HOV (barfotahast)

N

nabeg

Hej,
En av vara hastar, ett Sovjetiskt kallblod har riktigt daliga hovar. nar jag kopte honom var han skodd med langa trakter, VALDIGT breda hemska hovar och en helt PLAN sula.
jag tog av honom skorna och har under 6 manader kortat av trakterna till normal traktniva och har aven tagit av de storsta utflytningarna pa hovvaggarna (onskar att jag hade ett foto men det kan ordnas om ca 1 manad). jag har bara kunnat ta av lite granna at gangen eftersom sulan ar utatbucktad. han blev valdigt kanslig i ena frambenet, haltade men stod i 24 timmar och sedan haltade han inte mer. han fick aven en STOR spricka i tan (pga dalig hovkvalitet efter skona) som stracktes langst halva hovvaggen, jag var tvungen att sko honom igen for att inte sprickan skulle na anda upp, tog av de efter 1 manad sedan verkte jag bort sprickan under 4 manader nu ar den helt borta. hovkvaliten ar mkt battre men hovarna ar fortfarande hemska enligt mig, sulan ar utatbuktad, kan det vara fanghov? under hosten gick han valdigt bra pa allt underlag, sedan tog jag mig an sulan och han ar nu valdigt kanslig pa hart underlag, vagrar och ibland snubblar sig fram pa asfalt trots att han varit barfota i over 6 manader.

Finns ej tillgang till hovkunniga personer har har

For ovrigt har jag verkat mina och andras hastar i stort sett hela livet men ej kommit over sadanna hovar tidigare
 
Sv: HOV (barfotahast)

Ingen ickehovis vågar svara nu.:mad:
Får väl putta istället för att komma med ngt dumt inlägg:angel:
 
Sv: HOV (barfotahast)

Menar du att det inte finns en enda hovslagare där du bor? :confused:

Om sulan buktar ut skulle jag fara in på klinik och röntga innan jag började fila själv, det kan ju tänkas att han har hovbensrotation tex...
 
Sv: HOV (barfotahast)

det ar just vad jag ocksa har borjat misstanka...
bakbenen har blivit bra men framhovarna, speciellt v fram funderar om det kan vara hovbenssankning eller rotation i benet:confused:
Han har ocksa svart att ge v.f nar man lyfter benet. Han har under tiden jag haft honom (8 manader) aldrig haft nagot fånganfall vilket har gjort att jag inte tankt pa det speciellt mkt.

Det finns en sk 'veterinar' i byn men jag kan saga att jag har mer kunskap om hastvard an vad han har, dessutom vagrade han komma i narheten av hasten for 6 manader sedan nar jag bad honom kolla pa hovarna. Vi bor inte i sverige och hastsporten ar inte speciellt utvecklad har. suck...
 
Sv: HOV (barfotahast)

Ett kallblod som dessutom är plattfotad(genetiskt) bör man hålla ihop med bra skoning.

Du har nu kanske märkt- att trots att hovarna såg gräsliga ut så hade den skydd av skon. Var ohalt.

Leta rätt på ngn som kan hovar.
 
Sv: HOV (barfotahast)

Du har nu kanske märkt- att trots att hovarna såg gräsliga ut så hade den skydd av skon. Var ohalt.

Leta rätt på ngn som kan hovar.
tack. Hans hovar har blivit i det skicket just pga felskoning. Trakterna var alldeles for langa och tan for kort, hovarna helt felformade vilket kanske ha lett till en ev hovbensrotation??
Och han har haltat aven med skor pa. forst misstankte jag att han var felskodd eftersom han slutade halta nar jag skodde av honom. att sko honom igen nu nar han har fatt mkt battre hovkvalite och hovar vore att spotta sig sjalv i ansiktet.

jag vill hora era asikter ingenting ar uteslutet i den har situationen
 
Sv: HOV (barfotahast)

Oavsett om hästen ska skos eller gå barfota måste man veta om den har en rotation på hovbenet. Det måste väl finnas en klinik med röntgen någonstans? Var bor du?
 
Sv: HOV (barfotahast)

ja det ar val slutsatsen pa det hela.
For att rontga maste jag aka med hasten 70 km till narmaste klinik
 
Sv: HOV (barfotahast)

Av din beskrivning låter mer som den kan ha fått belastningsfång.

De får inte det av att ha för höga trakter- bockhovsaktigt.

Har f.ö svårt att se en plattfoting med bockhov. Då skulle heller sulan knappast vara platt:confused:
Långa understuckna trakter kan jag köpa.

sätt nu inte prestige i att inte vilja sko den igen.
Om det är det bästa för hästen ska den skos-bra.

du kan inte jämföra kass eller obefintlig hovvård med god sådan- skodd eller inte.
 
Sv: HOV (barfotahast)

Av din beskrivning låter mer som den kan ha fått belastningsfång.

De får inte det av att ha för höga trakter- bockhovsaktigt.

Har f.ö svårt att se en plattfoting med bockhov. Då skulle heller sulan knappast vara platt:confused:
Långa understuckna trakter kan jag köpa.

sätt nu inte prestige i att inte vilja sko den igen.
Om det är det bästa för hästen ska den skos-bra.

du kan inte jämföra kass eller obefintlig hovvård med god sådan- skodd eller inte.
det ar nu inte fragan om bockhov.
jag vet inte hur jag mer kan forklara hur det ser ut, men som sagt jag har aldrig traffat pa sadanna hovar tidigare, tror inte heller att manga i sverige har det heller sa hur mkt jag an forklarar hjalper nog inte.
Ska kolla upp med rontgen. det blir sakrast sa
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HOV (barfotahast)

maste lagga till att om skoning blir bast sa kommer han skos jag ar absolut ingen anti sko fanatiker ;)
 
Sv: HOV (barfotahast)

Låter bra:bow:

kom ihåg att du inte kan skåla ur en plattfotad hästs sula.

Välvningen av sulan kommer sig av anlaget o formen.
 
Sv: HOV (barfotahast)

7 mil är väl inte så farligt? Bättre att få en klar bild över läget, och kvalificerade råd om hur hovarna bör skötas.
Skulle vara spännande om du kunde slänga ut bilder på hovarna sedan :bow:
 
Sv: HOV (barfotahast)

Jag hade fixat en tid på klinik med en gång!!!!

Har själv en pålle med "problemhovar" åker in och ut till kliniken hela tiden me henne, kör 10mil enkel väg!!!!
Hoppas det löser sig för dig iallafall!!!!:laugh:
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 473
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: niardasp
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 043
Senast: Corminta
·
Hästvård Fick hem en hast idag som har varit pa bete i ca 3 manader. Han hade dragit av sig ett par skor och hovarna sag daliga ut, sa...
2
Svar
25
· Visningar
8 160
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp