviteter än longering, eftersom det är påfrestande både mentalt och fysiskt för hästarna.
Gör nått kul istället! ;)
:bow:
 
För att hon är kollad!
Dessutom så är det bara vid vissa grejer som inte passar den lilla damen! Ridning är det inga problem med!
 
Jag longerar inte ofta, men det känns som att det är rätt nödvändigt att det funkar OM man skulle behöva göra det på en klinik!
Grejen är att hon är lika jävlig mot alla, speciellt mamma är hon rent farlig mot men det kan nog vara för att mamma är rädd för henne!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
458
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 196
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp