Hov som fått en tjock flisa efter verkning , sko eller inte ?

Onttan

Trådstartare
Min häst blev verkad för en vecka sedan,nyköpt.
Han har alltid gått barfota men nu i helgen såg jag att det hade flikat sig på ena framhovens sida, den måste knipsas av så ni har ett hum om hur det är .
Han hade inte blivit verkad på lång tid innan förra veckan så kan det bero på det ?
Imorgon kommer en hovslagare ut men funderar på vad som är lämpligast , att åtgärda själva sprickan bara eller att han skos ?
Jag kommer såklart rådgöra med hovslagaren men sen är jag en sån som tänker att många vill ju tjäna en slant eftersom det kostar dubbelt så mycket att sko fram än verkning bara.
( Vill poängtera att vad det kostar kvittar egentligen,inte av den anledningen jag frågar )

Han är oberörd av att hoven är som den är nu,varken halt eller ömfotad så jag blir lite kluven.
Han har tidigare haft problem med strålröta och därför rekommenderats att vara barfota för att aktivera strålen.
 
Så hästen har bara flisat upp kanten på hoven?
Jag tippar på att ni har andra underlag än hos förra ägaren, så jag det kan vara så att hästen behöver skos hos dig.
Men vänta och se vad hovslagaren säger:)
 
Verkar lite mystiskt att hästen lyckats slå av en flisa på nyverkad hov, vanligare när de är lite längre.
Vänta och se vad hovslagaren säger, kan ju helt enkelt vara så att hästen slagit emot ngt i hagen eller bara har en period av dåligare hovkvalitet.
Hade hästen slagit upp flera flisor och slet snabbt på hovarna så hade i alla fall jag velat sko, men en flisa är inget att oroa sig för :).
 
Min häst blev verkad för en vecka sedan,nyköpt.
Han har alltid gått barfota men nu i helgen såg jag att det hade flikat sig på ena framhovens sida, den måste knipsas av så ni har ett hum om hur det är .
Han hade inte blivit verkad på lång tid innan förra veckan så kan det bero på det ?
Imorgon kommer en hovslagare ut men funderar på vad som är lämpligast , att åtgärda själva sprickan bara eller att han skos ?
Jag kommer såklart rådgöra med hovslagaren men sen är jag en sån som tänker att många vill ju tjäna en slant eftersom det kostar dubbelt så mycket att sko fram än verkning bara.
( Vill poängtera att vad det kostar kvittar egentligen,inte av den anledningen jag frågar )

Han är oberörd av att hoven är som den är nu,varken halt eller ömfotad så jag blir lite kluven.
Han har tidigare haft problem med strålröta och därför rekommenderats att vara barfota för att aktivera strålen.
Omöjlig att svara på, hur hög är sprickan, hur djup är den, hur stor är risken att sprickan blir värre, mm.

Ja att sko är dyrare men timpengen skiljer ytters lite.
 
Min häst gick barfota hos de förra ägarna, men hos mig behövde han skos för att hovarna skulle hålla. Det beror säkert mycket på underlag och hur mycket man rider osv.
 
Det löste sig själv, från en dag till den andra var den av eller rättare sagt samma dag jag skrev inlägget och hoven har inte skadats på något sätt utöver att den biten har lossnat.
Såg nog värre ut än vad det var.
Och han har inte påverkats av det överhuvudtaget så det är skönt.
Och komiskt nog var hovslagare tvungen att avboka tiden pga sjukdom så avvaktar tills ny tid.

Hans hovar var jättelånga innan verkningen så kan kanske vara så att det varit något som inte synts och om han slagit i något så det gått upp, låter rätt rimligt.
Sen är han mer aktiv hos mig än han varit tidigare.
Men han får tillskott för hovarna och har stenkoll varje dag.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 174
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag vill jättegärna kunna ha min häst barfota, då jag är övertygad om att det egenltigen är optimalt, MEN. Jag har senaste tiden börjat...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 964
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp