Hovar som går sönder uppe vid kronranden

Liten

Trådstartare
Gör en egen tråd att spåna i istället för att totalkapa "Torra hovar"-tråden.

I söndags upptäckte jag att Kastors hovar börjat gå sönder. Det är vågräta sprickor längs med kronranden. På ett par ställen har små bitar av hovväggen lossnat också, på ungefär samma ställen som sprickorna finns. Sprickorna är ganska ytliga, vad jag kan se/avgöra. Kastor har mig veterligen aldrig haft problem med hovarna tidigare och jag brukar inte behöva smörja eller dona något extra med hans hovar sommartid. Den enda skada han haft tidigare är ett hål i hovväggen på ena bakhoven, som kom efter att han trampat sig med brodden i kronranden förra vintern (2012/2013), och som nästan är nedväxt nu. Jag är helt villrådig, eftersom jag aldrig stött på något sånt här. I väntan på att få en diagnos av något slag smörjer jag hov och kronrand. Jag har haft hästen ifråga sedan augusti 2011.
Såvitt jag kan avgöra har det idag inte blivit värre sedan jag upptäckte skadorna. Hästen går ute dagtid (torr hage), äter grovfoder (hö/hösilage. Tyvärr ingen mineralanalys) och lite mineralpellets samt salt (i den mån hästskrället behagar äta upp det får han granulat, samt har saltsten i hagen som han slickar på), alltid tillgång till vatten. Inte öm, ingen puls, ingen värme i hovarna. Torr i sulor och strålar runt om.

Någon som har några idéer eller erfarenheter?

Fotade hovarna runt om. Jisses, vad svårt det var att få till några vettiga bilder på eländet..!

dsc_0030_53615eeae087c339fa1c31a5.jpg


dsc_0031_53615f0a9606ee4456906209.jpg


dsc_0032_53615f1de087c339fa1c31a8.jpg


dsc_0033_53615f41e087c35b86f20e35.jpg


dsc_0034_53615f65e087c30f5d77960f.jpg


dsc_0035_53615f80e087c352ee23ae87.jpg


dsc_0036_53615fa02a6b2236e32ff102.jpg


dsc_0037_53615fbe88e59d6f57cdb156.jpg
 
Ser typ inget konstigt på dina bilder, lite flagiga och fnasiga precis i den där knövliga delen av kronranden är de väl ganska ofta. Så länge inte det blir sprickor ned i själva hovväggen så skulle jag inte oroa mig.
 
Jättesvårt att få med det på bild, så att det syns. Men jag är 95% säker på att det är hovväggen som är skadad, inte kronranden (upptäckte idag att kronranden ser lite tilltryckt ut på mitten, på ena bakhoven - det är nog något hästen trampat till själv med den andra bakhoven. När han vilar hovarna bak och ska "byta hov" lyckas han i minst hälften av gångerna trampa lite på den andra hoven..). Ser ut som skadan på hovväggen som syns i nederkant av hoven på sista bilden (resultat av broddtramp), men mycket mycket grundare - inte alls lika djupt och mycket mindre till ytan. Kronranden är torr men oskadd. På näst sista och sista bilden syns en linje, ungefär mitt på hoven uppe vid kronranden, precis mellan kronrand och hovvägg - det är så sprickorna ser ut och sitter. Tunna, inte alltför djupa, men helt klart i hovväggen.
 
Jättesvårt att få med det på bild, så att det syns. Men jag är 95% säker på att det är hovväggen som är skadad, inte kronranden (upptäckte idag att kronranden ser lite tilltryckt ut på mitten, på ena bakhoven - det är nog något hästen trampat till själv med den andra bakhoven. När han vilar hovarna bak och ska "byta hov" lyckas han i minst hälften av gångerna trampa lite på den andra hoven..). Ser ut som skadan på hovväggen som syns i nederkant av hoven på sista bilden (resultat av broddtramp), men mycket mycket grundare - inte alls lika djupt och mycket mindre till ytan. Kronranden är torr men oskadd. På näst sista och sista bilden syns en linje, ungefär mitt på hoven uppe vid kronranden, precis mellan kronrand och hovvägg - det är så sprickorna ser ut och sitter. Tunna, inte alltför djupa, men helt klart i hovväggen.
Det är ju som hästens nagelband som följer med ner.
Det är nog en kombo av vad den ätit samt att det varit extremt torrt.
Jag skulle bara smörja på o det kommer troligen inte att ge skada på själva hornet.
 
Idag såg det ut som att sprickorna försvunnit, jag hittade dem iaf inte när jag synade hovarna. Kronranden/nagelbandet verkade mjukare och inte torrt idag (dels kletade jag på Idomin igår, dels är det inte snustorrt i marken längre - det ligger lite snö på backen).
På ena framhoven är det dock helt klart skador på hovväggen :(. Det har lossnat en bit som börjar precis där "nagelbandet" slutar och ca 5-7mm neråt. Ungefär samma bredd som höjd, jag uppskattar "hålet" till ca 7*7mm med ögonmått. Någon cm från den skadan, i sidled, är en likadan bit på gång att lossna (men har bara spruckit uppe vid "nagelbandet" och så någon mm neråt vid ena änden av sprickan. Går att "vicka" när jag försiktigt stack in nageln för att kolla djupet.). Kan försöka få en bättre bild på den hoven imorn, kanske syns det bättre på bild om hoven är torr (bilderna i startinlägget tog jag efter fotbad + oljning).
Eftersom resten av hovarna såg bra ut idag, har jag lugnat ner mig lite. Nu ser det ut som att hoven fått lite stryk, men inte som att hela hovarna är på väg att spricka/lossna vid kronranden :p . Håller koll på skadorna och håller ett öga på dess djup, håller någorlunda rent (oh well..ser till att hovarna inte är inpackade i lera iaf) och smörjer med salvan. Idomin gav klart bättre effekt än olivoljan gjorde, så jag kör nog på den.
Fortfarande undrande angående orsaken, men med tanke på skillnaden efter Idominsmörjningen och lite mer fukt i marken verkar torka ganska logiskt.
 
Fortfarande undrande angående orsaken, men med tanke på skillnaden efter Idominsmörjningen och lite mer fukt i marken verkar torka ganska logiskt.

Nej, det är inte alls logiskt. “Torksprickor” kan uppkomma om hoven hastigt torkar ur eftersom hoven krymper när fukt försvinner. Konstant torra hovar krymper dock inte. “Torksprickor” är dock vertikala och inte horrisontella. Att “torksprickor” är vertikala beror på att draghållfastheten vinkelrätt fiberriktningen är låg, avsevärt mycket lägre än draghållfastheten parallellt med fiberriktningen.

Har hästen en parallell spricka vid kronranden på en hov så är den troligaste orsaken att hästen har haft en hovböld som har letat sig ut i kronranden. Eventuellt kan hästen har smällt i hoven i något hårt, t.ex. en sten. Vanligtvis är det ingenting man behöver oroa sig över. Hästen har inte ont av skadan och den kommer att växa neråt och om ca. 8-9 månader har den växt bort.
 
OK. Tänkte snarare att de skador som uppkommit på ena framhoven kan vara en följd av kombinationen spricka + torka. Torrt material = mer sprött/skört än ej uttorkat.
Hovböld stämmer tyvärr inte i sammanhanget. Inga som helst symptom i övrigt, och framför allt hade hästen sprickor på alla fyra hovarna. Bara en hov som har skada på hovväggen (dvs bit som lossnat), men huvudorsaken till min oro var just att det såg ut att vara på gång runt om. Det känns väldigt märkligt att han skulle ha haft hovbölder på alla fyra som spruckit upp precis samtidigt.
 
Nej, det är inte alls logiskt. “Torksprickor” kan uppkomma om hoven hastigt torkar ur eftersom hoven krymper när fukt försvinner. Konstant torra hovar krymper dock inte. “Torksprickor” är dock vertikala och inte horrisontella. Att “torksprickor” är vertikala beror på att draghållfastheten vinkelrätt fiberriktningen är låg, avsevärt mycket lägre än draghållfastheten parallellt med fiberriktningen.
Hovar är ett mysterium och kommer nog att förbli även om jag läste mkt om hovens byggnad när min häst var dålig.
I vilket fall så förstår jag det som att du menar att hovsprickor oftast är vertikala eftersom det helt enkelt är enklast, minst motstånd kanske, att hoven spricker i den riktningen? Vad är det för fiber du menar? ( jag vet att en hovvägg består av flera olika lager av vävnad där det eller de innersta lagren sitter fast medan de andra växer ner osv). Men vad är det som är parallellt med marken? Dum fråga antagligen...
 
OK. Tänkte snarare att de skador som uppkommit på ena framhoven kan vara en följd av kombinationen spricka + torka. Torrt material = mer sprött/skört än ej uttorkat.
Hovböld stämmer tyvärr inte i sammanhanget. Inga som helst symptom i övrigt, och framför allt hade hästen sprickor på alla fyra hovarna. Bara en hov som har skada på hovväggen (dvs bit som lossnat), men huvudorsaken till min oro var just att det såg ut att vara på gång runt om. Det känns väldigt märkligt att han skulle ha haft hovbölder på alla fyra som spruckit upp precis samtidigt.
Jag vet precis vad du menar.
Det ser skumt ut o förra våren fick min ena lika på en hov.

Senare under sommaren vid en rejäl rotblöta så släppte det precis som löst skinn.
Hoven var då helt intakt under
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 039
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst har som årets nöje haft att förstöra sina hovar. Just nu har han 2 plastade hovar (VF o HB, HB endast lite), skos var 5:e vecka...
Svar
11
· Visningar
1 818
Senast: Kivina
·
Hästvård Min kuse trampade sig rätt rejält på ballarna i vintras i samma veva som jag tog hem honom så hade han och ponnyn race i hagen. Blev som...
Svar
2
· Visningar
3 075
Senast: Tagliabue
·
L
Hästvård halloj! har en pålla som har dåliga hovar, letat mycket info om detta och vad jag kan göra för att förbättra (förutom bra hovis...
Svar
7
· Visningar
1 515
Senast: lkn02001
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp