Bukefalos 28 år!

Hovar... BLIR TOKIG!

J

_Jezzie_

Jag behöver tips och råd om hur jag kan få ökad hovtillväxt på min häst! Har försökt med att lättblistra kronranden, tvättar och smörjer hovarna så att inte bakterierna i leran ska skada hovarna ytterligare. Han har lätt för tappskor, och när han har tappat en sko trasar sig hoven direkt! Han behöver bättre hovkvalitét o bättre tillväxt. Några tips lr råd som kan sätta fart på detta? Har provat flytande konc. biotin, alla möjliga hovsalvor (Alosin, Severit från Equis*ro) men inget vidare resultat.
Och JA jag har en välbalanserad ock komplett foderstat, har fått hjälp med detta av KRA**T´s foderrådgivare. Han står på råspån och boxen mockas SUPER noga! Ingen bädd, bara rent spån...

HJÄLP! Är öppen för alla förslag och ideér!
 
Sv: Hovar... BLIR TOKIG!

Det finns inget undermedel att smörja på för att få friska, starka hovar. Tyvärr. Hovens kvalitet förbättras inifrån. Att ge biotin kan ju hjälpa, men det tar tid innan du lär se nåt resultat för den hov som redan växt ut kommer inte bli mindre torr utan det påverkar bara nytt horn. => Resultat kan ses först om efter ca 6 månaders biotinbehandling.
Bakterierna i jorden fräter inte på hoven utan kan under vissa betingelser ge problem som röta, men det är då bara i vid strålen eller i bärranden. Har hästen inga problem med det tror jag inte att ditt smörjande och tvättande är av godo, snarare att det torkar ut hoven och gör den ännu skörare då du tvättar dem. Jämför hur dina egna händer och naglar blir av ett evigt tvättande...
 
Sv: Hovar... BLIR TOKIG!

Ja denna jämförelse med mig och hästen är intressant, vill bara tillägga att vi männsikor har ett pH värde i huden som påverkas av för mkt tvättande till skilland mot hästar. Och vatten eller inte? För ett år sedan var det en medlem här på buke som hade tagit två hov bitar och lagt den ena i en skål med olja och den andra i vatten. Tror de låg där i ca en månad innan h*n sedan tog kort på bitarna igen, den som låg i olja såg precis likadan ut medans den som låg i vatten hade ändrat sig lite. Så det där med att man ska smörja hovarna med olja av något slag går jag inte på iaf! =) har pratat med 3 olika hovisar och dom säger: VATTEN VATTEN VATTEN är bra för sköra och torra hovar. Tror mer på vatten än olja alltså. Men just att få ökad hovtilläxt är jag helt nollställd. Får väl slita med biotinet igen, har hittat ett preparat som innehåller mer mängd biotin per gram än de sedvanliga produkterna som heter biotin. Alltså högre koncentration. Kostar en del tyvärr... men vad gör man inte?? =) Tack för ditt svar.
 
Sv: Hovar... BLIR TOKIG!

jo visst, hästen har inte samma hud som vi, men ska vatten göra nåt positivt för hovarna så måste du ställa dem i blöt en längre stund varje dag att bara tvätta av dem tillför ingen fukt.
Dessutom tas inte vatten upp av hovväggen, den har ett skyddande glasyrlager, det är bara i sulan och i kronranden som något kan påverka hovarna. Jag vet inte vad ett lättblister är, men jag tror du stjälper mer än hjälper med det iallafall.
 
Sv: Hovar... BLIR TOKIG!

Fodertran ska du prova smörja varje dag, har gjort underverk på mina hästar..
 
Sv: Hovar... BLIR TOKIG!

Åhh! detta fodertran har jag hört förr! Vad i helsike e det och vart får man tag på det? :laugh:
 
Sv: Hovar... BLIR TOKIG!

Lättblister är som ett liniment som har till syfte att öka blodcirkulationen till hoven =) jag lättblistrar hans kronrand ca 1 ggr/vecka. Ökad blodcirkulation till hoven borde generera till bättre till växt tror jag? :o Mmm jag är väl införstådd i att med o bara tvätta av hoven har vattnet ingen verkan, men har även haft på blöta filtboots nattetid, som sagt... jag e desperat och provar vad som helst :crazy:
 
Sv: Hovar... BLIR TOKIG!

Jag läste inte jättenoga, men har du provat Hoof & Health örter/alger från Hilton?
Fd. Seaweed & Rosehips.

De funkade jättebra på min nordis, hon hade pappersfötter som ej växte och denna blandningen räddade hovarna på henne i våras. Nu fick vi ta bort henne av andra orsaker men de örterna satte verkligen sprutt på hovtillväxten :)

Skicka pm om du vill ha tips på en bra försäljare av detta.

Du ska också vara noga med rätt foderstat och att hästen rör på sig tillräckligt, hage och/eller motion. Kratsa noga, ren bädd i stallet osv men det gör du säkert redan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovar... BLIR TOKIG!

Han rids ca 6 dagar i veckan, och minst 40 min per dag, varierad träning, ridbana, skogen, hårt underlag, sandvägar och klättring... :confused:
 
Sv: Hovar... BLIR TOKIG!

foderstat och ren bädd samt noggrann hovvård är kontrollerat redan =) Jaaa jag tar gärna emot tips om allt som kan tänkas förbättra hans hovtillväxt och kvalitét :bow:
 
Sv: Hovar... BLIR TOKIG!

Vet inte hur vetenskapligt belagt det är men min hovis säger att det går att stimulera hovtillväxten genom att massera kronranden. Det är väl det som är det verksamma vilket det är alosin, olja eller fodertran som används vid massagen.

Vad jag förstår så mår hovar dåligt av när det svänger för fort mellan att vara blött och riktigt torrt varmt. Blött horn är poröst men hjälps upp av fukten. När det sen torkar för fort mycket så krackelerar det. Tillför man fukt till torra hovar, som tas upp genom sulan, så kan man försegla det med att smörja med olja på själva hoven, inte sulan. Det innebär att man skjuter problemet med porösa hovar framför sig.

Hur man än ser på det antar jag att det bästa är att långsiktigt jobba med att hästen får i sig allt den behöver. När det är uppfyllt verkar det vara svårt att påverka mer. Finns hur mycket dyr produkter som helst men många av dem innehåller ju något som det antas att hästen har brist på. Vet man säkert att hästen får i sig det den behöver kommer det inte göra någon skillnad med dessa medel.
 
Sv: Hovar... BLIR TOKIG!

Har en häst på foder nu som har haft jätteproblem med hovarna, att de spricker och dyl. Nu har jag honom barfota för att han ska få nöta på hovarna lite och de är verkligen SUPERFINA nu och ser riktigt bra ut. Värkar honom var 6-8 vecka om det inte behövs tidigare, raspar även hovarna själv ibland lite, penslar på Torsklevertran ca 3-4 gånger i veckan. Om de blir leriga så brukar jag ta vattenslangen och skölja av ben + hovar och sedan pensla med Torsktran igen. Sen är jag supernoga med att kratsa hovarna också och hålla koll på dem så att de ser fina ut, får han en liten spricka eller dyl så får hovis komma och fixa det.

Det pinade såklart i början att ha honom barfota då han var väldigt öm, dock bara när han gick på gruset till/från hagen men nu är han supervan och travar nästan.

Torsklevertran finns att köpa på Lantmanna/Granngården i 5 liters dunk, kostar snett under 300 kr. Det är typ för höns och grisar om jag inte minns fel så de står bland fodret. Ett VÄRT inköp då man får mycket för pengarna, sedan så räcker det länge också.

Måste ju bara tillägga att hovis var supernöjd nu sist när han var här, tyckte att det såg riktigt fint ut i hovarna på honom. Vart stolt som tuppen!! Så nu nästa år ska han ha superfina hovar ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hovar... BLIR TOKIG!

Fodertran (Torsklevertran) är ett fodertillskott som kan användas på hovarna, Jag fick lära mig det av en gammal travtränare, och nu gav min hovslagare mig idén att börja använda de på min nya häst också..
Det finns att köpa på Granngården.. Prova skadar aldrig.
 
Sv: Hovar... BLIR TOKIG!

Har tänk på det där med att låta han gå barfota ett tag oxå, men jag vet att han skulle bli kanon öm! räcker med att bara han tappar en sko så är han blockhalt och ligger mer än vanligt :( Hans fötter är ett jätte problem för oss, men jag ska testa detta fodertran. Ska införskaffa det på fredag! =) Så det är bara att smörja in hoven med detta? hur ofta? Tack för svar! kram!:)
 
Sv: Hovar... BLIR TOKIG!

Di kan smörja varannan dag till varje dag, det avgör du själv..
 
Sv: Hovar... BLIR TOKIG!

Jag säger bara en sak: KALK.
Så länge min häst inte får kalk finns det ingen tillväxt att tala om.
Billigt är det också så det är definitivt värt att prova.
 
Sv: Hovar... BLIR TOKIG!

Vad jag tänker på är att du säger att hästen står på råspån. Från vilket trädslag? Hoppas inte det är ek.

Vatten är bra, men då ska hovarna ha stått i vatten i ca 30 minuter. Bara tvätta gör ingen nytta. För att sedan hålla kvar fuktigheten i hoven SKA man smörja. Annars är vattenspiltan/hinken till ingen nytta.

Biotin börjar fler och fler säga hjälper inom en-två månader. Neb det skall vara bra biotin och rätt dos. Jag kör med Mustang foder som har biotin i och det funkar kanon bra. Fått stor skillnad på fötterna och slipper duttandet med dunkar.

Jag tycker också jag får starkare hovar av ÖBs hovolja som har tea-tree i sig.

Lycka till.

Fast jag skulle dock byta strö. Kan vara så att han inte tål spån.
 
Sv: Hovar... BLIR TOKIG!

Jag brukar pensla på några gånger i veckan, beror helt på hur hovarna ser ut, vill inte pensla varenda dag så att det blir ett problem tillslut och hovarna blir beroende av det. Använder en ganska mjuk hovpensel när jag penslar och häller upp lite i en bytta. Brukar som sagt duscha av benen och hovar, kratsa, borsta hovskägg och smörja sist och låta det suga in lite. Finns en billig hovborste med burk på H*öks för 29;-
 

Liknande trådar

N
Hästvård Har haft min häst i 8 år och har alltid haft mer eller mindre hovbekymmer. Men nu när hon börjar komma upp i "mogen" ålder (16 år)...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 961
Senast: vdb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp