Hovar- vila eller boots?

PiperGarden

Trådstartare
Min häst har som årets nöje haft att förstöra sina hovar. Just nu har han 2 plastade hovar (VF o HB, HB endast lite), skos var 5:e vecka för att inte hinna tappa skorna samt har boots fram i hagen. När han trampar av en sko följer stora delar av hoven med.
Men... han har ändå tappat en sko... HF har nyss åkt, hovslagaren kommer i morgon. Problemet är att det finns INGEN hov, finns hovvägg till att fästa max 1 söm... Alltså högst troligen inget alternativ att sko honom fram... Som ni ser bor vi utanför Umeå, vi har i nuläget runt 2 dm snö och allt plogat är isbana...
Då återstår de två andra alternativen jag har, skulle vilja ha lite feedback på vad ni hade valt?

Alt 1. Dra av alla skor, släppa ut på lösdrift (har en kompis med lösdrift en bra bit bort) där han får gå tills hovarna växt ut tillräckligt för att kunna skos igen.

Alt 2. Dra av framskorna, ha kvar bakskorna och investera i broddade barfotaboots för att kunna rida i. Stallet vi står i har små hagar samt plogad "isbana" ut till hagarna, tveksamt om han kommer kunna gå ens i hage utan bootsen isf... :crazy: Känns inte helt ok att ha barfotaboots 7-22 varje dag...

Hästen ifråga har precis kommit igång ordentligt efter skador, endast skrittad jan-sept, så känns ju lagom roligt att ställa av honom ett par månader igen... :crazy:

Så kära bukare, vad hade ni gjort?
 
Senast ändrad:
Sv: Hovar- vila eller boots?

Jag hade valt alternativ nummer 2, alltså dra av framskorna och använda broddade barfotaboots.
Då kan du ju rida och hålla igång hästen och han kan stå kvar i samma stall.
Som jag förstår det så står han inne på nätterna och då behöver han ju inte ha boots så det blir ju inte dygnet runt med boots. Säkert inte optimalt med boots 15 timmar per dygn heller men jag skulle föredra det framför att ställa av hästen av enbart denna anledning.
Sedan skulle jag ställa mig frågan (och det har du säkert gjort 100 gånger redan ;)) VARFÖR har han börjat tappa skor? Har du bytt hovslagare som skor annorlunda? Har hovkvalitén försämrats? Något annat som är annorlunda mot förut när skorna satt kvar?
 
Sv: Hovar- vila eller boots?

Anledningen till tappskorna är utredd :)
Hästen har dåliga hovar från grunden, tappar han skor följer hov med, så har det alltid varit (haft hästen i 11 år), oavsett foder, tillskott, hovslagare.
Det som hänt är att vi flyttat 120 mil samt bytt hovslagare, har tidigare alltid haft de bästa hovslagare som finns i området, men hovslagare av den kalibern finns helt enkelt inte här.
Är mycket nöjd med min hovslagare, men problemet kom med att h*n inte vågade korta tån fram tillräckligt första skoningarna, hästen började då slå i sko och trampa av sig skor. Följd blev ju då att stora delar av hovarna följde med och det hela har blivit en ond cirkel som eskalerat sedan maj...
 
Sv: Hovar- vila eller boots?

Anledningen till tappskorna är utredd :)
Hästen har dåliga hovar från grunden, tappar han skor följer hov med, så har det alltid varit (haft hästen i 11 år), oavsett foder, tillskott, hovslagare.
Det som hänt är att vi flyttat 120 mil samt bytt hovslagare, har tidigare alltid haft de bästa hovslagare som finns i området, men hovslagare av den kalibern finns helt enkelt inte här.
Är mycket nöjd med min hovslagare, men problemet kom med att h*n inte vågade korta tån fram tillräckligt första skoningarna, hästen började då slå i sko och trampa av sig skor. Följd blev ju då att stora delar av hovarna följde med och det hela har blivit en ond cirkel som eskalerat sedan maj...

Tror jag inte ett dugg på.. Väldigt vanligt att man som hästägare skyller över skulden på att det är genetiskt nedärvt.. Det är inte mitt fel och inget i min hästvård kan ha inverkat på försämrad hovkvalite!!!

Jo faktiskt så är det så för i annat fall skulle ingen hästägare med kunskap varesig avla eller inköpa en häst som man skriver om nedärva försämrad hovkvalite i ena andetaget för att i nästa glatt tala om att jag har köpt eller avlat på på en dom generna..:crazy:

Förklara,, du hade tidigare tillgång till "dom bästa hovslagarna" 120 mil dåtid. Min fråga,, vad betalade du för en skoning där då "av dom bästa"

Nu verkar du vara 120 mil bort och tydligen finns inga hovslagare i detta område med samma kaliber så vad betalar du för en skoning för dagen???

Vad är skillnaden mer än priset?????
 
Sv: Hovar- vila eller boots?

Ett litet tillägg är också, har aldrig haft såhär stora problem med hans hovar sedan jag tog honom från travet. Någon enstaka tappsko sommartid då han gått i stor stenig hage och busat som en galning är tidigare års tappsko-resultat. Dock har alltid följden av tappsko varit att hoven blivit trasig.
Men om du har nån dunderkur som jag inte provat är jag öppen för förslag! :idea: Skulle vara överlycklig om hans hovar blev bättre, som sagt är de dock inget problem med korrekt skoning hela tiden. Har även erkänt att denna hovslagares skoning de första perioderna inte var korrekt för hästen, men h*n har lärt av sitt misstag och vågat korta tån betydligt.
Jag har provat de flesta fodertillskott, hästen står på uträknad, väl avvägd foderstat sedan många år tillbaka, i princip enbart på grovfoder. Har även testat de flesta olika "hovsmörjor". Han har även gått barfota under perioder för att få ordning på hovarna (1 år framhovar, 2 år bakhovar).
Hovslagarna jag haft "nere i söder" är väl rekommenderade från alla i de områdena, jag anser mig själv även ha en viss kunskap om att kunna se en ok skoning. Båda hovslagarna har jag i princip fått muta till mig då de varit fullbokade upp över öronen, men resultaten har varit bra och hästens hovar mycket fina. Båda välutbildade och vidareutbildade.
Här uppe har jag nu det bästa jag kunnat hitta, en mycket intresserad och kunskapstörstande hovslagare, dock är h*n på väg att ge upp min häst.
Prismässigt är ingen större skillnad, då jag har mer resekostnad på skoningarna idag.
De mest uppenbara skillnaderna är att "syd-hovslagarna" hade betydligt fler år inom yrket samt vågade korta av tån tillräckligt för att hålla ihop formen på pållens framhovar.
Som sagt, har du fler spännande saker jag bör testa så säg det, jag är öppen för förslag!
 
Sv: Hovar- vila eller boots?

Hej. Om han tidigare gått barfota för att förbättra sina risiga hovar, och jag antar att det gett resultat? varför inte göra det igen? Du kanske behöver ha hovboots även i hagen den första tiden, för att han inte ska ha ont, men när han återhämtat sig kanske det räcker att ha hovboots bara när du rider?
Har själv haft liknande problem med ett fullblod. En väldigt bra lösning för oss, blev att ta av skorna, ta hjälp av en duktig barfotaverkare, ha hovboots vid ridning och han går barfota i hagen (var ju såklart en invänjningstid och hade hovboots även i hagen en tid i början) Lite mer jobb för min del, men jag slipper oroa mig för tappskor, trasiga hovar och intrampade sömmar/tåkappor när skon halvvägs trampas av osv. Har även märkt att min häst är mkt mer avspänd i ridningen numera, har såhär i efterhand förstått att min häst tidigare hade rätt obalanserade hovar och en hel del röta, trots skoning av välutbildade hovslagare.
 
Sv: Hovar- vila eller boots?

Här kommer mina bästa tips;)

Ge Steel joint.
Be hovis sätta klenare söm. E3 slim t.ex

inte nita så hårt att delar av hoven följer med. Raspa/ försvaga nitningen.

min häst med stenhårda hovar slet av sig en sko där nitningen var proffessionell o därmed följde halva hoven med o hoven blev porös- sömmen reste sig på några dagar. detta var på hösten.

den har haft massor med tappskor o aldrig!!! någonsin har hoven gått sönder.

Ingen nitning håller för när hästen kliver av sig skon, utan då går hästen sönder.
 
Sv: Hovar- vila eller boots?

Vill tillägga att jag bett den allra bästa om detta o han hade inga betänkligheter o jag slapp problem.:banana:

Han må tycka att jag var... men när han slapp behandla för svårare saker så insåg han kanske.....

Jag ruttande när rådet var- "sätt fast skon med silvertejp":mad: på en 800 kg´s häst.
 
Sv: Hovar- vila eller boots?

Vet inte om du missade, men det finns i dagsläget inget alternativ. Har haft ute hovslagaren idag och vi har enats om barfota fram och försöka hålla skorna på bak. Som en skänk från ovan kom 5 cm snö i natt, så nu funkar det utmärkt att gå ut till hagen utan skor :banana:
Vill helst inte ha barfota r.o. pga halkrisken här är, utan hade gärna velat ha broddat. Under övrig tid på året vill jag gärna kunna korrigera hans hovar med skor, då han har lätt för att flyta iväg i tån och få understuckna trakter. Dessutom har han svårt att klara hårdare underlag barfota. Tillägg är att det är ca 6 år sedan han skoddes ro igen efter barfotaperioden (då hade han haft skor bara fram ca 1 år) och det har inte varit några mer problem än 1-2 tappskor/sommar sedan dess.
 
Sv: Hovar- vila eller boots?

Ska diskutera nitningen med hovslagaren nästa gång :)
Däremot har han redan den klenaste sömmen h*n kan sätta, finns inte utrymme för mycket annat i dom hovväggarna...
 
Sv: Hovar- vila eller boots?

Broddade boots fungerar utmärkt och är det inte dygnet runt kan du ha det när det behövs även i hagen.
 
Sv: Hovar- vila eller boots?

Vilken hovslagare använder du dig av idag? Skicka PM om du inte vill skriva det här :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 130
Senast: super
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 466
Senast: Nevermind
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
22 955
Hästvård Kanaljen har tidigare i sommar trampat av sig en sko och trasat sönder hovväggen. Han fick stå inne till att börja med då han hade...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flyga långt
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • The Eras tour Stockholm

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp