Hovar... barfota, skor osv. *långt*

milly

Trådstartare
Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken jag var med i. Jag försvarade barfota-metoden och gör det ännu MEN samtidigt var/är INTE JAG en av de som sade att "ALLA hästar kan vara barfota". Det finns undantag och situationer då man MÅSTE sko!
Jag har nog läst lika mycket om vanlig, traditionell hovvård som om barfotametoder. Är enormt intresserad! ;)

NU vill alla höra hur det gick med MIN HÄST?
Jag har tyvärr fått sko henne i fram! :o Läs historien nedan:

Såhär är det... Tog av skorna för drygt 7 veckor sedan och hon verkades enligt "vildhästmetoden". Då gick de kvar på betet dygnet runt (stooora fina hagar med perfekt underlag och mycket rörelse för hästarna). Hästen var okej barfota trots att hon varit skodd minst 6 år i rad utan uppehåll. Givetvis ömmade hon om vi gick på grus elelr asfalt men annars gick det bra! Hon gick helt vanligt i sin hage.

Två veckor efter det togs de in på nätterna men var kvar på betet på dagarna. Fortfarande gick allt bra. Hon ömmade bara om vi gick på obekvämt underlag. Hon både reds och leddes, nästan dagligen. fast vi undvek så klart obekväma underlag så gott vi kunde och vid ridning blev det nästan bara ett mjukt gärde...
På morgorna kunde hon dock vara lite seg att få ut, förmodligen pga stillastående hela natten i boxen och därmed minskad cirkulation i hovarna och det var jobbigt för henne att komma igång. (därför ska de helst vara UTE dygnet runt)

Efter fyra veckor kom hovverkaren tillbaka, (hon rekommenderade 4 veckor mellan gångerna om man inte kunde underhållsverka själv). Jag ville va på den säkra sidan och ville att hon skulle komma och titta på dom för säkerhets skull och ev. verka om det behövdes. Hon verkade dom litegrann.
Nästa dag var hästen lite ömmare än tidigare... "nyverkad", tänkte jag. Okej, får ta lite lugnare. Men i hagen var hon okej fortfarande.

Efter bara ett par dagar fick inte hästarna längre gå på betet ens på dagtid utan nu fick de hålla sig till vinterhagen som består av SKOG och därmed mer eller mindre stora stenar och stockar, trädrötter och annat "ojämnt". :crazy: Hagen är väldigt KNÖLIG! Min häst tyckte det var jobbigt att röra sig där och började röra sig mindre och mindre... Och varje gång då hon ändå rörde sig slog hon väl i hoven/sulan i hårda stenar/rötter och fick så småningom ONT...

MEN drygt en vecka senare var hon mindre öm igen och efter en heldags utevistelse gick hon nästan obehindrat på gruset mellan hagen och stallet. "Åh, vad skönt" tänkte jag. Hade precis fått mina nya Boa Boots också! Provade bootsen första dagen med att bara leda henne i dom i en kvart... Hon gick hur bra som helst i dom! Som om hon var skodd. "Härligt", tänkte jag. Nu kan vi snart börja rida ut igen då!
Dagen efter det hade jag bestämt med en kompis att visa henne lite ridvägar (hon var ny i området) och vi gav oss iväg. Min häst gick fin fint i sina boots och vi tog en timmes runda, enbart skritt, några få steg i trav bara på prov. Red mestadels på mjukt underlag men en liten bit på hårdare grusväg. Allt gick bra! Hästan gick så rent o fint hela tiden...

Dagen efter raspade jag litegrann på hovarna för att hon sliter snett och det var viktigt att rätta till sånt enligt hovverkaren. Tänkte att det går nog bra eftersom jag har bootsen nu så nu raspar jag lite då...
Sedan när jag skulle iväg en liten sväng med henne var hon seg och verkade ÖM trots att hon gick i bootsen och vi red på mjukt underlag... Jag satt av och ledde henne. Hon verkade SEG, kanske "träningsvärk sen igår" tänkte jag. Det blev bara 20 minuters sväng.
Dagen efter det gick vi en liten promenad, ledde henne bara. Hon var lite bättre! Men fortfarande gick hon lite konstigt/ömmade...

Dagen efter DET stod hästen i hagen på en fläck och hängde... Jag såg på henne att hon inte mådde bra och gick och kollade till henne. Då var framhovarna varma (det hade de inte vart tidigare) och högerbenet lite svullet. Hon hade svårt att gå! Fick in henne och där fick hon stanna!
Nästa dag ringde jag veterinären men vi bestämde oss för att avvakta till dagen efter det (hästen var okej annars och åt glatt osv). Dagen efter var det samma sak så veterinären kom ut. Han trodde precis som jag på någon slags inflammation och hästen fick antiinflammatoriskt...
Provade att ta ut hästen under boxvilan och då gick hon bra på GRÄS men kunde knappt röra sig alls på annat, hårdare underlag. Men tyvärr kan vi inte släppa dom i gräshagarna nu (stallägaran vill spara på dom till nästa sommar) så hon MÅSTE fortsätta att gå i den knöliga vinterhagen! Alltså har jag inget VAL än att sätta på skor på henne så att hon kan vara ute i hagen... (ridningen var jag villig att avstå ifrån om det behövdes under övergången).

Därför är hon nu SKODD i fram! Det blir ju inte BÄTTRE heller i och med att vintern kommer och därmed FRYSER marken och blir ännu knöligare!! Och nu mår hon bra, men hoven var fortf. lite varm dagen efter skoningen.

Jag är övertygad om att detta (att hon fick inflammation) beror på att efter ett tag fick börja stå INNE/stilla halva dygnet och att de senare dessutom började gå i vinterhagen vilket ledde till mycket mindre rörelse. Slutsignalen blev överbelastning i ovana barfotahovar som kanske var NÅGOT för hårt verkade och kanske var jag lite väl snabb med att börja rida med bootsen... De gav säkert sultryck och/eller ökade hovmekanismen FÖR MKT i en ovan barfotahov.

Jag tror att om min häst får börja sina första månader barfota på våren/sommaren istället och därmed har bättre förutsättningar (dygnet runt-bete) så kan hon bli en barfotahäst.

Har planer på att sko henne med Hippogrips efter denna eller nästa skoperiod. Prova med dom först! Klarar hon DET bra så provar jag barfota till sommaren igen... och vänjer henne LÅNGSAAAMT vid bootsen och är försiktig så hon inte blir överbelastad...

Kan tilläggas, förresten, att hovslagaren som jag hade ute hos hästen tyckte att hovarna såg BRA ut, bra vinklar och allt, MEN något för hårt verkade för en barfotahäst. (kanske blev den andra verkningen av hovverkaren en aning för mkt plus att JAG raspade till dom litegrann)
Han gjorde inte så mycket mer än satte på skorna i fram! Bakhovarna behövde han inte röra alls.

Vill också tillägga att JAG tycker att det är okej med övergången till barfota om hästen har ont bara "då och då" under dygnet, till exempel vid obekvämt underlag som KAN undvikas och/eller på morgonen då den stått still och inte fått igång cirkulationen ännu, MEN INTE att de ska ha ONT hela tiden och knappt kunna röra sig i hagen ens en gång!
Det är liksom inte VÄRT vadsomhelst!! Då måste man göra något för hästens bästa, den kan inte gå och ha smärta dygnet runt och/eller inte kunna röra sig i hagen på dagarna.

Jag ska också tillägga att de fyra andra hästarna i stallet går jättebra barfota! Trots att de vart skodda i flera år och bara barfota några veckor. De ömmar knappt på grus ens en gång! De är lite lättare/mindre och har en konkav sula... min häst är tung och har en ganska platt sula i framhovarna... (men stenhård, inte tunn!)

Det är MYCKET som påverkar om de kan gå barfota eller inte! Oftast är det miljön/vardagen de lever i (inne halva dygnet? Hurdana hagar de har? Hur rids de? Behöver de kunna broddas året runt?) men ibland kanske det inte går pga hästen nedärvda hovkvalitè TROTS att den får den perfekta barfotamiljön...
Det är vad jag tror.

Nu orkar jag inte skriva mer... :eek: Kommentarer??
 
Sv: Hovar... barfota, skor osv. *långt*

Jag hade också problem med stenig och väldigt lerig hage. Inte alls ql. Slutade med att jag nästan fick dra ut henne i hagen.=(
Men nu har jag flyttat till ett bättre ställe där det är jätte fina hagar och där hon kan stå ute dygnet runt. Synd att inte alla har de förutsättningarna.
 
Sv: Hovar... barfota, skor osv. *långt*

För att lyckas med en barfota häst krävs TID, det tar runt ett år innan en "ny" hov växt ut som är anpassad att gå barfota. Sen bör hästen gå ute dygnet runt, alltså inte stå installad på nätterna.

Sen beror det på hur man använder sin häst om man kan ha den barfota eller inte.

ALLA hästar kan gå barfota, MEN alla hästar kan inte arbetas som vanligt utan skor på fötterna.

Själv har jag en varmblodstravare barfota, hon står på lösdrift året om och jag kan rida på alla underlag utan problem. Det enda hon inte klarar är att gå på is, så på vintern när det är väldigt isigt ute så får hon stå, ingen ridning alltså. I hagen grusar/saltar jag på de få ställen det blir isgata.
 
Sv: Hovar... barfota, skor osv. *långt*

Har funderat fram och tillbaka på om jag ska dra av skorna på min häst. Hovslagarn kommer i morron och då ska jag väl ha bestämt mig. Men nu när jag läser det blir jag tveksam. Min häst står ju inne på nätterna året runt pga tidigare fång och knottallergi. Har hyfade hagar och det mästa vi rider på är mjukt underlag. Men endå tänk om det inte går alls. Får kanske testa och se. Hovisen kommer ju igen om 5-6 veckor så då kan vi ju lägga på skorna om det inte funkar. ELLER??? Jag blir jätte villrådig.
 
Sv: Hovar... barfota, skor osv. *långt*

Det går att ha hästar barfota även om de står inne. Står de bara ute mestadels av dagen så är det bra. Det enda du kan göra är att försöka, men tänk på att en övergång på 5-6 veckor är egentligen aldeles för kort. Vill du ge det ett ärligt försök så får du låta det gå några månader minst. Sen får du också vara beredd att hästen kommer att ömma den första tiden tyvär kan man inte göra mycket åt det utan bara försöka hålla sig borta från det som ömmar. Lycka till!
 
Sv: Hovar... barfota, skor osv. *långt*

SHIT!!! Vet inte vad jag ska göra NU.... Kom precis hem från stallet och hon är ÄNNU MER HALT NU!! Helt plötsligt igen. Blev skodd i fredags, såg bättre ut i helgen (haltade/ömmade inte) och har vart ute i tre dagar...

Får kanske starta en tråd om det! vet varken in eller ut...
 
Sv: Hovar... barfota, skor osv. *långt*

NJaa, jag håller inte med om att alla hästar kan gå barfota... Min varmblodstravare kan inte! Har försökt flera ggr. Han kan knappt gå i mjuk gräshage dygnet runt, det gjorde han i dryga fem år innan ajg köpte honom och han kom på stall. Han kan inte ens gå promenader utan att på blödningar i sulorna och då pratar vi om på gräs och slät asfalt... Att ha honom barfota är djurplågeri, han kan knappt gå in från hagen med tappsko...
 
Sv: Hovar... barfota, skor osv. *långt*

Konstigt, hört att det är väldigt vanligt med hovbölder i år, kan det inte vara nått sånt? Sitter det verkligen i hoven? Är hon varm?
Egentligen borde ju allt blivit bättre nu när hon fått skor på sig inte värre.
 
Sv: Hovar... barfota, skor osv. *långt*

Jag vet inte vad det kan vara!! Vet varken in eller ut...

Hovisen kan inte komma förrän IKVÄLL nån gång och veterinären rådde mig i telefon att börja med att ta bort/undersöka skorna... Så att det inte är nåt med dom! Ingen idé att vet. kommer ut INNAN det... Kommer de ut säger de bara att skorna måste bort först!

Det kan ju vara hovinflammation om FÖRVÄRRADES av att hon skoddes och fick sömtryck i hovväggen nu då... Hon verkar ha SÅ ont! Jag får panik!! :cry: :crazy:

Men det som varit hela tiden är symptomen runt kotleden på högra benet (mjuka gallor/svullnad) men inget på vänstra benet. Det var ju också HÖGRA benet som pulserade igår! Inte vänstra. Hovarna är inte ovanligt varma, det högra är heller inte varmare än de andra. Om det är HOVBÖLD eller SÖMTRYCK borde ju JUST HOVEN vara varm!!! Eller?

Jag kan inte åka ut till stallet ännu heller!! Har ingen bil och det är 1,5mil att åka! F-n vad jobbigt!!
Enligt stallägaren verkade hon INTE bättre i morse. Hon står kvar inne, givetvis, och har boxvila IGEN...
 
Sv: Hovar... barfota, skor osv. *långt*

I vår discution för ett par veckor sedan så pratade peter lundin om att man kunde få en inflamation pgr av att hästen ömmar (var det inte så?) så det är ju inte helt omöjligt men borde det inte finnas puls i hoven då?

Du har inte tempat?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovar... barfota, skor osv. *långt*

Cecely skrev:
I vår discution för ett par veckor sedan så pratade peter lundin om att man kunde få en inflamation pgr av att hästen ömmar (var det inte så?) så det är ju inte helt omöjligt men borde det inte finnas puls i hoven då?

Du har inte tempat?

Nej, har ej tempat henne... Hon är pigg och kry för övrigt, kan jag säga. Men ska tempa henne idag när jag kommer ut till henne!! För säkerhets skull.

Ja, jag tycker ju att om det är HOVEN/HOVARNA så borde ju symptomen komma MER därifrån?? Jag måste kolla henne idag innan jag kan säga nåt mer...
 
Sv: Hovar... barfota, skor osv. *långt*

Ja det tycker jag med. Inte alls säkert det beror på hoven eller skorna då. Fy det är så jobbigt att inte veta! Lider med dig. Men du ska se att det säkert inte är nått farligt för är hon pigg i övrigt så!=)
 
Sv: Hovar... barfota, skor osv. *långt*

Jo jag hade inte tänkt att ge upp efter 5-6 veckor om det inte funkar. Men skulle det bli lika illa som för milly så kanske jag kan styra upp det då. Tänker inte rida särskilt mycket nu häller. Bara nån gång på helgen i skogen där vi kan undvika nästan helt från att gå på grusvägar. Och den lilla biten vi tar på grus väg är vägkanten fin.
Man hinner ju inte rida i veckorna nu denna årstiden. Det är ju mörkt när man kommer hem och inget annat än skogen att rida i. Ja stubbåkern bakom stallet med då. :( För pannlampa kan jag inte rida med. Då blir hästen hel stirrig.
Det är bara framhovarna det handlar om med nu för bakskorna tog jag av i augusti och det har gått jätte bra.
 
Sv: Hovar... barfota, skor osv. *långt*

Det låter som en vettig taktik som borde hålla tycker jag!
 
Sv: Hovar... barfota, skor osv. *långt*

Jag hoppas det iallafall..... Vi får väl se om ett par veckor. Kanske sitter jag här med då å ojar mig över att jag lät dra av skorna. :smirk:
 
Sv: Hovar... barfota, skor osv. *långt*

Eller så sitter du som mig och önskar att du gjort det tidigare!=)
 
Sv: Hovar... barfota, skor osv. *långt*

Ja vi får väl hoppas det. Nu är skorna av i allfall. Hovisen trode nog också att det skulle gå bra. Han kommer ju som sagt om 5 veckor igen så då dkulle han kolla över honom när han tar de andra hästarna i stallet.
Det konstiga var igentiligen att hästen varit skodd i typ 8 år och barfota fram för första gången sedan dess, men reagerade inte alls på detta när jag lädde honom till hagen. Tycker ju att det skulle kännas konstigt att gå barfota igen??
Frågade honom i kväll om han frös om fötterna nu när matte var så tokig och tog av honom skorna lagom till vintern. Men han gjorde nog inte det :rofl:
 
Sv: Hovar... barfota, skor osv. *långt*

Varför kan man ha hästar inne på stall om natten om den har skor men helst inte såna som är barfota?
Är det inte lika illa för båda? Har inte fått nån klarhet i det riktigt..

Om de går ute 10-12 h om dan är det fortfarande dåligt då? Att ha en barfotahäst på stall alltså?

Ska ta av skorna till våren på min häst. Anledningen är pållens dåliga blodcirkulation. Svullnar gärna upp över natten, barfotagång kanske får igång cirkulationen lite tänkte jag..
 
Sv: Hovar... barfota, skor osv. *långt*

Magnum skrev:
Varför kan man ha hästar inne på stall om natten om den har skor men helst inte såna som är barfota?
Är det inte lika illa för båda? Har inte fått nån klarhet i det riktigt..

Om de går ute 10-12 h om dan är det fortfarande dåligt då? Att ha en barfotahäst på stall alltså?

Ska ta av skorna till våren på min häst. Anledningen är pållens dåliga blodcirkulation. Svullnar gärna upp över natten, barfotagång kanske får igång cirkulationen lite tänkte jag..

Det ger en större chans för hästen att klara sin övergångsperiod om den får hålla igång sin cirkulation hela tiden... dvs vara ute dygnet runt! Inne på stall stannar cirkulationen upp och de får ont på morgorna, är som ömmast då innan cirkulationen kommit igång igen.
(det märkte jag med min häst)

Visst är det egentligen samma sak för hästar med skor MEN Jag tror att för barfota är det extra viktigt för att de ska HÅLLA som barfotahästar och för att hoven ska bli stark och tålig osv.
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 475
Senast: Morces
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 156
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 135
Senast: super
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp