Constance

Trådstartare
Långt inlägg...

En delvis fortsättning på Understuckna trakter-tråden.


I tisdags började pålla sparkas "på riktigt" när jag försökte kratsa bredvid strålen :( Och visst, hon är lite kinkig men inte alls såhär. Hon brukar aldrig sparka mot mig... Efter lite granskning upptäcker jag att skon sitter snett/vridet fastspikad. Så jag tror att traktarmarna klämmer henne på strålen. Och tåkappan sitter inte "mittemellan" broddarna fram utan halva tåkappan sitter förbi högra brodden på bilden.
Andra framhovens sko sitter också lite "snett" men kanske bara hälften så illa som den här.
Bakhovarna ser okej ut.

(Ursäkta suddig mobilbild)


Och tittar man på den här bilden (sedan skoning 22/3) så ser det ut som att hästen står lite snett men det är skon som sitter snett. "Ärret"/hålet sitter i mitten av hoven.

(också tyvärr suddig mobilbild)



På tisdag kommer den nya hovslagaren. Får hoppas han gör ett bra jobb!

Vad ska hovslagaren säga för att jag ska lita på att han gör sitt jobb?
Jag har tänkt fota innan, under och efter som hovslagaren varit här för att själv kunna jämföra bilder. Och kanske visa här? ;)

Hur mkt kan man skära i hennes "ärr" som hon har efter "pinnen" hon fick i hoven i juni 2009? (Bild längst ned i inlägget)
Pinnen var 0,5 cm tjock och 2 cm lång och hela pinnen var inne i kronranden. Borde det inte vara "ärr"/hål 2 cm in då?
Hur mkt kan en hovvägg läka? Eller är det skada på hovväggen som måste växa bort?

Varför jag funderade på hur mkt man kan skära "upp", är att här om dagen när jag skulle försöka kratsa rent hovarna (så gott det nu går med en häst som säger aj, aj, aj) och började pilla lite i "ärret" med först hovkratsen och sedan med lite bomullstops. Jag kunde inte komma ner så långt med hovkratsen men lite längre ner med topsen. Jag fick upp en del smuts som luktade lite unket, instängt. Inte direkt surt eller ruttet men ändå lite illa. Jag tog fram en flaska med utblandad jodopax som jag sprutade ner i hålet och ut for det mer illaluktande "smuts"/smörja.
Så det känns som att jag skulle vilja att hovslagaren skär rent det för att se hur det ser ut under ytan liksom.

Men hur mycket kan man skära rent?
Hur tjock är hovväggen innan man kommer in till kötthoven?
För om man har stora djupa hovsprickor så kan man väl skära rent ganska mycket? Det borde väl vara samma med det här "hålet"?

(OBS! Omverkad en gång efter fotot är taget)



En annan funderingar jag har är ang. lamellrandsseparation. Hur lång tid tar det innan det har läkt ihop? Är det när hoven har växt ner så hovväggen är "ny"? Det går inte ihop innan?
 
Sv: Hovar

Lägg gärna ut bilder efter att nya hovslagren skott!
Spännande att följa....

Jag tycker det är skitsvårt att avgöra vad som är bra. Min häst har gått barfota i några år och fick skor igen i vintras, det är ju ångest med skor! Jag vill kunna pilla lite varje vecka. Nu ställer jag alltid tusen frågor och diskuterar, hovslagaren suckar mest och svarar snällt på alla frågor;)
 
Sv: Hovar

Ser galet skevt ut som sagt :eek: visa detta för nya hovis, fråga om h*n kan se varför det är gjort så. Kanske finns det en bra anledning.
Jag tycker att en bra hovis ska kunna förklara för ägaren vad h*n gör och varför, förklara att du känt dig osäker på förra hovis och därför är extra intresserad såhär i början.

Kan väl tänkas att skon klämmer på strålen så att det gör ont, men det känns lite långsökt(av vad man ser på bilden). Kan vara något annat som gör ont kanske. Fråga hovis om det med.

Jag tror också att det kan vara bra att öppna upp "pinnhålet" lite så det kommer luft till och inte en massa smuts kan fastna där. Hovis vet ju hur mycket man kan öppna, och det är en hel del faktiskt.

Separationer i lamellranden kan bara växa bort ja, de kan inte "fastna ihop" igen av sig själva. Vad jag vet iaf.
 
Sv: Hovar

Är du säker på att skon har suttit lika snett hela sko-perioden? Min erfarenhet är att hästarna efter lite bus kan lyckas få skon att vrida sig, framför allt mot slutet av sko-perioden? Och det ser ut som att du har snösulor, som i sig brukar göra att skorna sitter sämre och du lättare får glapp. Isåfall kan det ge upphov till reaktionen du får från hästen?

Men du skulle ju få ut hovslagare på tisdag, diskutera det då.
 
Sv: Hovar

Jag lägger ut bilder när den nya har skott så får jag se vad ni säger :)

Jag ställer också alltid tusen frågor :D
 
Sv: Hovar

Smart. Jag ska fråga hovslagaren om han vet varför skona sitter så snett.

Min sambo har lovat att följa med när nya hovslagaren kommer. Jag brukar bli så uppe i varv så jag glömmer lätt bort hälften av vad jag ska fråga, och vad hovslagaren har sagt :o

Ja alltså, innan förra skoningen så märkte jag att pålla reagerade lite grann när jag skulle kratsa framhovarna bredvid strålen. Och jag påpekade det för den förra hovslagaren. Men när hon tagit bort skorna så reagerade hästen inte :confused: Men hon klippte iaf av lite av snösulorna för att det kanske var de som klämde för de var ganska långa och jag behövde liksom kratsa runt och under sulorna.
Men några dagar efter skoningen var hon lika öm igen. Och nu är det tusen resor värre.

Bra! Ska fråga hovis och se vad han säger.

Jag har köpt en bok "Hovvård" och där står det att hovarna (i framdelen) växer ut på 9-12 månader. Den förra hovslagaren har jag haft i över ett år (14-15 månader), borde inte lamellerna ha gått tillbaka då?

Samma sak med shettisens lameller (efter fång för 13 månader sen) är också fortfarande lite separerade, men inte alls så som arabens...
Kan det bero på att båda har gått med för långa tår så lamellerna hela tiden har varit uttänjda?
 
Sv: Hovar

Ja jag är så gott som säker på det. Bild nr 2 i första inlägget är tagen direkt efter skoning för 3 veckor sedan. Bild nr 1 är tagen i tisdags.
Min sambo reagerade då på att det såg snett ut men vågade inte säga nåt :devil:

Japp, jag har snösulor på men de åker av på tisdag.
Broddarna åker ur idag.

Men konstigt att hon helt plötsligt skulle börja reagera på snösulorna efter att ha gått med de hela vintern?

Jag är så spänd på vad nya hovslagaren kommer säga :D
 
Sv: Hovar

Om du har valt den jag rekomenderade så är denne van och kan skära bort exakt så mycket som behövs och ja man kan skära bort massor, man fyller i med plast, men det är sådant som en vanlig distriktshovslagare inte gör så ofta - så den fegar kanske

Det är också viktigt att ställa en diagnos på din häst, för det hela verkar konstigt. Av samma anledning kan det vara vettigt att välja den jag rekomenderade då denne är van vid olika åkommor

Vad ska hovslagaren säga för att jag ska lita på att han gör sitt jobb?
Svårt att generalisera, men om den själv verkar trygg och kan förklara pedagogiskt och vänligt så tror jag det är en bra hint att du kan lita på denne

Dvs litar denne på sig själv och är lugn och trygg utan att vara världsmästare

de duktiga är ofta ödmjuka är min erfarenhet, då har de sett mycket olika saker
 
Sv: Hovar

det är dumt att spekulera, får du en massa åsitker här så blri det nog bara jobbigt för dig att het byta spår om din nya hovis säger ngt helt annat

Nackdelen med snowgrips är att det kommer in smuts under dem som kan skapa punkttryck

Du tänker rätt om hur det växer. På ett år så skall saker ha vuxit bort.
och ngt är knas i balansen om du har breddade lameller

Pilla inte i skadan

Lycka till!
 
Sv: Hovar

Det ser ut som hovisen har riktat in sig på att få strålspetsen mellan broddarna:rofl:
Den kan få in grus under snösulan eller kan vara allmänt sulöm o kan ha den på nu när sulan kan vara mjukare- av årstiden. Den ser ut att trycka på hö. sidan. klipp bort en bit där.

Hålet ser ut att växa ner o det öppnas nog inte in det inte börjar spricka eller ömma. Ju större hål som görs- desto mer skit kan det komma in o bli poröst. Plasta gör man helst inte då det blir lufttätt o en bra grogrund för anaeroba bakt. Luft/ syre är bra för all läkning.

Hoppas att det blir bra.. bättre med nya hovisen:laugh:
 
Sv: Hovar

Tur att jag kan roa någon ;)

Men jag funderar på det här hålet, det kommer ju ut så mkt smuts om jag pillar/spolar i något... Borde man inte skära upp det lite. Alltså, så pass lite som det nu behövs för att få det lite mer öppet så det hålls rent.

Tack! Jag hoppas det jag med :)
 
Sv: Hovar

Om man tar bort mycket sula eller vägg så behövs ett mottryck
Om hovisen gör så bör man nog även då byta till en annan.
Låter ont:crazy:

constance. Den frågan får du nog ta med nya hovisen. Har den i nuläget inga problem av det eller att det börjar spricka mer verkar det dumt att försvaga den. Ser ut att vara lokalt- som växer bort.

Ta bort snösulorna o se eller sålänge...klipp bort den där snutten som har vikt in sig mot strålen.
 
Sv: Hovar

Så nu har jag tid att skriva här i tråden. Den nya hovslagaren kom i morse. Och vilken pondus och självsäkerhet han utstrålade. Pålla var lite skeptisk i början men sen accepterade hon honom på stört!

Så lite bilder då :)

H.F.
Utsida.


Framifrån.


Insida.


V.F.
Insida.


Framifrån.


Utsida.
 
Sv: Hovar

V.B.
Framifrån.


Insida.


H.B.
Insida.


Utsida.






I fram skoddes hon med skor som var avrundade fram för att underlätta överrullninge. Inga tåkappor.
I bak skoddes hon med sidokappor.




Ang. hålet så skar han rent lite för att det inte skulle finnas några fickor som smuts kunde samlas i.
 
Sv: Hovar

Hovslagaren sa hon till största sannolikhet har haft fång.
Att lamellerna fortfarande var lite separerade (inte så farligt separerade enligt hovis) berodde troligen på att hon gått med alldeles för långa tår.
 
Sv: Hovar

Jag som amatör tycker att det ser mycket trevligare ut:laugh:

Vad säger du och hästen? Rör hon sig annorlunda?
 
Sv: Hovar

Tycker också det ser mycket trevligare ut :love: (och då gillar jag inte skor ;) )
Hade varit kul att se undersidan också. (för att vara besvärlig)

När min äldsta valack gick skodd så reagerade jag på att han alltid fick sträckta lameller efter en skoperiod, barfota så drog de ihop sig jättefint, men så snart skorna kom på blev de sträckta igen.
Är nog ganska vanligt att hovisar låter de gå med för långa tår :(

Det är ett jäkla dilemma att man som hästägare faktiskt måste lära sig sko själv nästan, för att kunna avgöra om hovis gör ett bra jobb eller ej :p
SKÖNT att du verkar hittat en bra :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
24 848
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 942
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 600
Senast: TinyWiny
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 748
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingststationer
  • Födda -21
  • Stallstövlar, vilka håller?

Omröstningar

Tillbaka
Upp