Hotar......

lakrits

Trådstartare
Har kolla runt lite och sett att det finns många trådar om de som har problem att hämta sin häst i hagen men inte riktigt hittat just mitt problem, gör därför en till.....

Vad gör man åt en häst som lägger öronen bakåt och vänder baken till när man ska hämta den i hagen?
Detta har även hänt under longering/försök till longering då han bestämt sig för att inte gå framåt.

Misstanke finns att han skulle bli värre om jag skulle "säga" till han och är helt enkelt rädd för att han ska "anfalla" mot mig, alltså skulle ge ett tydlig "lämna mig i fred" besked.

Lite problem i ridningen ibland också men inte utan att det går att lösa och då har jag mer kontroll över det hela.

Annars är det en underbar häst, snäll i alla lägen, inga problem i hantering förövrigt och följer mig utan tvekan.

Har en okänd bakgrund, är en haflinger (=mycket egen vilja och envis, bestämd), 15 år.
 
Sv: Hotar......

en fråga till dig: hur får du tag på han i hagen?
hade liknade problem med en häst jag hade för ett år sedan. när jag skulle hämta honom i hagen la han öronen bakåt och gick. det värsta du kan göra är att "jaga" hästen, "vänta ut" hästen istället. ställ dig i hagen och vänta tills han kommer till dig (du kan ha någon godis med dig som han kan få när han kommer fram). kan inte lova att det fungerar men det är värt att testa. du kan också testa att gå fram till någon annan häst i hagen och gosa med den och ge den godis. då blir troligen din polle avundsjuk och kommer fram. :)
 
Sv: Hotar......

Mitt nuvarande sto är väldigt speciell. Hotar i box och hage ibland. Hon var mycket värre när jag precis köpt henne, och det händer ganska sällan numer.

I boxen är situationen lättare att hantera. Hon liksom backade undan, strök öronen efter och högg mot en - ibland gjorde hon utfall också i början. Då får man vara tuff och visa vem som bestämmer. Har dragit till henne med grimskaftet ibland och höjer rösten. Numer räcker det med att jag höjer rösten för att hon ska skärpa sig och bli snäll som ett lamm igen.

I hagen är det ju desto svårare. Jag har löst det genom att ta in på bestämda tidpunkter, rutiner är viktigt för hästarna, och locka med godis om det behövs samt berömma. Lämna grimman på, så blir det lättare att lösa problemet, och på sikt kan du ta av den.

För MIN häst beror det här på en stor osäkerhet. Hon kan hugga mot okända människor, enbart när hon är hemma i sitt stall och endast mot vissa människor (som jag kan ana är av en viss typ). När jag tog hem henne ifrån stallet jag jobbat i kunde min mamma knappt få tag på henne och hon lade öronen efter mot henne. Mig litar hon på till hundra procent nu, men om jag stör henne då hon äter eller liknande i boxen kan hon surna till.

Försök ta reda på den bakomliggande orsaken, och åtgärda problemet därefter. Lycka till!
 
Sv: Hotar......

Hittade den här länken i en tidigare tråd, ska själv prova den på min häst som är svårfångad. Borde fungera på en häst smo hotar också!

Länk
 
Sv: Hotar......

Mestadels är det inga problem överhuvudtaget att hämta. Man kan lätt gå fram till honom. Jag hälsar alltid med att klia och mysa en stund innan vi går in.
 
Sv: Hotar......

Anledningen till att jag inte vågar säga till han är att jag till 99% är säker på att han ger tillbaka. Det är en väldigt snäll häst egentligen men har en vilja av stål. Vill inte han, så vill han inte, därmed basta.

Angående bakgrunden så kan jag tyvärr inte det för han kom till mig nästan direkt ifrån Holland.
 
Sv: Hotar......

Hästen skall ju komma till dig för att du bestämmer, är ledare och för att han vill vara med dig... Med godis kan du ju vinna lite hjärta men vissa hästar tillåter inte att man får bli ledare och då får du försöka bli kompanjon istället. Vill han inte komma så låt han vara kvar i hagen, ta in övriga och ge dem godis. När de är borta kommer han säkert och vill han godis och komma in han oxå.
 
Sv: Hotar......

En annan om hästen vänder och går när du är nästan framme vid den så att du får valla den är att sick sacka dig i hagen och inte bara gå rakt på. När du är nästan inom räckhåll kan du ju erbjuda en godisbit (och sen koppla han "fort som fa.." =):laugh::idea:
 
Sv: Hotar......

Fundera på varför han inte vill umgås med dig. Något är det som inte är som det ska, men du måste nog själv fundera på vad som skulle kunna ändra den negativa spiralen. Vad motiverar din häst, och hur kan du använda det för att få honom att tycka om att arbeta med dig?
 
Sv: Hotar......

Vad gör man åt en häst som lägger öronen bakåt och vänder baken till när man ska hämta den i hagen?
Detta har även hänt under longering/försök till longering då han bestämt sig för att inte gå framåt.

Misstanke finns att han skulle bli värre om jag skulle "säga" till han och är helt enkelt rädd för att han ska "anfalla" mot mig, alltså skulle ge ett tydlig "lämna mig i fred" besked..

Han ger ju redan ett tydligt "lämna mig ifred besked". Är det något jag inte accepterar så är det den här typen av beteende. Det är ju ett klassiskt "jag är högre i rang än du" beteende, samt ett hot om att sparka om du kommer närmare! :eek: Dessutom stänger ju hästen kommunikationsvägarna när den har rumpan till. Den är inte intresserad av vad du sysslar med.

Jag hanterar sånt genom att bli ruskigt arg på en gång. Som dominant i förhållandet kan jag inte acceptera den typen av beteende. Jag brukar ryta till och t.ex sparka upp sand mot rumpan bakhasorna. Det gäller att överraska hästen och låta obehagla saker hända blixtsnabbt när den gör så. Men gå inte nära, det är ju ett hot om att sparka. ha tennisbollar i fickan och kasta på rumpan, gör vad som funkar helt enkelt.

När hästen åter har huvudet mot dig har du ju något att jobba med, men när den försöker stänga av vägarna för kommunikatione gäller det ju att visa att "åh nej, du vill ha koll på vad jag sysslar med" :cool: Jag talar givetvis inte om att åsamka smärta. Utan helt enkelt överraska hästen så att den vänder om och slutar hota. Hästar är ju funtade så att de blir ju nyfikna och intreserade på ledaren, vilket man visar att man aspirerar på att vara om man blir arg istället för rädd vid hot.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 383
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 335
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 611
Hästhantering Jag har en liten söt-sur ponny som är hemsk i hantering, jag har ganska enkelt att kontrollera henne men så fort någon annan kommer in...
2
Svar
20
· Visningar
2 920
Senast: Ronjali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp