B

Blixten

Vad gör man med en häst som fåt en hovböld?? :confused: någon som har varit med om det och har nåt bra tips?
 
Man ringer till sin hovslagare som får komma ut och titta och ev. tömma den.. Sen får man stoppa in bomull och jodopax i hålet och lägga för lite tjära så att det håller sig rent.
 
Be din hovslagare att komma och titta på det så kan han hjälpa dig om det är en hovböld.
 
Eller så kan du vänta ut den. Den kommer att komma ut av sigsjälv, baktill i hoven eller i kronranden. Om man inte gärna skära upp hovarna.

Du kan påskynda mognaden genom att hålla hästen i rörelse, typ promenera, samt med varma grötomslag. Den brukar komma upp på ett par dagar av sigsjälv. Sen kan du bada hoven i vatten med några matskedar äppelsidervinäger i. Det återställer p-värdet och skyddar mot bakterier.
 
Om hästen haltar, kan man gå med den i alla fall eller är det bättre att den står still då?
 
När min häst fick hovböld,så tömde hovslagaren den
Sen fick han gå med bomull med jodopax i hålet ett par dagar,hade hovan "inpackad" längre än så-lerig hage
 
En häst med hovböld kan ha otroligt ont.
Bör hållas på mjukt underlag (helst box) tills den har spruckit.

AM
 
Jag skulle säga att det alltid är bäst att hålla hästen i rörelse. När den har fruktansvärt ont, som den kan få av en hovböld så ska den givetvis bara röra sig på bästa tänkbara underlag, jämt mjukt och gärna stumt. Men röra sig så mycket man kan förmå den att göra ska den dock. Hovbölden kommer att masseras ut av sigsjälv av att hästen rör sig. Och det tar inte alls lång tid för den att mogna om man inte låter hästen stå stilla.

I det naturliga hade hästen varit tvungen att följa sin flock trotts att denhar ont. Det är därför som rörelsen blivit en viktig del av läkningen vid många av hästens skador.
 
Min häst har precis haft hovböld.

Veterinären ordinerade jodopaxomslag och att jag skulle gå med henne varje dag tills ett par dagar efter att bölden spruckit upp. Hon skulle gå i hagen med sina kompisar och det var viktigt att jag gick med henne varje dag för det fick igång cirkulationen och skulle göra att bölden kom ut forttare. Vissa dagar fick hon så ont efter ett tag når snön packats under hoven att hon nästan inte kunde röra sig alls. Jag kände mig som värsta djurplågaren!

Hon blev verkad dagen efter att veterinären kollade henne, men bölden satt då så långt in att det inte gick att karva fram den. Efter precis en vecka gick det hål på baksidan av hoven, nedanför ena ballen.

Jag fortsatte att gå med henne ett par dagar efter att bölden spruckit, och därefter skrittade jag henne på lång tygel i ett par dagar så att det sista av varet skulle komma ut ordentligt.

Nu är hon ohalt och vi kan jobba som vanligt igen! :)
 
Min hovslagare kom ut o tömde Mackis, jag ville inte vänta ut det eftersom de får så fruktansvärt ont!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 338
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
782
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst blev måttligt halt för en vecka sedan. Visade typiska symtom på hovböld. Jag har fått kliniktid på tisdag inklusive...
Svar
15
· Visningar
1 017
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 518
Senast: Morces
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp